tisdag 29 juni 2010

april 2008

29.4.2008 23:05:33Dagarna går så snabbt
Nu är det bara fyra veckor och en jobbdag fram till semestern. Hur ska jag hinna med allt jag tänkt göra innan juni kommer emot. Nåja, får väl ta dagen som den kommer. Ikväll var det kvällsjobb, tillika avskedsfest för vår kära chef. Det tog en stund innan allt program var avklarat.

Lillagumman skulle ju med som vanligt. Hon satt nog fint ibland, men sedan skulle hon nog ha nån runda till toaletten mellan varven. Eller också frös hon och hämtade ponchon. Hon var nog så fin i sin poncho. Först skulle hon inte ha den men när jag poängterad hur glad jag skulle bli om hon hade den så ändrade hon sig. Ponchon är nämligen min gamla som min mamma gjort åt mig. Syrran och jag fick likadana blågulrandiga ponchon där i mitten av 70-talet.
För tillfället sjunger det bara i mitt huvud...
Ingen klocka ringer mer, ingen xxxxx xxxxxx ser, hur ska det för xxx xxxxx gå, klockan ringer bara uuuuut..............
Efter jobbarkompisarnas sång överlämnade vi en tavla som jag scrappat.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
28.4.2008 20:37:08dagens pyssel
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
27.4.2008 21:12:26Livsglädje
Jag njuter av Janet Evanovich. Lite i taget har jag börjat köpa de böcker som jag inte hittat översatta till svenska. glatt kan jag konstatera att de är lika lättlästa på engelska. Jag njuter...och skrattar...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.4.2008 20:21:45Nu var det klippt
Piratprinsessans mamma klippte både mig och lillagumman nu sent på eftermiddagen. Vilken lyx att få klippa sig och prata av sig samtidigt. Samtidigt lekte flickorna bättre och sämre. Båda två är enda barn i familjen och otroligt envisa...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.4.2008 14:22:26mellanmål
Det blev en stunds utelek innan det blev dags för mockarutor och äkta momjölk som kusinerna hade med sig från Purmo. Sedan blev det ännu en stunds lekande. Flickorna sparkade fotboll och lillgrabben försökte springa på dem med cykeln. Soligt var det bra länge men nu är det nog moln överallt som gäller när vi kommit in. Kanske det är dags för ett uppfriskande litet regn. Jag vet inte för jag har inte tittat på väderleksrapporten på länge. När vi kom in blev det dags för mitt mellanmål. En bit kall bondost är väldigt gott och enkelt till mellanmål.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.4.2008 11:48:00livat
Tre kusiner härjar runt och har skoj. Den yngsta kör runt med alla möjliga fordon och de två äldre leker doktor för tillfället. Ibland ropar nån mamma eller moster när det inte riktigt går som de tänkt sig.
Om en stund tror jag vi tar mockarutor och mjölk så att vi orkar vara ute och leka. Det blir nog att följa med och hålla ordentligt koll för den yngsta kusinen har en tendens att kunna försvinna fort. Och här kommer inte bilarna riktigt sakta, de kommer ofta nog med en rasande fart. Dessutom är det ju skog och lite backigt så man ser inte riktigt heller...
Har nån gång tänkt att jag skulle sätt upp en skylt med lekande barn men vad skulle det hjälpa, nog skulle väl bilarna gasa på som vanligt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
27.4.2008 00:40:58Smörgåstårta ur Smörstekt
av Gun-Marie Nachtnebel
4-6 portioner
Ingredienser:
ett LCHF-bröd skuret i skivor
Räkostkräm:
100 g Philadelphiaost naturell
50 g skalade räkor
100 g rumsvarmt smör
4 msk hackad dill
Laxkräm:
1 mogen avokado
100 g rökt lax
1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
2 msk finhackad purjolök
½ krm svartpeppar
Garnering:
200 g skalade räkor
100 g rökt lax
2 hårdkokta ägg
1 liten tomat
dillkvistar
½dl majonäs
½ citron i skivor
Kantgarnering:
½ gurka
Blanda samman ost och smör, rör tills det blir luftigt. hacka räkor och dill. Blanda i räk och dillhacket i hälften av ostsmöret. Bred räkröran på brödet.
Skala och mosa avokadon. Blanda creme fraiche och majonäs. Hacka laxen i små bitar. Blanda samman lax, avokado och den finhackade purjolöken. Krydda med peppar. Bred laxkrämen på nästa brödlager och lägg det på det första lagret. Ta det tredje brödlagret och lägg på det andra men bred ostsmöret runt om. Skölj och skär gurkan i tunna skivor och garnera runbt om. Garnera tårtan ovanpå med räkor, delade laxskivor, ägg i tunna skivor eller klyftor, tomat, dillkvistar och citronskivor. Spritsa med majonäs runt om. Kolhudrater: En hel tårta 34 g exklusive brödet som innehåller 80 g.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
24.4.2008 22:35:16Var hittar jag
ingridienserna till detta bröd, receptet ur "Smörstekt" av Gun-Marie Nachtnebel.
LCHF-bröd
1 avlång bakform i aluminium (1.5 liter)
Ingridienser:
50 gram jäst för matbröd
2 dl vatten
1 msk kallpressad rapsolja
2 krm salt
1 dl grahamsmjöl
4 msk vetemjöl
½ dl psylliumfrön
½ dl pumpakärnor
1 dl kruskakli
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl meze yoghurt
2 msk smör till formen
Ugn 175 grader.
Värm vattnet till fingervarmt i en kastrull. Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan och lös upp jästen. Tillsätt salt och mjöl och rör om. Låt jäsa 10-15 minuter under bakduk. Tillsätt övriga ingridienser utom yoghurten. Arbeta samman ingridienserna. Tillsätt yoghurten. låt brödet jäsa i formen i 15 minuter under bakduk. Grädda tills brödet är genomgräddat, 40-50 minuter.
kolhydrater: 1 bröd = 80 g
Sen när jag hittar alla ingridienser ska jag pröva om detta är nå gott. I boken smörstekt hade man använt detta bröd även i en smörgåstårta...och jag som älskar smörgåstårtor...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
23.4.2008 17:54:11somliga dagar

Somliga dagar
går allt så lätt.
Solen skiner
och talen blir rätt.

Spelar man kula
vinner man bums.
Rasten är rolig
och maten mums.

Andra dagar
går allt på sne.
Försöka med något
är ingen idé.

Man glömmer och tappar,
blir sist och sämst.
Man ramlar på gården
och slår sig hemskt.

Nu hoppas jag
på en somlig dag!

av Britt G Hallqvist

Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
22.4.2008 22:34:16populär
När man är populär, går livet som en dans
på silverfat så erbjuds tidernas chans
men alla andra, trötta, trista och så grå,
vi får bara kämpa, för att orka på...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
22.4.2008 21:36:32full rulle
har det varit de senaste dagarna.
igår var det
-sångövning inför uppvaktning av blivande pensionär.
-räfsning vid byahemmet, alltså jag HATAR verkligen att räfsa (tur att våran gräsmatta är så mossig att det nästan bara är löv på den. Och fast jag är riktigt trött på räfsandet brukar nog gräset ända komma fram förr eller senare oberoende om jag räfsat eller inte.)
-extra ordinarie möte efter räfsandet. Blev vald till sekreterare i byahemsföreningen efter att den gamla sekreteraren slutade, så då var det bara att ta fram pennan och anteckna. Oj oj oj vad det är jobbigt att skriva protokoll när man inte är van. Måste nog genast renskriva när jag kom hem annars hade det inte blivit gjort.
idag var det
-en dag i läsandets tecken på jobbet
-dags att handla
-tupplur på eftemiddagen
-påbörjande av tavel-LO till blivande pensionär
Vad mera, jo fick ett brev av postfröken om att jag har ett stort paket att hämta på posten...kan det månne vara mitt AdLibris paket....böcker...böcker...böcker...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
20.4.2008 17:37:03Hej Vänner!!!
När ska vi ta en till träff. Det har snart gått två månader sen senast!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
19.4.2008 21:46:52En härlig dag...
har jag haft idag. En dag alldeles för mig själv. Sov väl tio timmar, vaknade lite när gubbi for på jobb tidigt i morse, men det drog ut till kvart före nio innan jag slog upp ögonen på riktigt. Vilken känsla att få sova så länge man vill utan att en lillagumman eller väckarklockan ska ha upp en. Ja, inte ens hunden väckte mig.
En stund efter tio befann jag mig i banklokalen i Terjärv. Dagen rann snabbt undan och döm om min förvåning när klockan närmade sig sex och jag tog mitt pick och pack och körde hemåt. Till och med tre LO:n har jag gjort idag, rekord, brukar knappt få gjort en vid scrapträffar. Lycka i lotteri hade jag också och vann ett startpaket.
Tack alla för en trevlig dag och för gott sällskap och goda pratstunder, både scrappare och besökare.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
19.4.2008 21:12:22Svarar och utmanar
Tre namn jag lystrar till:
Mamma, moster, Lena
Tre saker som skrämmer mig:
1. Att något ska hända lillagumman
2. Att bli utan jobb
3. Att bli sjuk
Tre saker jag har på mig nu:
1. ullsockor
2. glasögon
3. joggingbyxor
Tre sanningar:
1. Jag är en "hönsmamma"
2. envis
3. "amper"
Tre saker som jag verkligen vill ha:
1. Hälsa
2. Att aldrig behöva fundera över varifrån man ska ta pengar till vissa räkningar
3. Att lillagumman ska få ett lyckligt liv.
Jag i min tur utmanar:
Ias bravader
Min plats på jorden
Nillas och familjens resor
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
18.4.2008 19:10:00fredag
Konstig fredag, ingen bolibompa för lillagumman har fammodag med marknadsbesök och ska sova över. Tog nog själv en snabbvisit på marknaden. Det enda jag köpte var skor åt lillagumman. Hoppas de passar för de var hennes favoritfärg.
Några kända ansikten skymtade också förbi. Jag träffade den relativt nybloggande rottweilern Troja med sällskap. Så söt, så söt.
Latheten och tröttheten och SNÅLheten gjorde att KorvGörans även förärades med ett besök, tyvärr...riset var skapt igen. Samma som när jag var dit för nån månad sedan. Tycker INTE om skarpt ris...
Tre skojiga paket fanns i dagens postlåda. Smörstekt från AdLIbris och två paket med scrapsaker och scrapböcker inropade på Huutonet.
Imorron blir det MIN dag. Tänk att få scrappa i många timmar tillsammans med andra glada scrappare. Vad kan väl vara roligare...bara jag skulle få packat det jag ska ha med mig. Som vanligt ett verkligt stort problem för mig.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
17.4.2008 19:06:31Sämre - har det också blivit
Förändringar sker här på bloggen. Nu stör detta med kommenterandet mig. Förut har det alltid stått datum och klockslag när kommentaren blivit inlämnad. Nu är klockslaget borta och det är irriterande.
Tidigare har den senaste kommentaren alltid kommit högst upp när man varit inloggad och velat svara på de kommentare man fått. Detta har gjort att jag flera gånger har missat att jag fått nya kommentarer. Det har jag märkt först när jag kollat min e-post, verkligen irriterande. Tydligen vet bloggadministratörerna inte heller hur bloggen har sett ut. En medbloggare tog upp denna sak på bloggens infoblogg och fick där till svar att nya kommentarer alltid har kommit sist. Detta gäller endast när man kommenterar andras bloggar och inte när man är inloggad och vill se sina egna kommentarer. FY bloggen, bättre kan ni.
Några timmar senare: Vart försvann det första svaret jag skrev på Oranges kommentar...det blir bara konstigare och konstigare...
ännu senare: nu kom en ny kommentar på ett tidigare inlägg först...???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
16.4.2008 16:37:33Men va konstigt
Märkte just att en av mina länkar inte fanns kvar sin plats. Förstod ingenting men satte in den på nytt. Inte hittade jag den då heller. Stunden senare hittade jag den på en annan plats i min länklista...konstigt. Sån här funktion skulle jag gärna ha på min blogg, eller någon annan sort...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
16.4.2008 15:53:15försöker på nytt
Igår satt jag vid bloggen och försökte kommentera en hel massa. Har tagit som vana att kommentera många nya inlägg de gånger jag är inloggad. Men igår var det bara frustrerande, varken med firefox eller explorer ville det nåt. Datorn bara låste sig. Till sist tog tålamodet slut och jag e-postade bloggen om mina problem. Tack Josefin för svaret att ni försöker fixa det. Nu igen kan jag kommentera...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.4.2008 23:06:17Är det här nåt jag borde pröva på...???
Det låter ju för underbart!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
13.4.2008 17:11:40Ni kommer väl!!!!
Bara sex nätter till, sedan är det dags!!!
Klicka, läs och anmäl dig!!!
Så träffas vi och har det skoj!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
12.4.2008 23:29:46host snörvel och gråt
det verkar att bli lillagummans natt. Det är väl redan fjärde gången jag går in i hennes rum ikväll när hon sitter i sin säng och gråter. Hostan är väldigt rosslig och hes...
Får se hur länge hon är sjuk denna gång. Det lär ju vara en envis sort som är i farten nu.
Nåja, hann bara skriva detta så kommer nästa gråtattack och denna gången nöjer hon sig inte med att stanna i egen säng. Nu ska hon i mammas säng och sova...
Gråtattacker kommer när snoret inte kommer ut från näsan på det sätt som hon vill.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
11.4.2008 22:16:21inköp
av en fiffig "ram" gjordes igår. Den är lite för smal men den får duga. Den är som ett minivitrinskåp och i den ryms två LO:n i storlek 12x12 med nöd och näppe. Om man böjer dem lite går det bra. Vet ännu inte riktigt var i huset den ska placeras. på detta sätt kan jag rama in LO:n och byta ut dem när jag vill ha upp nån annan.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
11.4.2008 15:35:42första dagen
på en vecka som Toffekissen ens sätter ner högra bakbenet. Är nog trebent för det mesta men nån enstaka gång hamnar bakbenet i marken också. Framsteg alltså. Toffe har nog varit ovanligt kelsjuk de senaste dagarna. Sitter ofta i min famn när jag bloggar.
När han var liten var han ofta med till fammos och faffas i Jeppis, men de sista fem åren åker han endast bil till veterinären. Men samma plats i bilen ska det vara, på instrumentbrädet eller på axeln. Se nu hur han satt i tisdags, taget med mobilen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
11.4.2008 13:16:38Jag ska njuta
Det är så spännade att ta itu med en ny Janet Evanovich bok om Stephanie Plum. Missade lite att tolfte boken kommit ut på svenska men nu är den äntligen hemma. Men funderar nog lite varför många av Janet Evanovich andra böcker inte har översatts till svenska. En engelsk hittade nog också hem. Får väl lov att beställa de andra så småningom.
Nu utlovas nån skön timme med avkopplande och intelligensbefriande läsning och många höga skratt. Gubbi brukar nog kommentera mitt gapflabbande. Jag vet bara en till som tycker om Janet Evanovich och det är Heini vid Heinikka. Hon blev så glag när hon läste på en av mina BOM LO:n att jag tycker om Janet Evanovich. Heinis erfarenhet är att ingen känner till J.E.
Hur är det med dig!!!! Har du läst Janet Evanovich och ifall du läst, vad tycker du???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
11.4.2008 12:20:06IGEN
hemma med sjukt barn. Denna gången är det nog riktigt ordentligt och inget småtjafs.
Gårdagseftermiddagen blev intensiv. Till Kockelbyiji å handil. Efter det till Kronoby centrum och Cirkus Caliba. Ännu trasigare stolar än förra året. Mindre artister om jag inte minns riktigt fel. Några ansikten kändes igen medan andra tror jag var nya.
Inte avundas jag dessa människor som säkerligen sliter hårt land och rike runt. Så här på några meters håll såg man nog hur otroligt smidiga och vältränade akrobaterna är .
Lillagumman trivdes men verkade lite trött. På dagen hade hon varit lite hes men under föreställningen blev hon MYCKET hes och trött. Efter sockervaddens uppätande när föreställningen närmade sig sitt slut lutade hon sig fram emot mig och sa att hon ville fara hem. Lite satte jag det på törsten förorskad av sockervaddsätandet, men vid närmare kontroll var hela flickan het. Då visste jag nog att hon var sjuk. Min flicka vill nog inte gå hem från nåt roligt om det inte är något som är fel.
Som tur var slutade föreställningen snart så vi fick fara hemåt. Innan vi riktigt åkte mot hembyn var jag via S-market efter svartvinbärssaft. När jag kom tillbaka till bilen var det redan nån som sov.
Febern provades vid hemkomsten och det visade på 39,89. Vilken feberstigning på bara nån timme. Nu idag har hon nog 39 grader från morgonen och knappt någon röst. Mycket svartvinbärssaft har hon i alla fall druckit.
Dåliga bilder men mobilkameran får duga när ingen annan kamera är med.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
9.4.2008 22:13:16lätthittad inspiration
hittade jag just på kostdoktorn, en tid sedan jag hälsat på hos honom vilket lett till att detta var en nyhet för mig.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
9.4.2008 18:45:29onsdag
Idag har jag haft en annorlunda jobbdag. Rolig men otroligt intensiv. Jag tror att alla som var med hade det riktigt skoj.
Men trött det blev jag, tog en liten tupplur när jag kom hem och det är det nog längesen jag gjort.
Men dagens bästa är nog arkivet!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
8.4.2008 20:11:33En resa till Kelviå
blev det för mig och Toffekissen idag. Tog det säkra före det osäkra och ringde veterinären för att ta reda på varför katten går på tre ben. Fick tid till Pentti Tapio på eftermiddagen. Det var bara tredje gången samma kissekatt hade ärende dit.
Inget var brutet och inget ur led, men däremot kunde konstateras att katten blivit biten i bakbenet...
Får fundera hur det kan ha gått till, inga mårdhundar finns här hos oss. Sannolikheten att en räv varit i farten är inte stor. Våran hund har inte gjort det, de är ju nog goda kompisar trots att ibland gnabbas. Kan det då vara en annan hund här i närheten som varit framme när katten varit ut på sin dagliga runda...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
7.4.2008 20:09:50tre dygn och fem timmar
Det är många år sedan det tog så länge. Två dygn händer sig ibland på sommaren. Fortsättningsvis ett ben i luften. Men nu gosar vi och jag är glad.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
6.4.2008 23:12:56här går det undan
Mot kvällskvisten satte jag in pappas bil på nettiauto och sedan blev min telefon nerringd av ett par gubbar. En av dem kom en timme senare och köpte upp bilen, han ville ha den genast. Det blev att ta en svängom till syrrans och hämta överlåtelsedelen som hon hade, samt göra upp ett köpebrev
.
Pengarna direkt i handen och tack och adjö. Vilken tung vecka, det är tungt att avyttra pappas saker, tårarna kommer nog mot min vilja. Det är som om ännu ett av de band som håller pappa kvar hos mig försvinner. Alltså det är ju bara saker, det är inte själva sakerna jag saknar utan sakernas innebörd...
Barnlös blev jag också på resan till Purmo. Syrran frågade av lillagumman om hon vill stanna och sova över och det ville hon absolut. De blir alltså en till på mamma-barn träffen imorron och gubbi hämtar hem lillagumman när det är slut. Får se hur det går. Lillagumman har ju nog sovit många gånger hos fammo och faffa och en gång hos moffa.
Hoppas syrran får barnen att somna ikväll för de blir ofta så uppspelta när de träffar varandra. Syrran misstänkte nog att det blir många barn på madrassen på golvet. Syrrans barn hade nog varit redo att gå till sängs redan när madrassen drogs fram.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
6.4.2008 09:22:32borta...
Det är just vad vår katt är, borta. Jag går omkring och lockar men inte kommer katten. När jag kom hem på fredag eftermiddag vill katten ut så då släppte jag ut den. Jag märkte att den inte ville stöda på högra bakbenet, men ut ville den ändå.
Gubbi berättade sen att han hittat katten vid husknuten när han kom hem och att han burit in katten direkt till matkoppen för katten hade inte kommit när han lockat....
Så nu går jag med jämna mellanrum en runda på gården och lockar. Klumpen i magen har bara blivit större för varje dag. Katten är ju kastrerad och brukar aldrig vara borta mer än en dag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
4.4.2008 19:52:59hitta en krombipojk...
Hittar tu a??? Elder känder du a???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
4.4.2008 16:40:47till vilken nytta????
En stilla undran denna aprildag. Om man är en rätt så gammal man, sisådär 70+ och ska fara ut och cykla, då sätter man väl på sig sin trafikväst för att man ska synas i trafiken. Då syns man ju på långt håll, eller hur.
Men trots detta behöver man ju inte cykla som om man skulle vara ensam i trafiken. Nog hör det väl till att om man cyklar på trottoaren på ena sidan av vägen så ska man väl titta efter om det kommer annan trafik innan man börjar korsa körbanan.
Inte hjälper det med en trafikväst om man svänger ut mitt framför en bil för att korsa körbanan. Vilken tur att jag märkte denna man när han kom ut mitt framför min bil. Trots att jag körde relativt sakta hamnade jag att tvärnita för honom, men ingen reaktion, hans huvud svängde inte ens åt sidan. Dagens skrämselchock fick jag i alla fall.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
3.4.2008 23:46:22En lång dag
Nu har definitivt voltaren rapid haft verkan. Känns mycket bättre nu. Hade till och med ork att skyffla bort lite hemskheter ur Puttis hage. Han blev helförtjust när han fick tillbringa en stund i Elzas hade och hittade ett jättestort ben i kojan där. Na fick nog det med sig när jag flyttade honom tillbaka.
Besökte Krono-Järn idag och avyttrade lite av pappas tillhörigheter. Så nu finns det två Antonio Zoli, en Franchi och en Sauer där som varit pappas. Det var nog lite bittert att lämna dem där. Den ena Zolin minns jag ju hur han på sommaren lyfte in lådan i bilen och for mot Jeppishållet... Men man kan ju inte behålla allting. Det viktigaste behåller vi ju förstås. Borde ju egentligen göra en LO om detta hans intresse också.
Sedan har vi haft byahemsföreningens årsmöte ikväll. Och ändringar i stadgan och svårt att få nya styrelsemedlemmar gjorde att mötet drog ut på tiden...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
3.4.2008 17:39:36Är detta jag

Väktare (SJ)

?Passar sig verkligen det där??

Väktarna kan kallas för samhällets stöttepelare. De övervakar att människor och ting är på sin rätta plats - dvs inom den föreskrivna normen. På ett sätt är väktarna därför ?traditionell? i det att de är de som upprätthåller traditioner, ritualer och normer. De uppfattas ofta som (och värdesätter att vara) pålitliga, lojala, metodiska och praktiska. Väktarna kan sägas vara de som administrerar samhället - på både högre och lägre organisatorisk nivå. Många väktare drömmer om att klättra uppåt till en ansedd position i en etablerad organisation - snarare än att uppfattas som individuella och unika. Väktare värdesätter andra människors åsikter högt och är oftast mycket medvetna om vilka som ?passar in? och vilka som inte gör det.

Vill du ha en Väktares uppmärksamhet - pröva uttryck som ?beprövat?, ?förnuftigt? eller ?succé?. Väktare använder ofta ord som beskriver andra människors position i flocken såsom ?duktig?, ?känd? eller ?framgångsrik?.

Åsiktsmaskinen (ESFJ)

Åsiktsmaskinen värdesätter harmonisk mänsklig kontakt över allt annat. De är bäst på jobb som innebär att hantera människor och är särskilt begåvade på att locka fram samarbete från personer som kanske är upprörda eller oroliga. De lyckas alltid uttrycka den lämpliga känslan i den rådande situationen! De är känsliga för både kritik och beröm och har en tendens att se till att flocken håller ihop - ibland genom att sålla ut det eller de som inte ?passar sig?. De trivs bäst när det är ordning och reda i den yttre världen - bland både människor och saker. Och ser gärna till att även andra håller ordning och reda på sig själva och sina saker.
De låter sällan logisk analys få företräde för personliga åsikter. Om de stöter på åsikter från en mer analytisk och opersonlig person använder de sina subjektiva känslor för att förhålla sig till det. De föredrar därmed att avgöra om det är t ex ?snällt? eller ?elakt? menat, snarare än ?sant? eller ?falskt?. De älskar att ha varma relationer och trivs som fisken i vattnet när de får träffa och prata med många personer - gärna samtidigt! De har lätt för att prata - och tänker gärna medan de pratar. Det gör att de ibland kan tycka att de ?gör bort sig?, men så länge de får positiv respons från andra människor pratar de glatt vidare.
Detta blev resultatet på bloggpersonlighetstestet som Netti länkade till på sin blogg som hon i sin tur hittat på en annan blogg. Inte vet jag om det känns som jag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
3.4.2008 12:49:07Voltaren Rapid
går jag på för tillfället. Tydligen har jag en inflammation i en muskel som går från ryggraden till låret. Därför går jag omkring och har ont och haltar hela tiden. Har hållit på så nu i två veckor idag. Fick läkartid i måndags till idag vid arbetsplatshälsovården, sista läkatiden denna vecka sa de på måndag morgon vid Choreusgatan. Så nog är det ont om läkare och läkartider på många ställen.

Borde säkerligen ta det lugnt mrn läkaren sa inte nåt och jag frågade inte heller. Så nu linkar jag på i denna långa jobbkorridor många gånger om dagen. Nå, en dag till sen är det helg...med "vila". En dag ska jag och lillagumman i alla fall till syrrans och leka med hennes barn så länge hon jobbar.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)

Inga kommentarer: