tisdag 29 juni 2010

april 2010

Apr
19
Till Kronoby kommun angående morrisverksamheten
April 19, 2010 | | Lämna en kommentar
Jag anser att kommunen borde ordna morris (föris) i alla kommundelar så att de som har behov av det vet hur de ska ordna det när ingen i familjen kan vara hemma med de små skoleleverna i ettan och tvåan.
Jag minns med fasa den tid ifjol när jag försökte komma på hur jag ska göra med min egen dotter när hon skulle börja skolan. Som tur är kunde min chef ordna så att jag börjar jobba senare tre dagar i veckan och två dagar i veckan kan jag föra lillagumman hem till en klasskamrat. Gubbi har jag ingen hjälp av i detta fall efterom han börjar före 6 på morgonen. Tyvärr är verkligheten så att det inte lyckas lika bra för alla. Många hamnar att pussla mer arbetstider och gamla släktingar för att få mornarna ordnade. Jag känner två familjer som för tillfället har ett väldigt bekymmer med hur de ska göra nästa skolår… själv funderar jag också…
Jag tycker personligen att morris kunde anordnas till exempel vid Slottebo och förskolan där det finns personal på plats redan från kl. 7.00. Då skulle det inte heller vara betungande för kommunens ekonomi eftersom det redan finns personal anställd. Ett annat alternativ kunda vara att ett skolgångsbiträde finns på plats i skolan och tar emot de elever som behöver komma tidigare.Det kommer nämligen alltid att finnas en grupp som behöver morris. Jag tror inte att det någonsin kommer att var så många att de kan bilda en egen grupp, därför borde morris införlivas med den verksamhet som redan finns.
Jag måste bara berömma min jobbkommun. Där finns morris vid förskolan och efter förskolan erbjuds där även eftis. Det tycker jag att är bra ordnat.
Facebook kan vara bra att ha ibland… Idag har jag e-postat med en kommunpolitiker som kan tänka sig att skriva ett initiativ till bildningsnämnden angående detta. Efter att ha ringt runt lite så fick jag ihop ett antal namn som tillsammans med mig kan tänka sig att stå bakom ett intitiativ till bildningsnämnden angående morrisverksamheten. Vissa av oss har behov av morris, andra har kanske behov av morris i framtiden och en del har inget behov av morris. Men alla anser vi att morris varje år ska erbjudas de kommuninvånare som har ett behov av det. Det ska finnas klara spelregler för hur man ska gå tillväga när man har behov av morris.
Ifall det finns andra som tycker samma sak kan ni gärna kontakta mig om ni vill delta i initiativet (kvanbacka@hotmail.com).
Apr
28
Dammigt värre
April 28, 2010 | | 1 kommentar
tycker jag att det är för tillfället. Jag får tungt att andas i den dammiga luften… dessutom krånglar bihålorna… kanske på grund av dammet och nån icke identifierad allergisk reaktion så här på vårkanten. Jag tycker jag blir bara känsligare varje vår…
Besökte en kompis idag och fick håret klippt. Våra flickor hade också lika roligt som mammorna. Vi satt och funderade på vår Tammerforsresa den 10 juni… kanske finns det nån som vill dela bil med oss dit?!?!?! Kontakta mig i så fall på kvanbacka@hotmail.com


Comments

1 Comment so far
1.   gilla on Maj 1, 2010 17:51
dammet är det värsta jag vet denhär årstiden, speciellt när dom sopat i city så lämnar det ändå kvar lite findamm som yr runt så fort det blåser litegrann, man har det i munnen o ögonen, lyckligtvis så får jag inget besvär av det, men tänker på alla som lider av astma och dammallergier, usch så jobbigt det måste vara. Önskar dej en Trevlig fortsättning på Valborg och helgen i övrigt!!!!
TACK Gilla! Jag tycker det är så skönt när det regnar och inte alls dammar.
Kläder i mängd och massor
April 25, 2010 | | 2 kommentarer
verkar det som om lillagumman har. Idag har vi rensat bort lite ur klädskrubben, men det åkte visst in lika mycket också. För små kläder bort, men kläder från ett Huutonet-paket hamnade istället in.  Kan bara konstatera att inte råder brist på kläder. Dock har vi lite olika åsikt om vilka kläder som är fina.
Idag plockade jag också fram utemöblerna, försökte sitta ute en stund, men eftersom solen redan nästan dragit förbi var det alldeles för kallt och blåsigt. Lillagumman hulahulade, hoppade hopprep och skaffade sig kryss för motionsäventyret världen runt. Halsen river ikväll igen även om den verkade bättre idag på dagen. Det är bara att konstatera… jag ska inte försöka göra nåt på utsidan för då börjar det bara riva i halsen… det gjorde det också efter att jag räfsat sist…

Comments

2 Comments so far
1.   scriptrix on April 25, 2010 22:28
De rasar ju i höjden något så otroligt i sjuårsåldern så de kan inte ha kläderna så värst länge innan de är urvuxna!
Så sant… tröjorna går att ha längre… men byxbenen verkar ständigt bli för korta.
2.   yvonne on April 26, 2010 21:44
Det där med olika åsikt om vilka kläder som är fina känns också igen…
Det är väl nog så att olika åldrar och personligheter har sin egen smak.
Listor

Apr
22
Initiativ
April 22, 2010 | | 2 kommentarer
har jag skrivit och lämnat in till kommunen… nu gäller det bara för skoldirektören att sätta in det till behandling på mötet som bildningsnämnden har nästa vecka.
Idag har jag också gjort lite av mina hata-göranden… alltså räfsande… det enda jag fick av det var ont i mitt lillfinger, en ”jättestor” blåsa….

Comments

2 Comments so far
1.   Kerstin on April 24, 2010 13:49
Hej Malena,
Ang morris, i vår skola gick det väldigt behändigt att ordna morgonverksamhet för nybörjarna. Assistenten började komma till sju och därmed var det ordnat. Kan inte tänka mig att det medfört större kostnader heller.
Det vore ett alternativ som jag tycker att kunde beaktas. I lillagummans lilla skola tror jag inte att det alternativet är genomförbart med tanke på att det skolgångsbiträdet också har små barn…
2.   miapia on April 25, 2010 21:21
Oj då, redan räfsat, det låter väldigt vårigt. Vi har ännu fullt med snö på gården och räfsorna står långt inne i förrådet, men snart då…;)
Jag har räfsat en del… för jag orkar aldrig räfsa länge… jag hatar att räfsa.
Till Kronoby kommun angående morrisverksamheten
April 19, 2010 | | Lämna en kommentar
Jag anser att kommunen borde ordna morris (föris) i alla kommundelar så att de som har behov av det vet hur de ska ordna det när ingen i familjen kan vara hemma med de små skoleleverna i ettan och tvåan.
Jag minns med fasa den tid ifjol när jag försökte komma på hur jag ska göra med min egen dotter när hon skulle börja skolan. Som tur är kunde min chef ordna så att jag börjar jobba senare tre dagar i veckan och två dagar i veckan kan jag föra lillagumman hem till en klasskamrat. Gubbi har jag ingen hjälp av i detta fall efterom han börjar före 6 på morgonen. Tyvärr är verkligheten så att det inte lyckas lika bra för alla. Många hamnar att pussla mer arbetstider och gamla släktingar för att få mornarna ordnade. Jag känner två familjer som för tillfället har ett väldigt bekymmer med hur de ska göra nästa skolår… själv funderar jag också…
Jag tycker personligen att morris kunde anordnas till exempel vid Slottebo och förskolan där det finns personal på plats redan från kl. 7.00. Då skulle det inte heller vara betungande för kommunens ekonomi eftersom det redan finns personal anställd. Ett annat alternativ kunda vara att ett skolgångsbiträde finns på plats i skolan och tar emot de elever som behöver komma tidigare.Det kommer nämligen alltid att finnas en grupp som behöver morris. Jag tror inte att det någonsin kommer att var så många att de kan bilda en egen grupp, därför borde morris införlivas med den verksamhet som redan finns.
Jag måste bara berömma min jobbkommun. Där finns morris vid förskolan och efter förskolan erbjuds där även eftis. Det tycker jag att är bra ordnat.
Facebook kan vara bra att ha ibland… Idag har jag e-postat med en kommunpolitiker som kan tänka sig att skriva ett initiativ till bildningsnämnden angående detta. Efter att ha ringt runt lite så fick jag ihop ett antal namn som tillsammans med mig kan tänka sig att stå bakom ett intitiativ till bildningsnämnden angående morrisverksamheten. Vissa av oss har behov av morris, andra har kanske behov av morris i framtiden och en del har inget behov av morris. Men alla anser vi att morris varje år ska erbjudas de kommuninvånare som har ett behov av det. Det ska finnas klara spelregler för hur man ska gå tillväga när man har behov av morris.
Ifall det finns andra som tycker samma sak kan ni gärna kontakta mig om ni vill delta i initiativet (kvanbacka@hotmail.com).
Vitt och vackert igen…
April 18, 2010 | | Lämna en kommentar
Mysigt inne i huset. Pippi på rymmen snurrar i DVD-spelaren och efter en stund får vi bege oss till byahemmet på söndagsskolavslutningen. Knytkalas står på schemat och lillagumman ska ta med sig tunnbrödsrullar fyllda med en blandning av gräslöksleverpastej och gurksallad.
Scrapträffade gjorde jag igår och det är alltid lika roligt att se de nya Maja Design pappren som HobbyRummet tar hem. Lika tjocka papper som cardstock och underbara mönster. Denna är min nya favorit, mycket vackrare i verkligheten än på bild:

Från Lisbet
April 14, 2010 | | Lämna en kommentar

Den skickas vidare till alla bloggisar…
Varsågod!
Från Lisbet
April 14, 2010 | Lämna en kommentar
Den skickas vidare till alla bloggisar…
Varsågod!
Apr
14
Jag har fått en strandtomt
April 14, 2010 | 2 kommentarer
Den började så småningom dyka upp i går på eftermiddagen… Det brukar börja synas en sjö vissa år nedanför mitt hus… I år är det ett sådant år igen. När man ser att det blir en sjö bredvid skogsbrynet så då vet man att det redan finns en stor sjö bakom skogsbrynet. Sjön har bara [...]
Skönt
April 13, 2010 | | 3 kommentarer
blev det mitt i allt här i huset… och lugnt… och tyst…
Lillagumman och gubbi försvann till Jeppis. Och jag ska njuta av att vara ensam hemma utan något speciellt att göra.

Comments

3 Comments so far
1.   altorpet on April 13, 2010 17:15
Det är skönt det, att njuta av tystnaden! När man har barn är det sällan tyst…
Till och med hunden håller sig lugn och katten är säkert ut och jagar nu när snömängden minskat.
2.   Lisbet on April 13, 2010 22:10
Här är det också tyst…
Håll i dej! Du har en ny award att hämta i min blogg!

3.   mamm on April 14, 2010 18:48
Ladda batterierna, det brukar vara skönt.
Underbart!
Apr
11
April 11, 2010 | | Lämna en kommentar
En award från Lisbet.
Den förpliktar till att skriva ner fem saker som gör mig glad;
1. Min underbara lillagumman
2. att lyssna på en bra låt innan jag anländer till jobbet… för tillfället ”All for the glory med Kiss”
3. Lyckan att ha en ny oläst bok som jag helt säkert vet att är bra
4. Underbara stora och små jobbarkompisar.
5. Alla vänner, både IRL och sådan som jag bara träffat på webben.
Den som känner sig manad får awarden… Varsågod!

Livet går sin stilla gång…
April 9, 2010 | | 2 kommentarer
Ibland blir man påmind om hur livet är, både glädje och sorg…
Idag har lillagumman och jag varit in till en av dem som varit lillagummans dagmamma… Kände bara att vi måste även om inte alls umgås i samma kretsar… utan numera bara hälsar och kanske pratar några ord när man träffas i butiken…
Vi gav henne en ängel, en kram och varma tankar… Livet blir inte alltid som man tänkt sig… men man får glädjas över den tid man haft det bra… och minnas.
På nåt sätt tycker jag att jag bara blir känsligare för allting… när det händer nåt så börjar tankarna alltid snurra i huvudet… Jag minns bara så mycket då… och saknar bara så mycket…


Comments

2 Comments so far
1.   Maria H on April 9, 2010 21:03
Ja, visst är det sorgligt när unga människor måste dö bort. Pojkarna är kompisar med mina pojkar och senast igår satt de här ”på kaffe”. Nog borde de ha fått ha sin pappa hos sej länge än. Ibland känns inte livet så rättvist alltid.
Maria
Så sant, så sant…
2.   Lisbet on April 10, 2010 23:35
Hej Lena!
Du har en award att hämta i min blogg!

nostalgifoto
April 8, 2010 | Lämna en kommentar
januari 1974… jag i den röda klänningen med blåvit randig tröja…
Apr
8
Smygavgifter
April 8, 2010 | 2 kommentarer
för användande av bankkort, det upplevde jag idag. Innan ett Meandi-party i Jeppis passade jag på att besöka det största loppiset. Som vanligt hade jag inga pengar i plånboken, utan jag halade fram bankkortet. Gissa om jag blev förvånad när kassadamen sa att det kostar 50 cent att använda mitt bankkort med chip…
Eftersom jag blev [...]
nostalgifoto
April 8, 2010 | | Lämna en kommentar
januari 1974… jag i den röda klänningen med blåvit randig tröja…

Smygavgifter
April 8, 2010 | | 2 kommentarer
för användande av bankkort, det upplevde jag idag. Innan ett Meandi-party i Jeppis passade jag på att besöka det största loppiset. Som vanligt hade jag inga pengar i plånboken, utan jag halade fram bankkortet. Gissa om jag blev förvånad när kassadamen sa att det kostar 50 cent att använda mitt bankkort med chip…
Eftersom jag blev så förvånad över detta måste jag ju bara fråga när de börjat med nåt sånt… det har de redan haft länge sade hon. Det har då ingen tidigare berättat för mig. Hon pekade på en liten fastklistrad lapp på disken. Där stod det också att det kostar 5 cent att använda bankkort utan chip. Vill man använda kreditkort så kostar det ännu mera… Hon frågade när jag sist besökt loppiset… och det var väl för en halv månad sedan… Men INGEN har tidigare berättat detta… Det kallar jag smygavgifter och skitstil. Dagens kassadam har jag aldrig tidigare sett, men all heder åt henne som berättade om avgiften (och en spark i ändan åt de tysta männen som varit i kassan de gånger jag besökt loppiset i år).
Ja-a, det blir väl att besöka bankomat i framtiden då om man vill undvika dessa smygavgifter. Annars fyndade jag mycket idag. Flera klänningar och tröjor åt lillagumman som endast kostade en euro styck.
En pruttkudde har dessutom hittat hem till oss… av någon konstig anledning hade lillagumman och hennes fammo inhandlat en sådan under tiden jag var språng i Jeppis.

Comments

2 Comments so far
1.   Lotta on April 9, 2010 7:50
Säkert samma dam som berättade om det för mig en gång då jag oxå var. Int hade jag heller vetat om det. Ibland fyndar jag så mycket, nästan kärran full. Men då tar jag ju åt fyra nu oxå =D plus allt annat jag kan hitta. Me like! Saknar ett loppis här…
Konstigt att det bara är damen som berättar om det och att männen (har handlat med två) struntar i att berätta det.
2.   klarabella on April 14, 2010 12:41
Hade ingen aning om denna avgift! Måste börja bli mer uppmärksam! Man skulle tycka att det är mycket mera praktiskt och smidigare för personen vid kassan att ta emot ett kort istället för pengar, weird!
Det tycker jag också!
Apr
6

April 6, 2010 | | Lämna en kommentar
Idag fick jag vara på föräldramöte i lillagummans skola. Ett bra föräldramöte… alltid lika roligt att se sig omkring i en skola. Måste medge att jag tog fram telefonen och fotade lite olika idéer igen…
Underbart vackra tavlor i tygtryck hängde på väggarna i båda klassrummen. I kultur i skolan projekt har barnen tillsammans med Viveka  skapat dessa underbara konstverk. Fram för mera kultur i skolan…

Söt
April 4, 2010 | | 3 kommentarer

påskhäxa i Såka hos faddrarna.
Skoj vid byhemmet på kvällen.


Comments

3 Comments so far
1.   lillsickan on April 4, 2010 12:08
vilken fin påsk kärring
Hon har i princip använt samma utstyrsel de senaste åren… det är bara duken på huvudet som bytts ut. Jag tycker det är finare med en ganska traditionell häxa än de moderna man kan se längs med vägarna nuförtiden.
2.   gilla on April 4, 2010 21:56
O ja, den påskhäxan ser så söt och snäll och rar ut God fortsättning på Påskhelgen!!!!
Tack detsamma Gilla!
3.   Bloggsalongen on April 5, 2010 8:45
Vilken rar påskhäxa!
I år har vårt hushåll haft besök av endast en påskhäxa som verkade överårig och hade knappt klätt ut sig alls.:(
Tråkigt med sådana som inte bjuder till utan bara vill ha godis…
IMG_2976
April 4, 2010 | | Lämna en kommentar

kalas
April 2, 2010 | | 3 kommentarer
blir det nu i Kovjoki… Här är jag med jubilaren (som nog egentligen fyller först nästa vecka). Fotot taget maj 1973.


Comments

3 Comments so far
1.   mumsen on April 2, 2010 13:18
Trevlig kalas-dag och GLAD PÅSK till er alla. Kramar
Tack mumsen och en riktig fridfull och glad påsk önskar jag dig också!
2.   scriptrix on April 2, 2010 13:21
Grattis till jubilaren, vem hon än är! Jag hade en gammelmoster i Markby och har många barndomsminnen därifrån.
Det är nog min unga faster som firar. Markbybor har jag nog också känt några stycken för en massa år sedan….
3.   mamm on April 5, 2010 17:05
Nog är hon sej lik än, kortare hår bara.
Jag brukar tycka att hon och min syrra är väldigt lik varandra.

Inga kommentarer: