tisdag 29 juni 2010

januari 2009

31.1.2009 17:12:56Var finns det plattaste skidspåret i trakten???
Pappas skidor har återvänt. Nya skidskor är inköpta efter många om och men... inga hittades i Karleby, men ett par hittades i Jeppis. Tydligen har jag en väldigt populär skostorlek eller också är det så att man skidar flitigare i Karlebynejden än man gör i Jakobstadstrakten...
Nu gäller det då att hitta det plattaste skidspåret här i nejden. Jag är ju både höjd- och farträdd... alltså skyr jag backarna som pesten.
Det bästa skidspåret jag någonsin åkt på var för sisådär tretton år sedan när de körde upp skidspår på ån. Då var det enda problemet hur jag skulle ta med ner till ån med skidorna på fötterna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (10)
Tipsa en vän
29.1.2009 20:29:34I fel rum...
När man är i nöd... då vill åtminstone jag ha ett rum att gå till. Eller också kan det var bra att gå i förebyggande syfte om man vet att man inte har tillgång till något rum på en bra stund. På dörren här hemma hos oss brukar det hänga en egenhändigt sytt tavla (som för tillfället har tappat sitt upphängningssystem vilket gör att den är borttagen en tid).
I affärer finns det ofta små bilder av människor på dörren, en man och en kvinna. Dessutom brukar det finnas en lite bredare dörr också, där rummet är handikappvänligt.
Dit har jag ju egentligen inget ärende, men ändå använder jag detta rum oftare. Orsaken är att det är så enkelt att ta med sig kundvagnen eller barn dit in. Det är inte så roligt att ta det mindre rummet och lämna vagn eller barn utanför, vem vet vart de har tagit vägen när man väl hittar ut ur rummet. Några gånger när jag lämnat vagnen utanför så har denna varit försvunnen när jag återvänt. Men inte fick dessa vagntjuvar några slantar för det fanns inga riktiga pengar i vagnen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
27.1.2009 22:13:04Fortbildad
Kvällens schema bestod av fortbildning i föusi vid min mammas födelseort. Planksteken smakade utmärkt och empati-fortbildad blev hela kollegiet.
Skrattmusklerna har kommit i användning mycket ikväll. Vi trivs utmärkt med varandra och skämten haglar tätt.
Sedan fortbildningsdelen avslutats hann vi ännu med en timmes karaoke. Till och med chefen sågs röra lite på läpparna. :-)
Detta var nog den roligaste fortbildningen jag deltagit i!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.1.2009 21:05:42Inspiroidu 39 och Craftica Scrapbooking Challenge # 1
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
25.1.2009 21:10:40Smaskens enligt hela familjen
Min snåltand har värkt hela helgen och jag har använt mig av mörk choklad för att dämpa begäret. Nu ikväll prövade jag något annat.
Kom ihåg att jag läst om kokospannkakor eller kokosvåfflor på Kolhydrater i fokus, så datorn uppsöktes för receptsökning.
Alltså, 2 ägg, 1 dl kokosflingor, 1 dl grädde och en gnutta salt blandades. Kokosflingorna kan med fördel mixas till en mjölliknande konsistens.
Smeten stektes i plättpanna i riktigt smör. Jag hann inte ens steka en panna innan gubbi och lillgumman stod på kö för att få mera. Plättarna serverades med jordgubbssylt och vispas osötad grädde. Själv tog jag ingen sylt.
För mera läsning om detta, bland annat om att byta ut grädden mot bubbelvatten, läs här:
googlad bild men den är från KiF
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
25.1.2009 17:20:57söndagsmys
Med en värmekälla i nacken och en bra bok i handen njuter jag denna söndagseftermiddag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
23.1.2009 20:33:14Kär i två
Med lillagummans tillåtelse skriver jag ner i denna bloggdagbok att lillagumman är kär i två pojkar samtidigt. Den ena har hon tydligen meddelat den stora nyheten. Reaktionen blev ; -Slut at va kär...
Vid en direkt förfrågan vad det är att vara kär så kan inte lillagumman svara, men efter liten stund kommer det att de hon är kära i så tycker hon om.
Oj oj oj vad det börjas tidigt detta.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
21.1.2009 18:15:16Hej och hå och bloggberoende
Intensiva dagar nu i januari och i synnerhet denna vecka. Lillagumman blev så glad när jag meddelade att hon kommer att hämtas från dagis först när dagis stänger både på torsdag och fredag. Det tycker inte jag att skulle vara så roligt.. nog är det ju roligare hemma. Men hon tyckte: -Jippii, tå få ja måka me ...
Gårdagskvällen gick ändå i läsandets tecken, för regionline hade nåt strul på gång med vår internetanslutning och vi fick den fixad först idag. Gissa om jag fick en sur min när jag skulle laga mat och ville kolla in lite spenatsoppsrecept på Kolhydrater i fokus...
Nåja, gjorde min egen variant av spenatsoppa. Två paket djupfryst spenat frästes i smör, sedan tillsattes ett gräddpaket och ett färskostpaket. Lite spädde jag nog ut soppan med vatten. Kryddades och serverades med kokta ägg. Helt OK.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
18.1.2009 18:05:15hemma igen
Lillagumman anlände lagom till BUU-klubben.
Lite gråt blev det genast bilen stannade på gårdsplanen. Orsaken var att hon tappade tanden som hon hade i en burk i handen. Snabba tag in efter en ficklampa, tanden hittades nog efter en liten stund. Tanden hade tydligen lossnat vid tandborstningen hos fammos igår kväll.
Ännu har jag inte fått se på hålet, ännu mindre fotografera. Men... kanske lillagumman är mera sammanbertsvillig efter barnprogrammet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
17.1.2009 21:27:12sova över...
En tur till Jeppis blev det idag. De senaste månaderna har lillagumman gnällt om att få sova över vid fammos varenda gång vi varit där. Gissa om hennes lycka blev stor när både mamma, pappa och fammo sa att det nog går bra.
Själv tror jag att jag kommer att njuta imorron när jag får vara ensam hemma när gubbi hämtar hem vår dotter... Ska jag månne läsa böcker eller scrappa. Böcker finns det massor av lånade från biblioteket för jag har läsmani för tillfället. En halvfärdig LO till den senaste Inspiroidu-utmaningen finns också på gång.
Egentligen borde jag väl befinna mig i Tammerfors denna helg på Finlands första scrapmässa, men orken har inte riktigt funnits denna vecka med sjukskrivningen och allmän trötthet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
16.1.2009 19:43:31Nostalgi -
Var en sväng ut med gråhunden idag. Kallt och vackert.
Runt halsen hade jag min älskade "tunno" som mamma stickade när jag gick i högstadiet. Då skulle alla ha en sådan. Men min "tunno" har nog hängt med i över 23 år nu och fortfarande är jag lika förtjust i den.
Jag kallade den alltid för "tunno", men inte vet jag om det är dess riktiga namn eller om andra använde en annan benämning.
Min "tunno" är svart och behändig att ha runt halsen när det är kallt. När jag är så dum att jag "glömmer" mössan hemma så är "tunno" bra att dra upp över öronen och huvudet.
Vet du hur en "tunno" ser ut?
Lite som på den googlade bilden fast min är svart och resårstickad, så den är inte lika bred som den på bilden.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
15.1.2009 16:47:30Ännu finns inte solen för oss...
Fortfarande märks det att det är mitt i vintern. Fastän det kommer soliga dagar så lever vi i skuggan här hemma. Men så är det när vi bor bredvid skogen med stora träd.
Det brukar också ta länge innan snön smälter hos oss...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
12.1.2009 15:12:56Näsabränno
Näsan känns nog konstig efter att jag varit på en RFTA-behandling i näsan vid MÖCS.Förhoppningsvis ska denna behandling vidga mina trånga näsgångar så att jag inte är så täppt i näsan hela tiden. Läkaren rekommenderade att jag regelbundet i några dagars tid skulle gå på Burana 600 och Panadol. Dessutom ska jag fukta näsan med Humidose.
Hemma får jag i alla fall vara idag och imorron. Känner mig åtminstone glad över att det bara var näsan som "brändes" och inte svalget. Då skulle jag väl nog ha haft riktigt ont. Det som "värker mest" för tillfället är nog snåltanden... har just ätit en stor glassportion men det får jag väl unna mig när jag är "pipi".
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
11.1.2009 14:34:42Spår efter stora kissemissen
Dagens utfärd är avklarad. Gubbi pratade igår med en erfaren jägare som berättade att han hittar spår efter den stora skogskatten här i närheten.
Idag blev det alltså att ta sig en tur för att se på spåren. Varken gubbi eller jag har tidigare sett sådana spår.
Måste ju också ta kameran med även om jag aldrig får riktigt bra närbilder. Den som vill se spåren får söka sig till vägen med en snögubbe vid ena kanten och "vedapinona" på andra sidan vägen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
10.1.2009 20:01:01Pärlor...
Dagen gick snabbt med scrapträff på förmiddagen. Sedan blev det en begravning för lillagumman och mig.
Minnesstunden var verkligen minnesvärd. Kommer nog länge att komma ihåg den avlidnes dotter som pratade om pärlor... minnen är som pärlor...
Jag tror nog att det rann en tår nedför kinden för de flesta...
Många av mina minnespärlor dök nog upp i huvudet. Minnen, ja dessa minnen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
9.1.2009 18:01:58Dagens middag
för lillagumman och gubbi blev skinkfrestelse. Jag hade ingen ork att stå och kocka ikväll, då var det enkelt med frestelse
Själv åt jag nånting annat lika gott. Jag älskar Janssons frestelse, men nu när jag igen en gång håller mig till strikt LCHF-kost så gör jag blomkålsjansson istället.
Dagens variant bestod av djupfrysta blomkålsbuketter som hälldes i en smord ugnsform. Dessa hade jag i ugnen en stund för att så mycket vätska som möjligt skulle försvinna. Efter denna stund strödde jag över ansjovis och en gräddäggblandning för att det skulle stelna bättre. Gott är det och det smakar Janssons frestelse, det är ju förstås ansjovisen som gör det.
Bilden googlad från kolhydrater i fokus
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
9.1.2009 17:48:16sjukledigt på kommande
Denna korta arbetsvecka är nu slut. Roligt att börja jobba igen. Får se vad skoj man ska hitta på i år då.
Nästa gång jag ska till jobbet blir först på onsdag. Ska på en RFTA-behandling på måndag morgon och kommer att bli sjukskriven både måndag och tisdag. En riktigt suverän vikarie har jag i alla fall som sköter jobbet galant. Har jobbat med henne tidigare och många gånger hade vi planerat och funderat över samma saker utan att ens prata med varandra. Sånt e roligt.
Som tur är så blir jag sjukskriven så att jag får lön. Min arbetsgivarkommun är nämligen en sån som inte beviljar lön om man inte fått remiss från arbetsplatshälsovården. Det tycker jag är sjukt. Skulla jag alltså söka mig till en läkarmottagning som ligger 35 kilometer hemifrån med endast en läkare och där det också är väldigt svårt att läkartid... om man nu ens kommer fram i telefon på morgonen.
Nog är det mycket enklare att pröva lyckan vid den lokala läkarmottagningen tio kilometer hemifrån som dessutom ligger på vägen till arbetet. Där har jag nog hittills fått hjälp fortare... Är det akut så söker jag ju nog mig till närmsta stället.
Men det är väl för mycket begärt att man ska få lön för ett läkarbesök. Arbetsgivarkommunen ger ju inte ens en julgåva åt sina anställda och endast fast anställda får de motionskort som funnits några år. Då hjälper det inte ens att man varit anställd utan uppehåll i över fem år när man endast är anställd för ett år i taget...
Sur surare surast... kan man bli när man jämför med hur det är i andra kommuner här i trakten.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
7.1.2009 23:18:33Här har det partajats
Dagens tema var "plast-tsippona". Nästa partaj blir troligen i februari och då är det "båånklääde" som gäller.
Roligt att träffa alla, ung som gammal.
Stövaren brukar ju inte tycka om när det kommer folk, men inte kunde jag köra ut henne i detta kalla väder eftersom hon jagat idag och var trött och orkeslös. Lite skällande blev det nog, men gubbi höll henne i sovrummet och det gick bra i flera timmar innan hon blev nyfiken och ville komma ut och se sig omkring.
Höll henne kopplad tills det var bara två gäster kvar och det gick nog bra. Mest illa ut var den lilla pojken med kakan i handen som helt säkert hade blivit utan kaka om jag inte hållit hunden tillbaka.
Plast-tsippona då, ja, jag köpte faktiskt en sak jag inte har och två presenter.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
6.1.2009 17:33:00fullt upp
Idag hade jag tänkt städa bort lite jul, men istället blev det total bortstädning av julen. Inte ens ljusstakarna lämnades kvar. Lillagumman har varit till stor hjälp, eller rättare sagt var det Hasse Hare eller som hon senare påstod Hoppe Hare som hjälpt mig. (Precis som på bilden fast utan ansiktsmålning och tio månader äldre)
Gårdagen tillbringades i Purmo hos kusinerna så länge som mamman var och shoppade loss. En fin ko-ask med muggar fick jag. Jag har ju en viss förkärlek för kossor. Samlar nog fortfarande på dem men inte så aktivt... har viss utrymmesbrist.
Sedan blev det Jeppis och fammos, jag däremot besökte loppis. Tyvärr inga storartade fynd, men faktist en ko och en bok jag redan har i hyllan för endast 3 euro (SSS:GI-Noll), kanske kan det vara bra att ha två om nån vill låna och läsa den!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
3.1.2009 23:20:01musta pekka i matlagning
På begäran skriver jag ner hur jag brukar göra mina grisfilebiffar i mustapekkasås.
Jag tar alltså så mycket grisfile som jag vill anrätta, vanligen så att det räcker till flera gånger, kanske en kilo eller så. Skivar filén och steker den i ordentligt med smör, kryddar med salt och grillkrydda.
Alla biffarna sätts i en ugnsform när de är brynade. Sedan häller jag grädde i stekpanna utan att rengöra den, vanligen två paket. Sedan låter jag 2 paket musta pekka ost smälta ner. Detta hälles över biffarna i ugnsformen.
Oftat kan jag hälla ner ännu ett gräddpaket eller också créme fraiche, eller två. Eftersom jag älskar denna sås så kan det nog gå åt ganska mycket grädde så att det ska bli ordenligt med sås till flera gånger.
Sedan låter jag formen vara i ugnen 1-1½ timme på ca 200 grader. Såsen kokar ihop och blir jättegod. Den blir olika konsistens för varje gång beroende på hur mycket mustapekka ost och grädde jag har i. Desto längre tid i ugn desto tjockare sås.
Detta serveras tillsammans med coleslaw eller en sallad för min del. Gubbi och lillagumman får även potatis med.
Smaklig måltid yllestrumpan!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
3.1.2009 09:52:44Det nya året har inletts
Nu har vi redan den tredje januari 2009. På nyårsdagen satt vi bara hemma och åt gott. För min del så gäller det igen nya tag med maten. har varit lite si som så med det de senaste två månderna... Men när de andra åt potatis så åt jag coleslaw. Gott med coleslaw och grisfilé med mustapekkasås.
Gårdagen tillbringades i Purmo. Syrran besöktes först. Lillagumman var nog så glad när hon fick leka med sin flickkusin. Tyvärr tycker hon många gånger att pojkkusinen är för liten att leka med.
Kompisen i Purmo fick besök sedan, lillagumman tog flickkusinen med sig och tillsammans med kompisens yngre pojke lekte de i fyra timmar för sig själva. Trots det var de inte riktigt färdiga när jag meddelade att vi skulle åka hem. Det är alltid så roligt att träffa Purmokompisen, vi skulle kunna prata i flera dagar tror jag...
När vi skjutsade hem flickkusinen så kom hon mitt i allt på att hon ville komma och sova över hos oss. Till lillagummans stora förtret så tyckte både hennes mamma och jag att det skulle passa bättre en annan gång. Det var nog sura miner på väg hem. Väl hemma ville lillagumman dricka av den goda mjölken vi hade med oss i en hink hem från Purmobesöket. Smaskens med äkta komjölk!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)

Inga kommentarer: