tisdag 29 juni 2010

oktober 2008

31.10.2008 19:50:12snögubbar och snölykta
Snögubbar och snölykta har lillagumman gjort för första gången denna säsong. Vid förskolan hade de gjort snögubbar.
Sedan for vi till gravgården och tände ljus och där skulle det också göras snögubbar åt moffa och några till. Det gör att de blir glada tycker lillagumman... så då får hon göra sina snögubbar.
Här hemma skulle det också göras snögubbar och det blev även en snölykta som det nu lyser ett ljus i.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
30.10.2008 20:32:35kompisfoto
För fjärde året i rad har lillagumman och jag tagit kompisfoto på jobbet. Nästa år blir det ju inget sånt av naturliga orsaker eftersom hon är skolelev då...
Hon orkade nog riktigt bra hela dagen. Åkte hemifrån kvart före sju på morgonen och kom hem på nytt igen kvart före sex på kvällen.
Och den där datorn jag använder mest bråkar igen. Så nu har jag suttit en bra stund och uppdaterat mina RSS på våran andra dator...
BUU för HP!!! Data-Store blir nästa hållplats för den dumma datorn...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
29.10.2008 20:06:50Vinterboendet
Här hemma hos oss har det varit vitt på marken hela dagen eftersom solen inte når fram bakom trädtopparna. Minus fyra grader visade termometern i morse och sen på dagen några plusgrader.
Detta gjorde att jag beslöt mig för att det är dags för våra skuttande fyrbenta husdjur att flytta till sitt vinterboende som är varmare än sommarboendet. Fundersamt skuttade de nog omkring men inte tog det länge förrän de började gnaga på sina nya videkvistar. Borde bara åka till syrrans och hämta mera hö, för det är vi utan.
Putti har fått vara på en liten promenad i Kronoby centrum så länge lillagumman var på sexårsjumpan. Massor med spännade dofter fanns det i alla fall att dofta på, sedan skulle det strittas lite här och var, mycket mera än när vi är på promenad här i hemknutarna.
Men roligt, det tyckte han nog att det var. Han får nog komma med flera gånger, nog är det roligare att gå med en hund än att gå för sig själv. Föredrar nog hund framför stavar.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
28.10.2008 19:47:35tisdagstankar
Hemkommen på eftermiddagen efter en intressant och givande arbetsresa. Hemfärden från Stockholm var nog totalt annorlunda än ditresan, det vill säga, det gungade inte så mycket.
Blir nog säkerligen en tidig kväll för det känns nog att jag varit borta. Hade bra skor på mig igår så fötterna blev inte så trötta med allt gående på mässan och stan.
Mer vana Stockholmsresenärer tipsade om en billig bokhandel, så nu har här inhandlats billiga julklappsböcker...
Även tråkiga tankar snurrar i mitt huvud. Ännu en jägare har avlidit vid en jakttur. Inte någon som jag personligen känner, men gubbi har pratat om honom och hans orrjakter. Det blev en sista svartorre idag för denna jägare...
Allt detta drar ju igen upp en massa tankar från vinterns händelser... :-(
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.10.2008 08:26:59gomorron Stockholm!
Solen skiner och det är vackert väder. Blåsigt har det nog varit igår kväll och inatt. Prövade att dansa lite men personerna på dansgolvet for från ena sidan till den andra sidan.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.10.2008 07:05:54mera mera
Det blåser bara mera... hoppas att det lugnar sig till kvällen...
Ingen röstning för mig idag, det gjorde jag redan för en tid sedan.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
25.10.2008 23:10:30För tredje gången i lillagummans liv
så ska jag åka bort för några dagar. Första gången var hon 1½ år och jag var på sjukhus för en operation. Andra gången var för nästan ett år sedan när jag var på arbetsresa till Helsingfors och sov borta en natt. Nu blir det igen en arbetsresa, men denna gång till Stockholm och med två nätter borta.
Inte är vi vana med sånt. självklart har lillagumman varit borta från mig i flera dagar, men då har hon sovit natten vid fammos och från Jeppis till Krombi är det inte långt... Lite längre avstånd är det nog nu.
Märks nog att jag inte är van att resa hemifrån för nu har jag "packanångest", dessutom ska det ju storma imorron och vi ska åka med båt imorronkväll från Helsingfors... suck...
Ska vara 8.20 vid Storbjörks garage för att hinna med bussen, tur att klockan ändras i natt så att jag i alla fall får sova lite längre. Gubbi föreslog att jag skulle sova i bussen, men det har jag aldrig kunnat tidigare så det lär jag väl nog inte kunna denna gång heller...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
25.10.2008 08:58:28Karvat nästa
Nu tar jag pick och pack och lillagumman och åker till HobbyRummets 24 timmarsscrapträff! Ha de gött!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
22.10.2008 23:28:20Jag har tröttnat...
...på mammas och pappas gamla trotjänare; Elektrolux köttkvarn. Den har vi haft så länge jag kan minnas. Den har troget tjänat oss med älgköttet. Men nu börjar allting i den vara slitet och gammalt. Försökte nog mala lite kött i den ikväll, men... allt bara fastnade. Pappa brukade säkert slipa delarna lite så att den skulle funka ännu ett år. :-(
Tappade tålamdet och åkte iväg till svärmors efter hennes nya köttkvarn. Den malde nog allting suveränt, men ack vilket oljud den förde. Måste nog medge att jag satte öronskydd på mig så länge kvarnen malde. Nu gäller det då för frysboxen att frysa in allt.
Det är nog väldigt länge sedan jag hämtat kött från slakthuset. Kom inte ens ihåg var spiken för lapparna var så jag måste fråga. Nog ha vi fått i uppgift att hämta nästan varje år nån gång, men jag tror att det har varit gubbi som hämtat de gångerna.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
22.10.2008 17:37:30älgkött och sexårsjumpa
Det ska det bli för oss ikväll.
Lillagumman ska på jumpan och om jag får tar jag mig en liten promenad i kyrkbyn så länge.
När vi väl har hittat hem så blir det att frysa in älgkött. Gråhundens hundförare är borta så då frågade hon om gråhundens ägare ville ha älgkött och det ville ägaren.
Här i huset är det nog gubbi som tycker mest om älgkött. Undertecknad som är uppväxt med älgkött i olika former tycker nog inte det är nåt speciellt med det. Helt vanligt kött.
Idag har jag även inhandlat en ny väst åt stövaren. De håller tydligen inte mer än ett år förrän de blir uppnötta på vissa ställen. Dessutom införskaffade jag ett sånt där blink-blink att sätta på hundhalsbandet. Kan vara bra att ha när det blir mörkare så småningom.
Hälsningar till alla läsare, speciellt de som rycker mig i ärmen när vi möts och berättar att de läser!
Kram, Lena
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
21.10.2008 17:39:27sådan mor, sådan dotter
Det verkar som om lillagumman har ärvt sin mors svårigheter att slänga bort saker och ting. Nu har vi rensat den pulpet hon har här hemma och sorterat och organiserat alla pennor, pysselböcker, penaler, kritor, linjaler, papper...
En del fick jag nog slänga bort men många nästan färdigt målade målarböcker skulle med all makt behållas tyckte hon. Trota allt är jag glad för att jag fick slänga en massa häften som hon skrivit i sedan hon var riktigt liten.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
19.10.2008 21:31:13en mörk gravgård
Inga lampor lyste på gravgården men folk hittade ändå till graven. Under den tid som jag var där så kom det ungdomar i tre olika omgångar. Pratade en stund med A:s släktingar också.
Det femtionde ljusen tändes när jag åkte därifrån vid halv nio-tiden.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
19.10.2008 14:11:09handarbetsdags

Fingervirkning pågår med musiklyssnande (Kottar i karburatorn). Lillagumman fick pengar till födelsedagen och nu har vi äntligen kommit oss för att köpa den CD-spelare som hon ville ha; rosa med diamanter och päls!!!

Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
19.10.2008 13:31:01OM
det nu är så att man blivit "helt övergiven" och inte får följa med i skogen, då är det väl bäst att nosa lite på kompisen och sedan slå sig ner och sova en stund. Men sen kom ju den där blixtrande saken fram igen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
19.10.2008 08:02:38tiden går
För ett år sedan var det en fredag...
livet var skönt.
Nu ett år senare är vi många som
besöker din grav...
... med den fina traktorn på.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
18.10.2008 08:22:47Tredej lördagen i månaden betyder SCRAPTRÄFF!!!
Om ett par timmar får jag bege mig en liten bit bort för att hålla på med min stora hobby tillsammans med andra likasinnade. Denna gång får lillagumman komma med för det blir sent på gubbis jobb idag. Jag har tagit ner hennes scraplåda också så att hon har något att göra.
Nästa helg är det scrapmaraton i Karvat. Jag funderar på om jag ska anmäla mig eller inte. Lusten finns nog, men jag ska resa bort i några dagar sen på söndagmorgon vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Ifall jag anmäler mig kan det nog hända att det blir både jag och lillagumman. Den som är intresserad kommer väl ihåg att anmäla sig den här helgen till HobbyRummets Marika!!!!!!!!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
17.10.2008 22:58:07Hemma igen
efter loppisrundor, biobesök och bastubad.
Lillagumman och jag besökte bion och såg på Niko. Nog skrålade det förfärligt i mina öron igen... varför kom jag inte ihåg att ta öronproppar med mig? Det märks att lillagumman börjar bli en van biobesökare. Denna gång sa hon till på förhand att hon vill ha pallen att sitta på. Detta var väl åtminstone fjärde gången vi besökt bion på några år.
Säkerligen kommer vi att hinna många gånger innan hon går ut grundskolan. När jag tänker tillbaka på mig själv så tror jag att jag såg två filmer på bio under grundskoltiden. Det ena var en Lucky Luke film med familjen och den andra var Amadeus-filmen som jag tror vi såg i högstadiet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
17.10.2008 14:26:26Nu är lyktorna på plats
Lyktorna och den vita mossan är på plats. Lillagumman fick dra på dig galonkläderna, själv tog jag gubbis vattentäta jacka och så begav vi oss till åsen för att hämta mossa.
Sedan till gravgården för sätta den fint vid två gravar (pappas & mammas, samt S&E). Lyktorna sattes sedan upp. Nog är det konstigt att de aldrig blir raka hur man än försöker...
Lillagumman ville inte ta hem sin vita lykta med saker åt moffa, så den fick vara kvar.
Sedan fick lillagumman åka till en kompis som ville ha nån att leka med. Nu har resten av familjen ätit och vi får åka och hämta henne för att sedan åka vidare till Jeppis. Jag ska avverka ärenden och gå på loppis, medan lillagumman får äta vid fammos.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
16.10.2008 22:17:33filemon filur och tupperware
har lillagumman och jag hunnit med idag.
Gästade biblioteket i Larsmo för att se på enmansteatern Filemon Filur. Lillagumman trivdes.
På kvällen blev det Tupperware för oss båda. Jag fick prata med vänner och lillagumman fick leka med jämnåriga.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
15.10.2008 20:15:48ensam hemma - hemkommen
Gubbi och lillagumman for till Jeppis och fammos. Lillagumman kommer dessutom att övernatta. Vi ska nämligen båda två vara tidigt uppe imorron så vi beslöt att lillagumman i alla fall ska få sova ut ordentligt (och fammo är ledig).
För att rikitgt få njuta av ensamheten beslöt jag mig för att ta en timmes promenad med Putt-pojken och det tyckte han nog om som vanligt. Vilket härligt väder att få gå ut och gå i mörkret och se månen och stjärnorna lysa. Månen gav en lång skugga på den höstmörka grusvägen.
Nu har jag flera alternativ: ska jag läsa en bra bok, blogga, se om det kommer nåt på TV och sticka sockor, scrappa...??? eller ska jag kanske göra alltihop nu när jag är allena med alla djuren.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
15.10.2008 17:17:14Pysseldags
Pysseldags har det varit för lillagumman. Igår pysslade hon ett födelsedagkort och idag pysslade hon ett till. Själv har jag inte varit inblandad så mycket, igår var jag borta så hon fick fråga sin fader om råd när det skulle skrivas på kortet. Idag kom hon till mig när det skulle skrivas.
Självklart skrev jag på en lapp så att hon fick skriva själv på kortet. Men lite fundersam blev jag nog för hon hade tejpat fast det hon ville ha fast på kortet... egentligen inte alls snyggt tänkte då hennes dumma mamma...
Lite öppnade jag då min stora mun och frågade försiktigt varför hon hade tejpat och inte limmat...
Det självklara svaret: -men mamm, liimi e jo slut!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
14.10.2008 19:49:34Höstlov - för vem???
Kom hem sent idag igen och tog just fram tidningen och där fick man läsa nånting om att höstliv uppskattas mest av lärare... Nå nej då!!!! Struntprat!!
När har jag då fått vara med och bestämma hur långt och när höstlovet ska vara... ALDRIG att någon skulle ha frågat efter min åsikt.
Som det är nu är det väl bara städerna som har ett veckolångt höstlov... det skulle jag aldrig vilja ha. Är det så att jag någon gång väljer att åka bort på resa så då blir det nog inte på höstlovet. Då finns det åtminstone inga billigare resor.
Ifjol fick även jag pussla när dagvården skulle ordnas under den tid som daghemmet hade höstlov, för de följde ju förskolans schema... samma som skolan i Kronoby, men jag jobbar ju inte i hemkommunen.
Nä, bort med höstlovet och inför ett ordentligt långt jullov istället. Då finns det ju alla möjligheter till vila och rekreation... det finns det inte på höstlovet...
Jag känner många lärare som är så att säga lediga och har höstlov, men egentligen jobar de lika mycket som under normala arbetsdagar, det är bara att de inte har några elever.
Nyckelord: höstlov
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
13.10.2008 23:13:49höstbilder
från en grannkommun.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
12.10.2008 18:34:09Trött...
Känner mig trött...
Har i alla fall varit med lillagumman till Cronehov för första gången i höst. Några stapplande skär till att börja med men sedan skrinnade hon nog lika bra som i våras.
Sedan hämtades några saker från pappas och nyckel lämnades åt min kusin som nu i lugn och ro får göra det till sitt hem...
Sedan blev det tankning och mjölkhandlande i Nedervetil, börjar ske ganska ofta nu på söndagarna. Igen en gång fick jag säga hej till Tindras mamma.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
11.10.2008 08:06:56Naturlig väckarklocka
Nu är det nog höst på riktigt, en höst som så småningom övergår i vinter. Mörkt är det när jag stiger upp och snart så är det väl även mörkt när jag åker till jobbet.
Idag var det vår naturliga väckarklocka som satt igång strax efter sju... då var det en hundGPS med tillhörande telefon som hämtades. En liten stund senare kom den naturliga väckarklockan igång igen... då var det gråhunden som hämtades. Får se hur det går i dagens älgjakt. Förra söndagen tro jag till och med att vi hörde min hund skälla på älg när vi var ute och promenerade för då var de i våra hemknutar.
För tillfället har vi bara en hundGPS för gråhundens är sänd till Oulunsalo för service. Mina nerver håller nämligen inte när jag vet att akkun i halsbandet endast håller en dag... min hund vill nämligen inte alltid komma hem när hundföraren lockar. Vill det sig riktigt illa så kan det då hända att akkun tar slut innan hunden är fasttagen. Och jag måste nog medge att spänningen för min del lättar nog först när hundarna är fasttagna... oberoende om det är stövaren eller gråhunden som är ute.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
9.10.2008 16:00:01Det viktigaste!
Det jag anser att är det viktigaste i mitt liv är familjen! Inte bara min lilla känfamilj utan även andra släktingar. De som jag anser att hör till min absolut närmaste familj förutom vi som bor i vårt hus är nog syrran med familj, fammo, pappas syskon med familj, samt gubbis föräldrar.
Ibland tänker jag nog hur lycklig jag är som har så bra kontakt med pappas syskon och deras familjer. Tänk, vi träffas alltid de som har möjlighet till det när någon fyller år. Nu på lördag blir det igen kaffe... Och det blir ju nog ingen ordentlig julafton om vi inte får vara tillsammas någonstans på julaftonskvällen. Med pappas syskon är det så lätt att prata och de förstår precis hur saker och ting är...
Med mammas släktingar har jag nog endast sporadisk kontakt, synd...men det har bara blivit så. Kanske det blev så efter att hon dog... det är ju ändå snart 21 år sedan...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
8.10.2008 23:20:23onsdag
Dagen; stressig, rolig, fortbildande och GLAD!
Kvällen; avkopplande, scrappande...SUR (på toki som skvallrar på byiji om naating som di int veit naating om, ti som bara drar en massa dalagubba. Ibland funderar ja no vannifrån di ritti fåår allt di hittar å påå... )
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
6.10.2008 14:21:51För få karlar!!! Eller är det en kvinna som behövs!!!
Regionline och deras service har för lite personal. Utan internet sedan torsdagkväll, gissa om jag har abstinens...
Felanmälan redan i fredags men ännu har de inte hunnit till oss. Vid kontakt med Regionline kan de bara meddela att de inte hunnit med oss ännu för de har så många felanmälningar att behandla... voj voj...
Nu sitter jag en liten stund vid jobbdatorn innan dagen fortsätter med jobbrelaterat handande i Jeppis.
Red. Jaså, nu vet jag vad det är som behövs... bättre elektronik. Tydligen behövs det lite påpuffande för att få reda på vad som felas. Det som är fel är tydligen vårt modem. Nu då till dagens stora fråga. Hur kan ett modem som endast har använts månad gå sönder..???
Tydligen kan det göra så om det förekommer mycket elavbrott och det gör det nog här i byn. Ofta bara sådana som varar 1-2 sekunder, men det räcker tydligen till för att förstöra modem...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
1.10.2008 21:28:11Dessa våra hjärtevänner
ja, alltså våra fyrbenta. Vi vill att de ska må bra och att de ska få göra det de tycker om...
Vissa vill bara vara nära och gosa, andra vill springa omkring i skog och mark.
Men när kvällen kommer och mörkret sänker sig så vill åtminstone jag att allt ska vara lugnt och stilla och att alla djuren har fått mat och vatten och att de kan slå sig till ro i sitt eget hem.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
1.10.2008 20:07:39tänka sig...
Jämförde mina åsikter med kommunvalskandidaterna här i Kronoby och tänka sig, 83,75 % var den högsta likheten och det dessutom till den person jag röstade på i förra valet...
Kanske jag borde köra på samma linje i detta val. För min del blir det förhandsröstning eftersom jag reser bort kl 8.20 på röstningsdagen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)

Inga kommentarer: