tisdag 29 juni 2010

mars 2010

Askonsdagen
Mars 31, 2010 | | 1 kommentar
blev skoldag igen för lillagumman. Den enda för hennes del denna vecka för här i krombi tar de påsklov nu. Imorron får hon komma med till mitt jobb och det ser hon verkligen fram emot.
Ikväll har hon och jag deltagit i familjepassionsandakt vid byahemmet. Söndagsskolbarnen sjöng en sång. En stund senare åkte vi int ill kyrkbyn och deltog i församlingens påskvandring.
Själv ser jag fram emot min fasters 50-årskalas på fredag. Då bär det av till Kovjoki-Markby skola. Vad jag önskar att vi alla var där för att fira henne… I glädjen finns det också en saknad, en sorg…

Comments

1 Comment so far
1.   Maria on April 2, 2010 5:57
Hej! Hoppas ni får en trevlig dag med kalas! Själv ska jag iväg på jobb och sitter framför datorn och dricker morgonkaffe. Jag är ledig söndag-måndag så jag hinner också få lite helg, tids nog.
Hoppas du också får en bra helg!!!
idag
Mars 27, 2010 | | 1 kommentar
har lillagummans simkurs börjat… inget deltagande dock för här har febertermometern till och med stigit över 40 grader… men då blev det nog sängen några timmar.
Dessutom har vi gjort en smörgåstårta tills imorron… jag tog undan fyllningen, den kommer jag att äta. Sedan ska jag nog göra en egen gräddtårta med sockerkakan som finns i frysen… plus att lillagumman får göra en tårta på Boströms tårtbotten… det klarar hon galant utan hjälp. Sen blir det bara äta av.
Presenterna är också inpaketerade. Den långa halsduken som lillagumman stickat har också fått fransar. Jag är nog jättestolt över henne…

Comments

1 Comment so far
1.   Lisbet on Mars 31, 2010 15:14
Hej!
Jag hoppas du får en riktigt Glad Påsk!!!
Tack detsamma!
Godaste LCHF-brödet?
Mars 26, 2010 | | 3 kommentarer
Ett sådant recept fanns i den nyutkomna tidningen LCHF-magasinet. Själv fick jag tidningen i postlådan idag medan andra i Finland fick den för flera dagar sedan. En kollega bakade brödet och det var jättegott. Jag tog receptet och bakade själv en liten sats i går kväll, jättegott som nygräddat, men kanske lite för mycket kokossmak när det kallnat.
Idag beslöt jag mig för att göra ett nästan likadant bröd, med lite ändringar. Jag gjorde två bröd. Först blandade jag 1 msk fiberhusk med 2 dl vatten. I en annan bunke blandade jag 3 dl krossade linfrön, 1 msk fiberhusk, 2 tsk salt, 4 dl solroskärnor, 2½ dl riven kokos, 2½ dl Pro Bake, 400 g hackad mandel och 2 tsk bakpulver. Sedan blandade jag alltsammans plus 2 msk kokosolja och åtta ägg. Smeten hällde jag sedan i silikonformar som satte i ugn ca en timme på 160 grader. Smakar gott-goti-gott… åtminstone halvvarma… med smör…


Comments

3 Comments so far
1.   Lisbet on Mars 26, 2010 22:20
Ser i alla fall riktigt gott ut!
Ha en skön helg!
Det är nog gott… något att bita i…
2.   gretaj on Mars 27, 2010 8:37
Vill också ha nåt att bita i!!!!
Var hittar man Pro bake, å vad är det?
Vanliga kokosflingor?
Kokosolja, går det med nån annan olja?
Vill ha NUUU!
Pro Bake är ett bak- och matlagningsprotein i pulverform. I originalreceptet till två bröd så stod det 5 dl kokos som jag då minskade och satte till Bake Pro.
Vanliga kokosflingor.
Istället för kokosfettet så kan du använda vanligt smör.
Nu blev det väl direkt mera bakvänligt, eller …
3.   mamm on Mars 28, 2010 21:54
Ser gott ut! En intressant tidning som man får ta del av.
Mar
24
Månskensskidning
Mars 24, 2010 | | 1 kommentar
blev det för lillagumman ikväll… själv tog jag bilen  och hämtade upp andra passagerare. Sedan hämtade jag också en liten kille som inte orkade riktigt hela vägen fram. Skoj hade barnen… lekar och grillad korv är väl aldrig fel. Vi vuxna lät oss väl njuta av det goda sällskapet. På hemvägen var det nog bra med pannlampa för skidrarna. Trots halvmånens sken är det ändå mörkt i skogen så här mellan åtta och nio på kvällen. Jag uppdaterade Påras picasa album med en massa bilder från kvällen. Här delar jag med mig av denna…


Comments

1 Comment so far
1.   Kaija on Mars 25, 2010 16:28
Tack för hämtningen!
Det var så lite så, en trevlig pratstund fick vi på vägen till Lillträsket.
Mar
22
Frusen Drottningcheesecake
Mars 22, 2010 | | Lämna en kommentar
var ursprungsreceptet… men det blev lite ändrat.
Jag delade tre ägg i vitor och gulor.  Sedan vispade jag äggulorna med lite mindre än en deciliter sukrin (enligt recptet skulle det vara 1½ dl, men jag tyckte det var för mycket) och nästan en tsk ekologiskt vaniljpulver till en porös blandning. Sedan tillsatte jag 200 g philadelphiaost och 2 dl blåbär (originalreceptet hade 1 dl blåbär och 1 dl hallon).  Tre deciliter grädde vispades och tillsattes. Allt rördes till en jämn smet. Äggvitan vispades till hårt skum och sedan rörde jag ner den försiktigt i den övriga smeten. Allt hälldes i en pajform som ställdes i frysen.
Cheescaken åt som en efterrätt i glada kollegers sällskap. Våra intet ont anande 40- och 5-åringar blev nog överraskade av uppvaktningen som ”alla andra” visste om. Skoj att sitta ner och äta tortillas och prata. Alltför sällan träffas man på detta informella sätt… Jag trivs på min arbetsplats!!!
Skidning
Mars 22, 2010 | | Lämna en kommentar
blev det för lillagumman och mig ikväll. Hennes skola ska ha månskensskidning på onsdag kväll och jag som hatar backar måste ju absolut kolla hur skidspåret ser ut… nåja… inte är det mycket backar, men alldeles tillräckligt för mig. Det blir väl nog att skicka iväg lillagumman med det övriga gänget och sedan ta bilen till ett lite närmare ställe.
Firrbocken på raststället såg inte så bra ut med flödvatten runtomkring… hoppas det fryser ordentligt till onsdag kväll. Vackert var det i solnedgången och lillagumman skidade mycket snabbare än sin mamma som fick känningar i vristen och knät av något som tog sjukt…
Avskräckt av de enligt lillagumman härliga backarna så beslöt jag  mig för att vi åker med gubbis bil hemåt. Lillagumman skrattade nog lite åt mig när jag tog av mig skidorna och gick nerför backen mot bilen och sedan satte dem på igen när det blev plattare.
Mar
19
sockerkaka á la Annika Rogneby
Mars 19, 2010 | | 2 kommentarer
har gräddats i  min ugn och svalnat. Kaka känns det som  när man äter den… kanske jag kan använda den som tårtbotten… för som en vanlig sockerkaka tror jag nog inte att jag vill äta den… Jag är i alla fall nöjd med att ha bakat en LCHF-kaka… mitt Bake Pro hade anlänt till posten idag så jag måste ju bara pröva det nästan genast jag kom hem.
Jag har också bakat kladdkakan i boken…
…men ingen blir någon stor favorit. Undrar om det är sukrinet som bidrar med den extremt söta eftersmaken. Kanske jag borde minska på det????  Måste väl bara pröva mig fram och baka mera tills jag hittar en kaka som jag tycker riktigt mycket om… åtminstone tycker jag om själva processen med bakandet

Comments

2 Comments so far
1.   gilla on Mars 20, 2010 0:11
Duktiga Malena, som bakar o står i….här bakas det bara i riktiga nödfall, o då blir det något som jag kan från förr….bakning o matlagning hör absolut inte till mina favoriter. ha det bra!!! kram!!!
Jag tycker nog om att baka och laga mat… bara det inte är ett måste ….
2.   leena on Mars 21, 2010 13:07
Hej!Jag har också bakat sockerkakan men la i lita mindre sukrin och så bytte jag ut ca 1/2dl mandelmjöl mot kokosflingor,blev hur gott som helst,gjorde också rulltårtan den gillade familjen.
Måste pröva på ditt sätt… Rulltårtan påminne om en annan rulltårta jag gjort så jag tror nog att den är god. Ikväll har jag gjort en variant på drottningcheesecaken, men bara blåbär och mindre sukrin. Åtminstone smeten var god


reklam…
Mars 16, 2010 | | 1 kommentar
oj oj oj …. titta vad jag hittade….
http://www.hiilariton.fi/
Blir det månne mera klickande….

Comments

1 Comment so far
1.   Mia on Mars 17, 2010 8:55
Hej!
Jag är jätteintresserad av LCHF!! Har ca 25 kg att ta bort…
Har du några bra tips? Hur mycket har du gått ner med LCHF?
Vänliga hälsningar Mia
Jag har ju hållit på med LCHF från och till nu i tre års tid. När jag håller mig så går jag ner… när jag äter mat med kolhydrater går jag upp. Ifjol hade jag mest en upp-period… men i år har jag gått ner 7 kg. Om du är intresserad av LCHF så finns det hur mycket som helst att läsa på nätet. Samtidigt som det kommit ut en hel del svenska böcker, både fakta- och receptböcker. Ifall du vll pröva på om LCHF passar dig så tycler jag att det bara är att börja på … och hålla ut i några månader så att du ser vilken verkan LCHF får på dig.
Första gången i vinter
Mars 10, 2010 | | 4 kommentarer
för en antibiotikakur, men det packar nog på i bihålorna också… samt huvudvärk… Förhoppningsvis blir jag snart feberfri. Jag siktar in mig på att jobba på fredag.
Idag damp det ner ett paket i postlådan från SOKERITON. Där i paketet fanns det SUKRIN, 100% CHOKLAD samt flera ATKINS BAR… Gissa om jag är nöjd…. en bar åt jag och lillagumman och gubbi fick smaka endast en liten bit.
Om det är någon som blir väldigt inspirerad och vill beställa från sokeriton så hoppas jag att ni nämner att det är jag som berättat om sokeriton, för då erhåller jag en liten present vid min nästa beställning. Dessutom får man svensk service vid Sokeriton!!!!

Comments

4 Comments so far
1.   vandris on Mars 10, 2010 19:44
Krya på dig.Jag beställde och nämde dig
Skoj!!! Hoppas du får njuta av dina beställda produkter.
2.   Marie on Mars 11, 2010 22:42
Gick det att beställa på räkning eller måste man ha visa-kort?
Det kom räkning med i paketet. Jag gjorde ju min första beställning och då trodde jag att jag måste betala innan jag fick paketet. Men jag antar att eftersom jag redan fanns på deras e-postlista så fick jag räkningen samtidigt med paketet. Nämn gärna att du kom i kontakt med sokeriton vis mig om du beställer
3.   Lisbet on Mars 13, 2010 10:32
Hoppas du mår bättre nu!
Ha en fin helg!
Tack Lisbet! Aningen bättre men är nog fortfarande ”snoro”
4.   Helena on Mars 17, 2010 9:40
Vad är månne inuliini? Jag skulle akta mej för: aspartaami (sisältää fenyylialaniinin lähteen), asesulfaami K. Om man tillåts vara aningen kritisk här? Vad som är viktigast med ändrad diet måste ju var och en bestämma själv, men jag har nog försökt kombinera LCHF med att undvika konstgjort, tillsatsämnen och godis.
sukrin är helt naturligt enligt min uppfattning… men Atkins produkterna kommer ju från USA och innehåller konstgjorda ämnen… upp till var och en att välja… Jag är åtminstone sån att jag kan tänka mig att ibland äta nåt konstgjort… bättre med Atkins än alla andra vanliga ”konstade” produkter i butiken.
Ännu en gång blev det klickat med musen… : Malena Molin
 - 14:23
15 mar 2010 ... Denna gång beställdes Bake Pro från Fitnesstukku.fi. Vad ska jag då göra med detta… .... bloggen.fi 2006 - 2009 upprätthålls av HSS Media Ab ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/15/annu-en-gang-blev-det-klickat-med-musen/
Låda med presenter… : Malena Molin
 - 14:26
6 mar 2010 ... det är vad jag har i mina gömmor. Lillagumman skulle nog väldigt gärna se i min låda, men jag tror inte hon har vågat sig dit. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/06/lada-med-presenter/
Stevia i stan…
Mars 5, 2010 | | 8 kommentarer
Jag har ju två städer, både Jakobstad och Karleby är stan för mig. Karlebys hälsokostaffärer ver jag inget om, men däremot är det enkelt att hitta till Hälsoboden bredvid Korv-Görans på gågatan.
Därifrån kan man nu köpa stevia i flytande form. Damen i affären blev mycket förvånad över att jag ifjol kunnat köpa stevia från Sverige för hon sa att paketen brukar tas i tullen där de slängs eftersom stevia inte är godkänt som livsmedel här. Den stevia hon beställt står det att är meningen till nån skönhetsvård (???)
Från Hälsoboden har jag också köpt mitt fiberhusk, ekologoska vaninjpulver och nu senast igår köpte jag kokosfett därifrån. Inte sånt där i silverpaket som finns i den vanliga butiken, utan en hälsosam sådan. Får se nu om jag vågar mig på att använda det i te som många gör…

Comments

8 Comments so far
1.   Mollalena on Mars 5, 2010 23:00
Klart du vågar. Tack för bra information inför sommaren.
Det blir väl nog att laga sig en tekopp idag…
2.   Nina on Mars 5, 2010 23:09
Jag steker ibland i kokosfett, hälsokost-varianten alltså, och det är jättelyckat. Klarar högre värme än smör och olja, och blir inte lika osigt. Har den smak- och doftlösa varianten, men tror att den med smak skulle vara gott att steka plättar i
Varifrån köper du ditt kokosfett, från nätet eller nån ”riktig” butik?
3.   gretaj on Mars 6, 2010 8:08
Gomorron Lena!
TACK för den matnyttiga informationen!
Gomorron Greta! Jag tänkte att kanske det är fler än jag som är intresserad av sånt här nu när det verkar vara en LCHF-boom i trakten.
4.   Licka on Mars 6, 2010 17:51
kokosfett i tee är supergott! Lägger mycket hellre kokosfett än grädde numera! Så funkar det dessutom mjukgörande på läpparna samtidigt som man dricker:)
Kanske jag måste börja dricka mera te än jag normalt gör… brkar väl vara en kopp varannan vecka eller så…
5.   Nina on Mars 7, 2010 17:42
Brukar beställa från http://www.e-vitamin.se/
…en beroendeframkallande sida…
Fraktfritt om man beställer över 500 SEK, vilket inte är svårt om man är flera om härligheten. Ibland dröjer leveransen (man hinner sucka både en och två gånger), men oftast beror det på att något är slut i lager och istället för att skicka i omgångar skickar de allt på en gång.
Låter bra…
6.   LISA on April 11, 2010 21:06
vad har du använt stevia i? Bättre el sämre än sukrin?
Får man tag i sukrin i nån butik eller bara på nätet…
Fick tag stevia i fredagso har inte riktigt kommit mej för att pröva ännu…
Jag har både flytande stevia och i pulverform. Egentligen har jag inte använt det så mycket, mest för att söta efterrätter och drycker. Det är på nåt sätt svårdoserat och bismaken av lakrits stör mig. Därför föredrar jag nog sukrin. Sukrin hittar man på nätet… varken i Jeppis och Karleby kände se till sukrin i hälsokostaffärerna.
7.   LISA on April 20, 2010 6:31
Nu finns sukrin på Elinvoima,en av storgatans hälsöbutiker i Coccola!
Va bra, kanske det var den butiken som jag gick in i och sade att jag vill att de tar hem sukrin… Vad kostar det i butiken?
8.   LISA on April 21, 2010 8:49
Jag har ännu inte provat baka med det, men i övrigt e jag nog nöjd. Stevia har jag inte kommit mej för att använda i nån matlagning ännu. Tror det var 9,95.
2010 Mars 05 : Malena Molin
5 mar 2010 ... Av denna dag har två timmar tillbringats i ishallen. Lillagumman blev nog först förskräckt över att man fick ha klubba på isen, ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/05/
2010 Mars 04 : Malena Molin
4 mar 2010 ... håller vi på med hos oss för tillfället. Flickkusinen och lillagumman ligger som bäst och sover efter en intensiv dag. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/04/
2010 Mars 06 : Malena Molin
6 mar 2010 ... det är vad jag har i mina gömmor. Lillagumman skulle nog väldigt gärna se i min låda, men jag tror inte hon har vågat sig dit. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/06/
1.2010 Mars 09 : Malena Molin
9 mar 2010 ... Denna dag började med en burana och fortsatte med en burana till innan jobbresan till Vindala inleddes. Där stekte solen över den vita snön, ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/09/
1.Låda med presenter… : Malena Molin
 - 14:26
6 mar 2010 ... det är vad jag har i mina gömmor. Lillagumman skulle nog väldigt gärna se i min låda, men jag tror inte hon har vågat sig dit. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/06/lada-med-presenter/
1.Sova över… : Malena Molin
4 mar 2010 ... håller vi på med hos oss för tillfället. Flickkusinen och lillagumman ligger som bäst och sover efter en intensiv dag. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/04/sova-over/
ishall och snöskottning : Malena Molin
5 mar 2010 ... Av denna dag har två timmar tillbringats i ishallen. Lillagumman blev nog först förskräckt över att man fick ha klubba på isen, ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/05/ishall-och-snoskottning/
1.askonsdagen : Malena Molin
31 mar 2010 ... blev skoldag igen för lillagumman. Den enda för hennes del denna vecka för här i krombi tar de påsklov nu. Imorron får hon komma med till ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/31/askonsdagen/ - Cachad
1.idag : Malena Molin
27 mar 2010 ... har lillagummans simkurs börjat… inget deltagande dock för här har febertermometern till och med stigit över 40 grader… men då blev det nog ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/27/idag/ - Cachad
1.reklam… : Malena Molin
16 mar 2010 ... Hej! Jag är jätteintresserad av LCHF!! Har ca 25 kg att ta bort… Har du några bra tips? Hur mycket har du gått ner med LCHF? ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/16/reklam/ - Cachad
1.Månskensskidning : Malena Molin
24 mar 2010 ... blev det för lillagumman ikväll… själv tog jag bilen och hämtade upp andra passagerare. Sedan hämtade jag också en liten kille som inte ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/24/manskensskidning/ - Cachad
1.2010 Mars 24 : Malena Molin
24 mar 2010 ... blev det för lillagumman ikväll… själv tog jag bilen och hämtade upp andra passagerare. Sedan hämtade jag också en liten kille som inte ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/24/ - Cachad
1.2010 Mars 31 : Malena Molin
31 mar 2010 ... blev skoldag igen för lillagumman. Den enda för hennes del denna vecka för här i krombi tar de påsklov nu. Imorron får hon komma med till ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/31/ - Cachad
1.Första gången i vinter : Malena Molin
10 mar 2010 ... för en antibiotikakur, men det packar nog på i bihålorna också… samt huvudvärk… Förhoppningsvis blir jag snart feberfri. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/10/forsta-gangen-i-vinter/ - Cachad
1.2010 Mars 15 : Malena Molin
15 mar 2010 ... och beställningen for iväg. Denna gång beställdes Bake Pro från Fitnesstukku.fi. Vad ska jag då göra med detta… jo… tidigare har jag klickat ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/15/
1.2010 Mars 10 : Malena Molin
10 mar 2010 ... för en antibiotikakur, men det packar nog på i bihålorna också… samt huvudvärk… Förhoppningsvis blir jag snart feberfri. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/10/
Stevia i stan… : Malena Molin
5 mar 2010 ... Jag har ju två städer, både Jakobstad och Karleby är stan för mig. Karlebys hälsokostaffärer ver jag inget om, men däremot är det enkelt att ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/05/stevia-i-stan/ - Cachad
1.Godaste LCHF-brödet? : Malena Molin
26 mar 2010 ... Ett sådant recept fanns i den nyutkomna tidningen LCHF-magasinet. Själv fick jag tidningen i postlådan idag medan andra i Finland fick den ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/26/godaste-lchf-brodet/ - Cachad
1.sockerkaka á la Annika Rogneby : Malena Molin
19 mar 2010 ... har gräddats i min ugn och svalnat. Kaka känns det som när man äter den… kanske jag kan använda den som tårtbotten… för som en vanlig ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/.../sockerkaka-a-la-annika-rogneby/ - Cachad
1.Brännande kinder och huvudvärk : Malena Molin
9 mar 2010 ... Denna dag började med en burana och fortsatte med en burana till innan jobbresan till Vindala inleddes. Där stekte solen över den vita snön, ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/.../brannande-kinder-och-huvudvark/ - Cachad
1.Frusen Drottningcheesecake : Malena Molin
22 mar 2010 ... var ursprungsreceptet… men det blev lite ändrat. Jag delade tre ägg i vitor och gulor. Sedan vispade jag äggulorna med lite mindre än en ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/22/frusen-drottningcheesecake/ - Cachad
1.2010 Mars : Malena Molin
blev skoldag igen för lillagumman. Den enda för hennes del denna vecka för här i krombi tar de påsklov nu. Imorron får hon komma med till mitt jobb och det ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/ - Cachad
1.2010 Mars 05 : Malena Molin
5 mar 2010 ... Av denna dag har två timmar tillbringats i ishallen. Lillagumman blev nog först förskräckt över att man fick ha klubba på isen, ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/05/
1.2010 Mars 04 : Malena Molin
 - 14:29
4 mar 2010 ... håller vi på med hos oss för tillfället. Flickkusinen och lillagumman ligger som bäst och sover efter en intensiv dag. ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/04/
1.Ännu en gång blev det klickat med musen… : Malena Molin
 - 14:23
15 mar 2010 ... och beställningen for iväg. Denna gång beställdes Bake Pro från Fitnesstukku.fi. Vad ska jag då göra med detta… jo… tidigare har jag klickat ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/.../annu-en-gang-blev-det-klickat-med-musen/
1.Skidning : Malena Molin
22 mar 2010 ... blev det för lillagumman och mig ikväll. Hennes skola ska ha månskensskidning på onsdag kväll och jag som hatar backar måste ju absolut ...
bloggen.fi/malenamolin/2010/03/22/skidning/ - Cachad

Inga kommentarer: