måndag 28 juni 2010

cachad

Idag

Juni 25, 2010 | | Lämna en kommentar

på midsommaraftonen 2010 blev det rosor till alla. Mest till mamma och pappa, men också till de andra gravarna vi brukar gå till. Lillagumman gav dessutom en sten till moffa.

IMG_4105red

IMG_4107red

Rabarbersmulpaj

Juni 23, 2010 | | 3 kommentarer

gjordes ikväll för snåltanden värkte.

Receptet jag följde kom från Annika Rognebys bok.

Jag började med att sätt ugnen på 200 grader. Sedan givk jag ut och hämtade två av mina rabarberstjälkar som jag skalade och skivade i små bitar. Dessa sattes sedan i en form och blandades med 2 msk sukrin och 1 tsk kanel. Sedan gjordes en pajdeg som smulades över rabarbern. Pajdegen bestod av 75 g smör, 0.75 dl sukrin, 1 dl mandelmjöl, 0.5 dl fibrex, 0.5 dl BakePro, 0.5 tsk bakpulver och lite ekologiskt vaniljpulver. Pajen gräddades i ugnen tills den var gyllenbrun.

Jag lät pajen kallna lite innan jag serverade den med grekisk yoghurt som kryddats med vaniljpulver, vaniljessens och florsocker-sukrin. Hela familjen tyckte om den…

Grekisk yoghurt

Juni 20, 2010 | | 3 kommentarer

har jag använt två gånger idag. Jag tycker så mycket om den från Lidl.

Den första gången gjorde jag en jättegod röra som passar att äta som den är, som pålägg eller också som en god röra till nypotatis. Receptet är ursprungligen från viktväktartiden… då med lättyoghurt… nu blev det alltså gjort med den feta grekiska. Gubbi rökte ju forell igår så jag hade god fisk att tillgå. Jag blandade en hink med yoghurt tillsammans med tio hårdkokta ägg, rejält med varmrökt forell och sedan de gröna stjälkarna ftån ca 8 sommarlökar. Jag ville ha grön färg i röran därför använde jag mig av stjälkarna… lika bra går det att använda hela löken. Nu har vi en god röra som vi kommer att äta i flera dagar… så underbar gott att bara ta en sked och gå och hämta en stor klick ur kylskåpet… ett enkelt mellanmål.

Den andra gången jag använde yoghurten var vid tillverkning av glass. Jag gjorde en hallonglass med principen ”jag tager vad jag haver”. Det blev ett ägg vispat med ekologoskt vaniljpulver, några matskedar florsocker-sukrin, en matsked sukrin. Därefter vispade jag ett paket grädde. Detta blandades sedan ihop tillsammans med en halv påse frusna hallon. Sedan in i glassmaskinen i ca 20 minuter… sedan hade jag den alldeles underbaraste hallonglassen man kan tänka sig. Nästan som mjukglass var det jag åt. Resten frystes sedan i en form. Undrar om jag borde ha glassmaskinsskålen i frysboxen hela tiden så att det bara är att göra glass när andan faller på… en av mina största sommarlaster är nämligen glass…

Idag är det lördagen den 19:e juni och bröllop pratas det om. Även lillagumman och jag har pratat bröllop.

Gubbi rökte en alldeles underbart god forell vid fammos medan lillagumman och jag uträttade lite ärenden på stan innan vi placerade oss framför tv:n vid fammos. Lillagumman tyckte det var helt skoj att se alla gäster anlända till prinsessbröllopet. Jag hann se Victoria i sin fina enkla klänning gå in i kyrkan och fram till prästerna inna det var dags för mig att bege mig till Pedersöre kyrka för att se min arbetskompis vigsel. Lillagumman hade tidigare menat följa med men sedan blev prinsessbröllopet tydligare mera spännande för vid förfrågan ville hon inte komma med.

Självklart började det regna och hagla stora korn precis när jag skulle bege mig till bilen, hann också bli dyblöt på ryggen för paraplyet hjälpte inte mycket. Fick sedan höra av gubbi att lillagumman hade ångrat sig när jag sprang till bilen… då hade hon försökt ropa på mig att hon vill komma med… men i mitt springande hörde jag inget sånt. Då hade det blivit snyftande hos gubbi en stund innan prinsessbröllopet lockade på nytt.

Min underbart vackra jobbarkompis framkallade nog en tår i ögonvrån hos mig… jag kan tycka att det är så vackert att se ett brudpar vigas. De flesta av mina jobbarkompisar var också med i kyrkan. Roligt var det också att se nästan alla brudens små jobbarkompisar stå och vifta med finländska flaggan när brudparet kom ut.

Ja… detta är nog bröllopens dag denna sommar… har just hört den svenske brudgummens far hålla ett underbart tal… och nu är det Daniels tur… tror nog jag sitter framför tv:n och datorn tills sändningarna slutar. Jag är ju uppväxt med en mamma som köpte Svensk Damtidning och Hänt extra, så som ung hade jag riktigt bra koll på alla kungligheter… nog för att jag köpte en och annan Hänt extra själv för ca 20 år sedan… men nuförtiden har jag sluppit den ovanan :-)

Barnlös blev jag dessutom för lillagumman bestämde att hon skulle sova över hos fammo… Där trivs hon…

Road trip

Juni 17, 2010 | | 3 kommentarer

blev det ikväll för hela familjen. Resan gick via Finnsjövägen till Terjärv och sedan vidare till Djupsjöbacka där det blev en liten paus vid ett hus vid sjön. Där fick vi två påsar med videofilmer (Tack G!!!) som lillagumman genast började inspektera när resan fortsatte via Sandviksvägen till Småbönders. Sedan blev det Vetil och Kaustby innan vi återkom till den egna kommunen i Nedervetils Norrby. En liten titt till Seljes blev det också innan vi åkte raka vägen hemåt.

Idag hann jag även med ett ekorosk-lass med gamla brädet och sånt från lekstugan. Taket är fixat, verandan riven och nytt verandagolv på plats… ifall det inte regnar för mycket så fortsätter gubbi med renoveringen imorron. Lillgumman kommer att se på film :-)

Lekstuga

Juni 14, 2010 | | Lämna en kommentar

från 60-talet står sedan någon vecka tillbaka på vår gårdsplan. Den har min pappa och moffa gjort åt min faster när hon var liten. Trots att lillagumman börjar bli en stor flicka så tyckte jag att vi kunde ta den till oss när farbror ville ha bort den från gårdsplanen.

Taket har varit trasigt så det har förstört en del. Men… gubbi har rivit loss en del ruttna bräder och ersatt dem med nya från Påras. Imorron kan det hända att det nya taket kommer på plats. Själv har jag stått och skrapat och skrapat…. och mera behövs det skrapas…

UNDERBART!!!

Juni 11, 2010 | | 4 kommentarer

att få se sina favoriter live… Den första skiva jag köpte helt själv för egna pengar var en av deras…. där i mitten av 80-talet…

IMG_3721

IMG_3835

IMG_3919

IMG_3923

9-10.6.2010

Juni 10, 2010 | | 1 kommentar

Gårdagskvällen tillbringades vid Fäboda med de bästaste av de bästa arbetskamrater man kan ha. Sällskapet var underbart och maten sisådär… laxen var torr och det märktes ännu mer eftersom det inte var nån sås till.

Idag blir det en Tammerforsresa med kompis S… ska bara vänta på att gubbi kommer hem från jobb. Mitt favoritband ända sedan mitten av 80-talet spelar där.

loppis

Juni 8, 2010 | | 1 kommentar

blir det här i byn på fredag. Jag hoppas att så många som möjligt dyker upp och kollar in utbudet. Själv har jag mest lillagummans gamla kläder till salu. Bl.a flera Lingon & Blåbär plagg. Ifall man vill sälja finns det säkert plats. KOLLA HÄR!!

Föreningen säljer varorna så den som reserverat bord behöver inte stå och sälja själv. Man behöver bara prissätta och märka sina varor.

VI SYNS!!!!

Första vardagen

Juni 7, 2010 | | 2 kommentarer

detta sommarlov. Lillagumman fick delta i ett 8-årskalas. Så länge hon kalasade hälsade jag på min fammo. Min fammo har alltid funnits där och alltid hållit på och ”pynjat” med nåt. Idag satt hon och stickade sockor, långa herrsockor. Men det märks nog att hon har blivit många år äldre de senaste åren…

En sväng till gravgården fick det också bli för vattning av blommor. Rundade de fem vanliga gravarna… Har fortfarande minirosorna på mammas och pappas grav… borde väl byta till andra blommor men väntar på lite varmare väder.

Bloggen känns inte alls inspirerande längre… det är så många som slutat som jag brukat läsa. Jag saknar verkligen den gamla personliga bloggen. Jag märker att jag själv läser allt mer sällan och att mina kommentarer bara minskar. Men trots allt fortsätter jag att skriva… det är ju min dagbok tillika…


Inga kommentarer: