tisdag 29 juni 2010

februari 2008

9.2.2008 21:04:18ont det gör ont
i mitt vänstra öra. Det har hållit på hela dagen och nu ikväll är det värre. På dan hjälpte det med burana och goda vänners sällskap men det var då det. Det är väl nåt år sedan jag hade öroninflammation, sist jag hade ont i öronen var det inte från öronen utan läkaren menade att det var bihålorna som orsakade värken. Vem vet vad som är boven i dramat denna gång. Får väl pröva samjouren detta veckoslut igen om det inte blir bättre...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
28.2.2008 13:27:02sur
Varför kan vissa människor inte förstå det som blivit sagt åt dem på ren svenska utan börjar kråta till saker och ting som från början är tillräckligt jobbiga... fy för de som borde reda ut men som gör det jobbigare... sur i kvadrat!
förresten är det inte en lugn stund i detta hushåll för tillfället med tre kusiner som härjar omkring och leker och skriker och gråter om vartannat...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.2.2008 22:54:07onsdag
Vi går lite på sparlåga eftersom lillagummans temp hålls för hög fortfarande. Ingen utevistelse idag, men ett besök hos gubbis moster och tillika lillagummans fadder har stått på agendan. Även ett besök vid den gröna butiken i Karleby så att vi har nåt att bjuda på imorron när lillagummans kusiner kommer på besök.
Ikväll så är det scrappande på gång, håller på med min andra LO för ikväll, måste bara kolla datumet på korten... sommarens fotbollsbilder ska scrappas.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
26.2.2008 22:56:59lite bättre
dag för oss idag. Lillagummans feber är nog fortfarande kvar men inte så hög. Ingen vilopaus idag.
Lite städning blev det idag inför tupperwarepartyt. Tyvärr så tycker jag att det har stagnerat för dem, inga nya AHA-produkter på väldigt länge. Jag väntar på lite nya silikonbakformar, det skulle jag kunna tänka mig att köpa. Ett silikon bakunderlag köte jag i alla fall. Jag har en gång i tiden haft två, men ett åt den gamla hunden upp efter ett bullabak.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
25.2.2008 20:11:11Min blomma???
"You stand up for what you believe in, even if it gets in the way of what other people think. You are proud of yourself and your accomplishments and you enjoy letting people know that."
Jaså, jag är sån... (hittade via Svea)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
25.2.2008 17:00:59eftermiddagssömn...
Nog märks det att vi går lite på sparlåga för tillfället. Det är inte så roligt för en lillagumma att vara sjuk. Lite feber har hon bara, men idag har hon blött näsblod.
För tillfället har hon krupit ner i min säng och somnat. Iförmiddags när gubbi skulle hämtas från verkstan så somnade hon också i bilen.
En liten stund fick hon vara ute idag när vi kom hem men enligt henne var det alldeles för kort.
Det är alltså semester. Skulle vi ha varit friska skulle vi säkert ha varit i ishallen på eftermiddagrna och skrinnat.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
24.2.2008 23:16:52Prövat samjouren
i Karleby idag. Jag och lillagumman satt väl över en timme och väntade innan vi slapp in till en riktigt trevlig kvinnlig läkare som pratade både finska och svenska. Lyckligtvis hittade hon inget att oroa sig över även om lillagumman klagat på sjuk hals och att det kittlar i öronen i två dagar.
Så länge vi väntade passade jag på och bya tv-kanalen till bolibompa. Tyvärr förstår jag inte varför man måste ha en radiohögtalare i taket bredvid en tv. Finska skvalmusiken överröstade ju allt.
Sedan skulle vi ännu ta ett blodprov innan vi fick fara hem. Tyvärr så var det en sjukskötare som körde sitt race och såg sur ut och bara pratade finska, inte ett svenskt ord kom det ur henne, hon bara antog att jag förstod henne och så gick hon... fy sjutton för sånt....
På tal om mera enspråkigt vid Möcs. Sånt som jag klagade på i en insändare i JT och ÖB har det nog inte skett några förbättringar på även om Sakari Telimaa svarade i ÖB att han skulle ta itu med saken. Fortsättningsvis är det bra på finska vid laboratoriedörren, bara på finska hur man ska decinfiera händerna, bara på finska att man inte ska sätta bindor i wc... så mycket har det alltså gjorts... alltså ingenting...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
23.2.2008 21:33:31min pizza
Ikväll bjöds resten av familjen på min vanliga goda pizza. Själv bojkottade jag den och gjorde en egen pizzavariant.
Som botten använde jag polarbrödet (som jag länkat till i ett tidigare inlägg). Jag bakade en botten som var lika stor som en tallrik. Sedan när den var nästan färdiggräddad togs den ur ugnen. Tomatsås på, skinka, räkor, salami och blåmögelost likaså. Till sist den rivna osten och in tillbaks i ugnen till osten fått lite färg.
Måste nog säga att jag tyckte att den var ett ok alternativ till vanlig pizzabotten. Förstås var den mycket mjukare och geggigare än vanlig pizza, men eftersom jag tycker att det är fyllningen som gör en pizza god kan den nog rekommenderas. Nästa gång tror jag att jag gör assiettstora polarbröd som blir flera småpizzor istället.
På tal om nåt helt annat vad är detta för Turunen wannabee i melodifestivalen... buuu....
Till mig själv: Nu står mätaren på exakt 87000 i skrivande stund.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
23.2.2008 11:16:11bästa sättet
att steka bacon är att sätta baconskivor i míkron. I morse blev det bacon och äggfrukost. Jag tog mina tre baconskivor och satte dem på ett hushållspapper på en tallrik. Sedan ett annat hushållspapper ovanpå och in i mikrovågsugnen i tre minuter.

Sedan hade jag fina knapriga baconskivor att äta med mina stekta ägg. Även lillagumman tycker om bacon. Och med mikron så börjar det inte lukta så mycket stekos heller i huset.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
22.2.2008 22:50:50semestern har börjat
Lillagumman var hemma med gubbi idag och när jag kom hem hade han fixat all grovstädning. Det blev en energikick. Nu ha jag frostat ur kyl-frysskåpet. Om jag får medge det så är det fruktansvärt länge sedan det hänt sist, vilket innebär att där fanns is i mängder.
Lillagumman är nog ordentligt sjuk. Igår steg febern över 39 och det har hon haft hela dagen idag också. Det märks nog att det tar på krafterna att vara sjuk. Hon var nog mycket tröttare idag och somnade till och med i soffan medan hon tittade på Bolibompa. Mycket slem har hon för det rosslar till ibland.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
21.2.2008 20:01:14mera inspiration
Men inget för fettskrämda!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
21.2.2008 08:36:21frågan
Nu kommer det frågor från sjuklingen jag aldrig hört förut:
-Hur träffades du och pappa när du var stor?
-Hur kunde du och pappa bli kära?
Ja, dessa femåringar och deras funderingar.
Lillagumman rosslar och rosslar, men efter några timmar har nattens slem lossnat lite.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
20.2.2008 22:59:31onsdagstankar
Idag när jag kom från jobbet så såg jag två bärgningsbilar strax före Bosund. Tre polisbilar var också på plats. När jag såg de bucklade bilarna började förstås tankarna snurra om vad som kunde ha hänt. Svaret fick jag på den bloggande Bosundpolitikerns sida på bloggen.fi för en stund sedan. Stackars larsmoflicka, med studentskrivningar i Krombi och hela livet framför sig ligger nu i Uleåborg svårt skadad...
Red.22.2 I Karleby och inte så svårt skadad som det först lät.

Livet är ingenting man någonsin kan ta för givet. Det får de flesta lära sig förr eller senare. För min del skedde det när jag var 16 år, det sista halvåret drar upp det igen.

Trots alla motgångar och sorger lever jag!!! Jag tror att man måste koppla bort och njuta av livets små glädjeämnen, annars blir det för tungt. Jag har också kopplat bort sorgen... det kommer små stunder hela tiden när sorgen tar överhand, när tankarna blir för mycket och tårarna rinner. Jag tror de kommer när jag orkar med det.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
20.2.2008 21:51:44färdigt
föräldramötat för ikväll. Tänkvärda tankar från en specialbarnträdgårdslärare från Vasatrakten. Kunde dock bara konstatera att det kanske borde ha varit gubbi som deltagit istället för mig. Genom mina två utbildningar har jag ju redan hört och läst om allt det hon berättade; konfliktlösning och gränssättning. I höstas när lekis hade föräldramöte detog vi båda, då var lillagumman med moffa... :-(
Nu när det närmar sig semestertider så kommer förstås sjukdomar. Lillagumman och jag har börjat rossla lite och ikväll hade lillagumman feber. Det upprepas nu var och varannan månad för oss i vinter. Imorron är det jag som stannar hemma och på fredag blir det gubbis tur. Hon hade nog ändå ordentlig feber och inte bara stegring så det tar säkert flera dagar innan det lugnar sig. :-(
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
20.2.2008 18:09:56bästa rean
Den bästa rean har förhandsbeställning nu. Alltså AdLibris har förhandsbeställning på den rikssvenska bokrean. Å vad jag har roligt för tillfället när jag får klicka mig fram mellan en massa härliga böcker. Så här ska en bokrea se ut och inte som de fjuttiga bokreor de har i Jakobstad och Karleby!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
20.2.2008 07:25:45Gomorron!
Här bev det tidig väckning av lillagumman, så nu har vi bloggat och sett på Elina i Fairytopia. Så småningom blir det dags att bege sig till jobbet. Ikväll ska jag på föräldramöte. Det tar ju säkerligen några timmar.
Skulle ha stor lust att komma på bloggträffen, men jag vet med mig själv att det inte är roligt att komma mitt i när andra redan hållit på en stund och kommit igång med pratandet. Dessutom brukar jag vara så trött på kvällarna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
19.2.2008 20:47:27ny
profilbild idag. Den gjorde jag i lördags på scrapträffen. Bilden är dessutom riktigt färsk, tagen 6 februari. Dokumentationen är på hälften ännu. Den är på den stora tagsen bakom fotografiet. LO:n heter 36 år och i dokumentationen ska det finnas nedskrivet om mitt liv som 36-åring. Sätter in min gamla profilbild hit.

Det finns så mycket att berätta om att det får ta den tid det tar att skriva den. I övrigt tror jag att det var sju olika papper jag använde på den och det är nog rekord för min del. LO:n får bli ett inslag till min BOM. Ska försöka göra en sån LO varje år. Ska nog försöka ta foto på jobbet varje år i fortsättningen. Det är så sällan jag hamnar på bild eftersom jag oftast är bakom kameran.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
18.2.2008 21:22:16månsken
Promenader i månsken är nog de bästa. Ingen pannlampa behövs och ändå är det så pass ljust att man ser var man går och man ser sin egen skugga. Nu blir det väl definitivt mera promenader, för jakten är slut för hunden nu när hon har börjat löpa.
Gråhunden var nog mycket avundsjuk när stövaren fick en månskenspromenad. Det märks att Putti har börjat tyda sig mera till oss för när jag tittar ut genom fönstret och han märker att jag står där så sitter han bara och tittar på mig. Det har han inte brukat göra förr.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
16.2.2008 22:33:57Skräll enligt Luuk
att Carola och Andreas inte kom direkt till final utan "bara" till andra chansen. Man får bara lov att gratulera Sanna Nielsen och Rongedal till finalplatsen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
15.2.2008 19:55:01SCRAPTRÄFF
Ni kommer väl!!!!
Lillagumman har åkt till fammos så jag har SOVMOGON imorron. Får se hur länge jag drar mig i sängen imorron. Men jag är nog på väg och scrappa. Har inte packat ännu och jag har alltid så svårt att veta vad jag ska ta med mig. Borde alltid förbereda mig bättre...
Platsen är som vanligt Merjärv byahem och tiden är ca 10-15 ( men jag tror nog att jag dyker upp lite senare på förmiddagen).
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
15.2.2008 19:47:08Jag har inte prövat
men det låter gott med hemlagad tacokrydda från GI Viktkoll. De kryddor man köper i affären innehåller ju alltid socker, så detta är kanske ett alternativ. Jag har inte alla ingridienser i min annara välförsedda kryddhylla, så det blir nog att skriva en inköpslista. Det enda problemet är då att komma ihåg att ta listan med mig till butiken.

Hemlagad tacokrydda

Till cirka en deciliter behövs:

2 msk chilipeppar

1 msk lökpulver

1 msk vitlökspulver

1 msk chilipulver

2 tsk citronpeppar

2 tsk malen spiskummin

1 tsk paprikapulver

½ tsk torkad oregano

½ tsk salt

(eventuellt ½ tsk sötningsmedel)

Blanda samman chilipeppar, lökpulver och vitlökspulver. Rör ner chilipulver, citronpeppar, paprika och spiskummin. Smula sönder oreganon ytterst fint och tillsätt tillsammans med salt (och sötningsmedel). Blanda noga och förvara i burk med lock.

Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
14.2.2008 22:02:58En rosa vändagspresent
Idag är det nån som har fått en rosa lykta till vändagspresent. Lyktan är full med all den kärlek en femåring har...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.2.2008 22:48:47Rulla en tårta
Så här inför vändagen imorron har jag passat på och bakat lite LCHF-rulltårta. Receptet hittar man på Kolhydrater i fokus under artiklar. Mona-Stina delar med sig av en helt underbar rulltårta. Jag använde både mosade hallon och blåbär i min fyllning. Dessutom lade jag även lite sötningsmedel. Nästa gång ska jag nog lämna bort det. För den som är intresserad och inte vill söka reda på receptet och de superfina bilderna som är med så kommer en förkortad version här:

Rulla en tårta

Sätt ugnen på 175 grader. Täck en plåt med bakplåtspapper. Mal eller mixa 50 gram valnötter. Vispa 4 äggvitor till hårt skum, tillsätt eventuellt sötningsmedel. Blanda försiktigt ner de malda valnötterna i äggviteskummet. Bred ut massan på bakplåtspappret och grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter. Under tiden botten gräddas gör man fyllningen. 200 gram mascarpone läggs i en bunke. Häll över 2 dl vispgrädde och eventuellt lite sötningsmedel. Vispa tills grädd- ostblandningen är riktigt fast. När botten är färdiggräddad vänder man den upp och ner på ett bakplåtspapper. Ta bort bakplåtspappret som den gräddats på. Bred ut fyllningen på hela botten. Strö över bär, t.ex. hallon. Rulla ihop som en vanlig rulltårta. Smaskens!!!

Anmäl detta inlägg
Kommentera (14)
Tipsa en vän
11.2.2008 18:50:00Kanske det stämmer
det som de brukar påstå om Vasa, att det är Finlands soligaste stad. Solen sken nämligen vackert i Vasa idag. Resan dit på morgonen gjordes i dimma. Den lättade först i Kvevlax med en vacker soluppgång.
När hemfärden påbörjades på eftermiddagen var det så ljust att jag snabbt tog fram mina solglasögon. Vid Vassorfjärden hamnade jag nog att ta bort dem. Där kom väggen emot, alltså dimväggen. Sedan var det dimma hela vägen hem.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
10.2.2008 22:37:05Tiden går
Ikväll har vi varit till fasters för min "lilla" kusin har äntligen inträtt i de myndigas skara. Trots myndighetsåldern har han och lillagumman samma favoritprogram i tv. Skojigt att se deras ögon fastklistrade vid tv-rutan trots att det nästan är 13 års åldersskillnad.
När vi svängde av från riksåttan kom nog den där klumpen i magen igen. Förra gången jag svängde av på samma ställe var på julaftonskvällen och då kom jag körande efter pappa. Lillagumman kommmenterade när vi skulle gå in att här har hon gått in med moffa en gång.
Det hon menade var alltså julaftonskvällen när jag skickade henne att gå med moffa för att jag skulle kunna ta in julklappspåsen utan att hon såg det. Det är ju så många saker man måste göra på nytt första gången, detta var nu igen en sak.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
10.2.2008 13:58:10Kan man börja längta
efter sommaren fastän man inte tycker om varma somrar???? Scrappade denna sommar LO igår kväll och skrev dokumentationen idag. Kan det ändå vara så att det var ganska skönt när fotona togs... kanske det blåste bra och det ändå var svalt på nätterna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
10.2.2008 00:30:09...
Vinter
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
8.2.2008 21:53:05Vintergäster
sett från mitt köksfönster.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
8.2.2008 15:52:14"polarbröd"
Idag har jag en sån där "matplockardag", vilket oftast brukar betyda massor av smörgåsar. Vilken tur att jag har "polarbröd" att ta till. Har länge menat göra dem efter att ha hittat receptet på kolhydrater i fokus. Efter en liten puff av en viss fisk blev det gjort.
Jag älskar dessa "omelettbröd". Man behöver ju inte heller ha mycket ingridienser hemma: ost, grynost och ägg. Jag gör en fyrdubbelsats på ett stort grynostpaket, dä är det enkelt att frysa in så att man har att ta upp ur frysen när man blir snål.
Receptet finns här:
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
8.2.2008 11:52:37äntligen hemma
efter flera dagar med stegring och ont i halsen. Gott sällskap har jag här hemma.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
6.2.2008 23:18:11Även prinsessor gråter
Snabbscrappat med Tiimaris papper och bokstavsstickers.
Jag borde egentligen göra mer LO:n med lager på lager, sådana har jag inte alltför mycket av...
Eller följa en skiss...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
6.2.2008 21:13:47En lång dag
idag har lillagumman varit med mig hela dagen. Hon hade riktigt roligt på jobbet och tyckte vi hade god mat. Fotografen som besökte jobbet fick nog inte henne att skratta, men kort togs. Efter jobbet var det dags för ett jobbrelaterat möte och det gick relativt hyfsat, eller egentligen riktigt bra när hon fick leka lite med mötesplatsens leksaker.
Näsdukar inhandlades (snuva och stegring har börjat för mig, får se vart det leder...). Sedan blev det ett besök på gravgården. Moffa fick en snöängel med rikitga vingar (grankvistar), alltid när det är blido vill hon bygga nåt i snön.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
5.2.2008 22:17:03Jag älskar
House!!!
Jag njuter
Anmäl detta inlägg
Kommentera (16)
Tipsa en vän
5.2.2008 21:52:00Svea-problem
Ingen Bolibompa för oss ikväll. Alltså kris. Det är redan tredje gången sedan digiboxtiden inleddes som digiboxen påstår att vi inte har tillgång till Svea-kortet. Jag drog sladden ur väggen och sökte alla kanaler igen men inget hjälpte.
Det blev alltså ett telefonsamtal till VLT som skickade nå koder på nytt. Sedan återkom några kanaler men Bolibompakanalen var fortfarande borta. Ett nytt samtal till VLT som skickade koderna på nytt och denna gång funkade det. Men det tog över en timme att få tillbaka kanalerna.
Man rekommenderade att vi ska byta kortet, så det blir väl ett besök till telefonbolaget så småningom. Fy för digi TV- dyrt har det blivit och så kråtar e!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
4.2.2008 11:00:14smittad
av någon basilusk har jag tydligen blivit. En sån som ser till att det gör ont i magen och framkallar kräkningskänslor. Men jag hoppas att det är en svag basilusk för det känns bättre nu. Lite svårt att få nån sömn var det nog igårkväll. En halv fil kunde jag årminstone äta imorse. De där äggen som jag oftast äter på morgonen hoppade jag över idag.
Jag har bestämt att jag är frisk imorron för då står så mycket jobbrelaterat på dagsschemat. Nu blir det ännu mera sängen en stund till så förhoppningsvis är jag piggare på eftermiddagen. Lillagumman är hemma för att sköta om mamma...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
3.2.2008 18:03:3980 000
Vem tar...
eller vem tar inte...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (11)
Tipsa en vän
2.2.2008 21:58:56överraskning
Gissa om lillagumman blev överraskad när vi efter inhandlade matvaror styrde stegen till stadens biograf. Hennes livs andra biobesök var dagens stora överraskning. Sedan blev det en tur till fammos. Själv passade jag på att ta en runda på stan.
Middagen var klar vid fammos när jag kom tillbaka. Blev inte riktigt GI för jag tog potatismos, den första potatisen för i år. dessutom gör ju fammo vanliga köttbullar, men broccolin, den var bra.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
2.2.2008 10:57:49njutning
Dagens morgonmål bestod av stekt ägg. För en liten stund sedan åt vi ett mellanmål som ska räcka långt in på dan. Vad sägs om grynostplättar med kanel stekta i äkta smör med turkisk yoghurt och blåbär. En portion för en prinsessa!
Mums för magen vill jag lova. Och mätta det är vi. Nu orkar vi nog med en stadsresa.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
1.2.2008 19:57:55Denna vecka...
... ska jag ännu läsa min släktings bok. Jag hade köpt boken åt pappa till julklapp. Han däremot hade köpt den åt min syster till julklapp. Jag vet att han inte hade läst just den bok jag köpt åt honom, för på julaftonskvällen berättade han att han hade sträckläst boken (han gav åt min syster) kvällen före julafton.
Jag har alltså en helt oläst bok att ta i mina händer nu, men en dedikation som han ville att jag skulle skriva: God Jul pappa 2007! Kram, Lena med familj
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
1.2.2008 18:14:19Receptbanken
Länkade just till receptbankens kokbok på nätet. Där hittade jag många GI och LCHF-recpet som fick snålvattnet att börja rinna. Är nämligen hungrig, men snart får jag gå till dukat bord för gubbi bjuder på harkött stekt i smör (med brunsås och potatis för gubbi och lillagumman).
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)

Inga kommentarer: