tisdag 29 juni 2010

juli 2009

31.7.2009 10:45:50Ja e väl pöllo...
som stiger upp klåcko sju å fortsäter ti städa lillagummans ryymi, nu ta ja fö ein gangs skull sko få ha sovmoron me bara hundn i huusi....
Tar en paus i städasi... kopla i en gambel dator som gubbis brorsa lagt ubuntu i... sidu, ja fik e no ti funk... så nu får gubbi sita ter tå ja e på laptopen.
Ida var e väl ti fa ti jeppis å skåda ett en nyan hällo å na bokhyllo... å he vikitgast åv allt e jo ti ta heim gosigast dotro...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
30.7.2009 16:01:49Barnfritt
i ett dygn...
Lillagumman fördes till Jeppis, därifrån blev det avfärd i en husbil med farbror och kompis+mamma.
Målet för deras del är ett område djupt inne i Pedersöre kommun där man kan simma, studsa och åka linbana.
Imorron får vi hämta hem henne igen. Hon har så sett fram emot att få sova i husbilen med sin kompis... Hoppas bara de inte blir för vilda...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
29.7.2009 22:41:03Då var det klippt!
Kompisen gjorde det.
Lillagummans hår blev betydligt kortare, särskilt i nacken... mitt blev lite kortare överallt.
Lillagumman tyckte om att leka med kompisens dotter, speciellt bra var det ju förstås att det finns en studsmatta där också.
Jag hjälpte kompisen att gå med i FB ...
Men, man måste nog vara försiktig också där vad man skriver, för tjuvar och banditer befinner sig också på internet, i denna artikel finns ett exempel...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
28.7.2009 23:32:31Borta bra men hemma bäst.
Idag blev det en utfärd till Power Park med lillagumman och en kompis med dotter.
Skoj hade vi, åtminstone de två med åkband tyckte det var jätteroligt och ville inte hem innan nöjesparken stängde.
Lite sol, lite mulet, lite regn, lite blåsigt... varierande men mycket bättre än gassande solsken enligt min mening..
Lite synd att döttrarna är i olika längd... den där 120 cm gränsen begränsade antalet åkdon de kunde åka på tillsammans... och lillagumman ville ju som vanligt åka på de där snabba...
Många kända ansikten syntes i vimlet...
Mätta blev vi också trots att lillagumman igen en gång tappade sin lösglass på marken.
Denna gången shoppade vi också, jag hittade fotoramar för 1 € styck... köpte nog några. Lillagumman fick också silverfärgade fake-crocs som hon ska ha som inneskor sedan i skolan.
Men nog var det skönt när bilen anlände hem sådär strax före nio.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
26.7.2009 23:59:13Ice age
har lillagumman och jag sett idag.
Vi har också simmat och ätit kebab.
Nu blir det att söka sig till sängen. Gubbi for för en timme sedan... stövaren gnällde och trampade runt och ville ha honom i säng... och när han lydde slutade gnällandet. Skojig hund vi har. :-)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
26.7.2009 11:54:26Moffas sänghimmel och mommos klänning
Lillagumman blev så glad när hon fick moffas nya sänghimmel som vi hittade bland hans saker...
Skoj med en klänning som mommo sytt åt mamma när mamma var liten... även om den måste användas som blus...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
25.7.2009 23:19:14...
I år har jag tillbringat väldigt lite tid på Jakobs dagar...
I måndags blev det en timme i stan och idag blev det en timme i stan...
Alltså lite... bara torget... Trots det hann jag se många kända ansikten även om jag inte pratade så länge med dem...
Får väl ta igen det jag missat nästa år i stället.
Ikväll har jag däremot tillbringat många trevliga timmar i Sundby med en gammal kompis som jag träffar alldeles för sällan. Lillagumman skulle ha velat vara där hela natten och leka och blev nog lite förbittrad när vi åkte därifrån vid 10-tiden. Det är ju så skoj med lekkompisar!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
24.7.2009 12:04:01Ännu en fredag...
Sitter och funderar på om jag ska orka göra något idag...
Har inte ens orkat söka mig till Jeppis och ta del av utbudet sedan storloppiset i måndas.
Igår var vi och simmade flera gånger och det var skönt.
Jag har beställt flera böcker via huutonet som jag håller på och läser... Inte Plum-böcker, utan flera som börjar med Full...
Nog går de också att läsa men de påminner mera om "tantsnuskböcker". Bra åtminstone för mina engelskakunskaper.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
21.7.2009 23:21:53Tisdagsutfärd i tre kommuner
Är det månne nån som vet till vilka tre ställen vi var...
Man blir både hungrig och tötstig på utfärd.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
21.7.2009 15:50:19koppar, fat, tallrikar, glas, muggar...
Vitrinskåpen och köksskåpen med porslin städade och tvättade...
Pust, va jobbigt men nu är det gjort.
Passade på att omorganisera samtidigt.
En massa diskande blev det i alla fall. Men nu är allt snyggt och prydligt i skåpen, också mina ärvda attiraljer...
Det kan jag lova... jag har massvis med allt... använder nog endast 5 procent... borde använda finporslinet mera också i vardagen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
20.7.2009 07:14:25Sovmorgon...inte...
Sitter framför datorn fastän jag skulle få ha en skön sovmorgon...
Vaknade när gubbi for på jobb och en envis flugrackare gjorde så att jag inte somnade om... ska hoppas att den komer så passligt att jag får smälla den lite senare...
Lillagumman lämnade vid fammos igår så jag kan nog ta mig en liten tupplur senare...
Idag har jag menat mig på storloppis till den ena staden. Sedan hämta lillagumman och vidare till kusinernas för lite barnpassning på intensiv nivå...
Förresten, om exakt fyra veckor står här en nervös liten skolflicka och väntar på att första skoldagen ska börja...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
19.7.2009 04:19:20Mitt i natten tankar...
Nukkumatti borta...
Barnens dag senare...borde sova så att jag orkar...
Kan inte sova... tankar snurrar i mitt huvud...
Tankar på:
...Iittala glas
...nästa sommars arbetslöshet
...händelser för läng sedan
...människor jag tappat kontakten med
...lillagumman
...jobbstart...planering pågår i mitt huvud... och det kallas semester...
...inredning av rum
...
Borde väl ta fram spikmattan så att jag kan koppla av och somna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
17.7.2009 15:50:49Plocka, titta på, fundera, dela
Igen mera plockande av saker, tittande på stämplar under tallrikar, fat, glas, skålar...fundera...delas...
Förlovningsringar, manschettkanppar, fotografier...
Tavlor av Annie Krokfors från Eirikas i Merjärv...
Iittalas Ultima Thule glas, kristallampa...
Minnen, minnen, minnen.... SAKNAR...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
17.7.2009 00:54:0716.7.09
Ikväll skulle lillagumman och jag ha en hemlig utflykt, men den blev inte hemlig alls. Hon lyckades nämligen simma så bra igår att hon simmade ca 20-25 meter vilket innebar att jag fick så lov att avslöja vart vi skulle. Bra sätt att få henne att simma långt var det i alla fall.
Resans mål var Purmo och Pedersöre Teaters föreställning Emil i Katthult. Molnen mörknade när vi körde hemifrån och strax efter Esse började det regna. Vi kom i god tid och hade cirka 40 minuter att vänta innan föreställningen skulle börja. Lillagumman hann bekanta sig med djuren under tiden...
Regnet fortsatte och åskan kom... Blixt och dunder i Lönneberga alltså. En blixt kom oroväckande nära. En hemsk smäll och vissa såg till och med hur det flammade till... Den slog ner bara ca 20 meter från läktaren bakom huset i Katthult. Kan tänka mig att den måste ha kommit ganska nära skådespelarna som var samlade där bakom... Hu och hå...
Lillagumman blev nog rädd när det smällde, men jag var lugn så att hon inte skulle bli rädd. De flesta åskådare sökte sig nog under tag för teatergänget väntade med förställningen tills åskan dragit förbi... det värsta i alla fall. Föreställningen började 40 minuter försenad.
Lillagumman njöt och vi fotade... Efter föreställingen besökte vi djuren en liten stund så klockan var nog 21.40 innan vi styrde kosan mot Kronoby igen.
Skoj med teater, lillagumman frågade om vi kan se den en gång till...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
14.7.2009 16:57:3713-14.7
Gårdagen tillbringades i Jeppis. Bastu och mat hos fammo.
Lillagumman på 7-årskalas och jag på kvällstorget. Lillagumman med kameran i högsta hugg...
Vilka fynd jag gjorde... en Ikea mappvagn för endast 5 euro. Jag har en sedan tidigare som jag har mina scrappapper i, men nu ska de omorganiseras så att jag får mera ordning och reda bland dem. Tidigare har det inte gått eftersom det funnits för lite rum i vagnen.
Sedan köpte jag en liten prydnadsvägghylla som liknar ett hus. När jag såg den blev jag jätteglad. Jag har länge sökt efter en liknande... den ska scrappas och ges till lillagumman. Inuti ska finnas foton på hennes nära och kära.
Lite billiga kläder till lillagumman inhandlades också.
Vid Halpa-Halli hittade jag en liten jättegullig bärplockare som lillagumman ska få plocka bör med höst. Några komuggar kom också med hem... nog för att jag tycker om komuggar, men det var nog askarna som muggarna var i som jag tyckte ännu bättre om. I dessa ska jag förvara band och annat liknande scrapmaterial.
Under dagen införskaffade vi också skolväskan i smaband med presentköpande... tänka sig, endast exakt fem veckorframåt från måndagen så har våran skolflicka tillbringat sin första dag i skolan.
Sedan efter stadsresan blev det också en tur till gravgården. Vi förde födelsedagspresenter åt moffa. 63 år sedan han föddes.Lillagumman gav fina stenar, en mussla och ett fint kort som hon ritat. Blommor hade vi både köpta och från rabatten. Även andra hade uppvaktat moffa, det såg vi på mängden blommor...
Idag har syrran och jag igen städat på vinden... mycket slängs, en del förs till missionstugan, och en del delar vi på. Mycket återstår dock ännu att göra. Det som är svårast att dela på har vi ännu inte gått igenom... Mammas ängel fick jag dock äganderätten till redan i vintras även om det var mycket motvilligt från syrrans sida.
Liullagumman och kusinen badade i poolen en stund även om de nog tyckte att det var kallt.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
12.7.2009 23:58:18Snabbt och enkelt...
... går det att grilla med den nya elgrillen som gubbi fick av sin pappa. Snabbt blir den varm och riktigt bra resultat enligt min mening. Inte blir det ju förstås lika gott som med en kolgrill, men mycket enklare är det.
Vi har grillat både igår och idag.
Alla gillar vi de baconinlindade champinjonerna. Min favoritfyllning är förstås auraost. Lillagumman älskar också majs...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
11.7.2009 00:18:41Trevligt att träffas igen...
Från brotrappan välkomnar jag dig...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
10.7.2009 19:21:18Med djup koncentration
och med många suckar och stön... och svett och nästan tårar...
Men nu går det ganska bra... endast var åttonde maska krånglar... och svänga, det har hon också lärt sig...
Det handlar alltså om att virka fasta maskor... pannlapp på gång... lite håligt här och där, samt lite spänt ibland, det spelar ingen roll när man lärt sig virka vid sex års ålder.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
9.7.2009 21:24:09Trött mamma sitter i soffan och slöar...
Sovmorgon ordentligt hade jag i morse eftersom lillagumman begav sig till Purmo igår för övernattning. Där lär de inte riktigt ha sovit så gott. Sent i säng, babblande töser mitt i natten och tidigt uppe... Tror nog att det tar länge till nästa gång...
Det sista jag sade till lillagumman innan jag lämnade henne igår var att hon ska vara riktigt tyst och inte prata... men tji fick jag... mest synd var det förstås om de som inte fick sova men ändå måste tidigt upp och jobba...
Själv har jag lagt gubbi med bror i arbete, våra gamla ärvda soffmöbler skulle pensioneras och föras till Ekorosk. När vi bar in soffan hit för snart sju år sedan så kom den fönstervägen, men eftersom den denna gång inte skulle återanvändas så sågades den i bitar så att den skulle rymmas genom dörren... samma öde mötte moffas gamla säng på vinden... men den kastades ut genom fönstret.
Nu har jag samma soffor som jag är uppväxt med i vardagsrummet. Ännu mera ärvda möbler alltså. Egentligen är väl det mesta i möbelväg här i huset ärvt eller köpt begagnat. Men inte stör det mig, mysigt med minnen.
Stövarstackaren har nog sökt det gamla möblemanget i hela huset och varit olycklig för att hon inte hittade det. Det tog många timmar innan hon vågade sig upp i den ena stolen.
Imorron blir det mera städande på vinden... jobbigt både fysiskt och psykiskt för det är min pappas saker jag går igenom. De som vi bara bar in i det ena vindsrummet ifjol... Jag ska organisera så att vi har lättare att gå igenom sakerna sedan när syrran kommer hit nån gång.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
7.7.2009 17:00:06Slut...
Simkursen vid Hästöskatan är avslutad för denna gång. Roligt med simbilens program. Gott med gris och trip.
Men roligast av allt var nog ändå att få ett nytt märke i simboken.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
6.7.2009 10:34:30I sommar behöver jag inte...
...åka med lillagumman till Toivonens djurpark, för det skötte fammo och faffa om igår. :-)
Kattungarna lär ha varit favorit i år igen, precis som de senaste åren (fotot 2006).
När jag åker till Kelviå, då lär det vara en scrapbutik jag besöker.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
5.7.2009 10:16:41Sovmorgon
Det har man när dottern är nattgäst hos sin farmor. Bara hunden som väckt mig i morse alltså. Det blev 11 timmar i sängen för jag hade visst lite sömnskuld att ta igen.
Gårdags eftermiddagen tillbringades först på Krombidan. Tipsrundan i Verners park var först på schemat, sedan besökte vi centrum och tittade oss omkring. Sen var det dags att börja jobba. Gubbis arbete skedde i går på eftermiddagen så lillagumman for till fammos och jag hjälpte till med lite bärande.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
1.7.2009 15:32:43Stolt mamma
Som hon kämpat med mullvadssimmet som hon lärde sig förra veckan...
två gånger denna vecka har hon prövat att simma 10 meter för sin simlärare, men inte lyckats...
I går sa jag åt henne att hon ska säga att hon vill pröva att simma ryggsim (nybörjarryggsim), för det vet jag att hon kan bättre...
Idag när hon kom hem sa hon att hon klarat av nybörjarmärket... och mamma blev stolt.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
1.7.2009 09:41:52övernattningsbesök
Lillagumman har haft sällskap i sitt rum inatt. Hennes pojkkusin har sovit över. Igår badade vi alla i lilla poolen och det blev jätteplaskigt...
Nu har vi just skickat iväg lillgumman på bussen till simskolan. själva väntar vi på att gubbi ska komma hem och säga vilken målarfärg han vill ha från Agrimarket. Dessutom ska vi handla och äta GLASS!!!
Och sedan ska vi bada ännu mera i poolen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)

Inga kommentarer: