tisdag 29 juni 2010

september 2009

30.9.2009 23:15:46Djur i bur...
Idag har lillagumman och jag räfsat ihop två tunnor med halm åt våra mínsta djur i bur. Tur att det bara var att söka sig nedanför backen som vårt hus är beläget på.
Under tiden for gubbi för att hämta hem gråhunden från skogen. Stövaren satte vi i hundhagen och det är aldrig roligt... Nåja, efter en stund hör jag lillagumman ropa till... då var hunden lös... orsak: sönderbitet galler och ett väldigt litet hål som hon krupit ut genom. Nog har jag sett tidigare att hon gnagt på samma ställe, men inte kunde jag tro att hon skulle rymma...
Hon brukar inte vilja komma när hon smitit här hemma... hade redan hjärtat i halsgropen när hon galopperade mot vägen precis när jag hörde en bil komma körande. Sprang in efter lite hundgodis och ut igen för att locka. Det vanliga "melli-ropet" funkade inte men när jag började ropa med min arga röst så kom hunden lomande fram till mig.
Gissa om jag blev förvånad... har nog aldrig hänt tidigare, kanske hon håller på och blir gammal och förståndig, eller kanske det beror på att hon löper och är väldigt ynklig och "mamis" för tillfället... Nästa vecka blir det skogsrundor igen för då borde hon ha löpt färdigt.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
29.9.2009 19:37:48Härliga höst
I morse hade vi minus tre grader på termometern utanför vårt sovrumsfönster. Lillagumman tyckte definitivt inte om att jag "tvingade" henne att ha en gammal vinterhalare på sig till skolan idag. Men är det kallt så är det.
Skönt att man har bilen under tak så att vindrutorna inte behöver skrapas. Luften är så härligt klar och lätt att andas. Sedan när solens strålar kommer upp ovanför trädtopparna så infinner sig den härliga känslan av en ljuvlig höst.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
27.9.2009 18:42:41Hantverkarmässa och Ideapark
Om man har intresse av sånt kan man gärna titta HÄÄÄÄÄÄR!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
27.9.2009 18:07:27Skoj med byagemenskap
Skojigt att träffa andra bysbor. Lillagumman hade det riktigt roligt...
Städning av gårdsplan, sällskapsspel och knytkalas.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
26.9.2009 23:47:34...lördag...
Dagarna går snabbt framåt.
I torsdag hade jag möte på jobbet innan jag rusade vidare till lillagummans skolas möte... Skojigt att se hur fin sammanhållningen är... och våfflorna var goda.
I går fredag klippte jag gräsmattan för sista gången detta år.
Idag har lillagummann och jag varit och klippt oss.
Vi har hittat hela tre fynd vid Loppishallen i Jeppis. Röken låg tät över staden.........
Bastu har vi badat...
Kvällen hemma har mest tillbringats framför tv:n med matteböcker i famnen. Men nu kan jag pusta ut och sätta 16 stycken tillbaka i väskan, arbetet klart.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
23.9.2009 20:34:56Rök- och friskluftsförgiftad...
har jag blivit idag när ögonen svider och kinderna bränner.
Vi hade friluftsdag på jobbet och jag hade äran att kuska runt med en massa förnödenheter.
Elden började brinna innan de första vandrarna kom fram...
Sedan blev det även idkat friluftsliv tillsammans med lillagummans skola på eftermiddagen för de befann sig bara några kilometer bort när jag skött det jag skulle.
Även om jag inte vandrat idag känner jag mig nog mycket trött...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
21.9.2009 21:23:01Färdigt firat
12 töser sprang runt omkring hos oss ikväll...
Lekar, presenter, tårta, chips, godis, morötter med dipp, tårar, skrubbsår, skratt....
Men nu är kompiskalaset över och lillagumman har sovit en stund redan... Skönt att det är ett år till nästa gång.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
17.9.2009 08:41:47Den ena bästa dagen på hela året är idag enligt lillagumman...
... den andra bästa dagen är julafton enligt den sjuåriga lillagumman.
Gratulationssången sjungen, presenterna öppnade, smörgåstårta till frukost... allt i sällskap med gubbi som blivit beordrad att ta en ledig dag idag.
Följande blir skola-jobb...
Sedan till stan för pizzaätning, allt enligt önskemål från dagens jubilar.
Släktkalas med prinsesstårta ikväll...
Full rulle hela dagen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (12)
Tipsa en vän
13.9.2009 17:39:48söndag
.....
.....
.....
.....
.....
lillagumman går omkring och sjunger och ritar...
jag är trött och mår inte bra...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
12.9.2009 08:13:57Lördag, men ej ledig...
Snart måste jag ställa mig på jobb.... 9-15 är inplanerat för fortbildning.

Lillagumman har sovit hos sin fammo i natt och det älskar hon. Orsaken är förstås att både gubbi och jag jobbar idag.

Min hund hämtades kl. 5.45 för deltagande i prov... får se hur det går. Hunden kan ju jaga men är inte lika bra på att lyda om den inte vill.

Hundföraren har jag däremot stort förtroende för... en van hundförare som tar stort ansvar för sina hundar och som dessutom är en väldigt duktig jägare.

Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
10.9.2009 08:04:06Kålgryta
Steker kål som bäst...
Passar på nu när jag har gott om tid innan lillagumman ska iväg med skolbussen. För när jag kommer hem så orkar jag säkert inte med nåt sånt... för då ska det bakas till lillagummans kalas, själv ska hon baka chokladbollar.

Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
5.9.2009 18:43:35mmmmaaaaaammmmmmmmaaaaaa ... mamma
Igår fick lillagumman en egen stund med skolans speciallärare och då hade hon fått veta hur man ska göra när man ska läsa...
Hmm.... vad är det månne jag har försökt få fram det sista halvåret :-) Som vanligt är det inte nån här hemma som får berätta hur man ska göra.
Det började lite redan igår lite, men idag har hon suttit jättelänge framför Bobos ordbok (en babybok) och försökt ljuda ihop bokstäverna i de olika orden.
Efter en stund utbrast hon: -MAMMA, JAG KAN LÄSA.... med ett stort leende... Efter att ha följt med henne så kan jag konstatera att jag nog tror att hon vet hur hon ska göra. Hjälp hade hon nog förstås av bilderna till orden men vissa ord var inte så självklara och ändå klarade hon av det.
Det svåraste var att veta vilken bokstav det handlade om... Hon tyckte inte riktigt om att det hela tiden var små bokstäver för de kan hon inte så bra. Men bara hon lär sig bokstäverna så tror jag nog att detta med läsningen kommer att gå som en dans....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
2.9.2009 19:34:25Högläsning på gång
På jobbet läses Mio min Mio och åhörarna sitter knäpptysta med öppen mun och är alldeles fascinerade... Snart har vi läst 3/4 av boken... får se om vi vågar se filmen efter det.
Här hemma är det LasseMaja böckerna som gäller...
Den som jobbar med barn i lågstadieåldern kan gärna kolla in DETTA!!!
Vad vore livet utan böcker... mycket tråkigt tror jag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)

Inga kommentarer: