tisdag 29 juni 2010

mars 2009

31.3.2009 17:52:00bakning igår och stevia idag
Det är min kaffevecka på jobbet denna vecka. Det betyder att det är jag som diskar och står för nåt tilltugg till kaffet.
Igår tog jag den moderna kokboken med till köket, alltså datorn. Jag hade sökt fram ett recept på kladdkaka på Kolhdrater i fokus. Googlad bild.
Gjorde en variant på den. Smälte 100 gr mörk choklad och 100 gr smör i mikron. Vispade 3 ägg fluffiga, tillsatte chokladsmöret och vanilj- och pepparmyntsessens. Hällde i pajgorm och gräddade 8 minuter i 200 grader. I originalreceptet stood det 6 minuter.
Två sådana med vispad osötad grädde bjöd jag mina kolleger på idag.
Själv tyckte jag nog att den var helt god, fast inte skulle jag kalla den en kladdkaka, snarare en kladdpaj eller kladdpudding. Med mycket grädde på var den väldigt god. Vissa kanske tycker att den är för chokladmäktig, men med grädde skulle jag kunna äta hur mycket som helst.
Sedan prövade jag på att baka lite småbröd också (även från KiF).
Smälte 75 gr smör och tillsatte nästan 2 påsar kokos (nästan 200gr), sedan rörde jag ihop 2 ägg och lite vanilj- och romessens med detta och lät det svälla i en kvart. Sedan in i ugnen på 150 grader i 150 minuter. De blev väl någorlunda. Inte som vanliga kokostoppar, men åtminstone smakade det kokos. I alla fall är de bra för min snåltand.
Idag märkte jag tyvärr att det runnit lite ur dem under gräddningen... inte vet jag om det var smöret eller bara vätskan...
Inspirerad av Min plats på jorden så beställde jag även stevia idag från stevia.se. Har tidigare mejlat för att beställa frå stevia.fi, men fick inget svar och den sidan är nu stängd. HAr nog tidigare besökt stevia.se och kollat deras produkter, men nu har de tydligen ändrat sin hemsida och förmedlar även leveranser till övriga Norden. Enkelt att betala med Visa. Nu är det bara att väntapå leveransen... kanske jag tar en kokostopp så länge jag väntar på att min blomkålsjansson ska bli klar...
Nyckelord: lchf
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
30.3.2009 21:08:13Dagens middag
Dagens middag blev en snabbmatsvariant i mikro.
En squasch strimlades och blandades med tonfisk på burk. Dit med lite tomatpure, samt pizzakryddor. Förra gången tillsattes också lökflingor på burk. Till sist en massa ost på toppen och sedan in i mikron så länge det behagar, idag blev det väl ca 10 minuter sammanlagt.
Gott blev det i alla fall.
Nyckelord: lchf
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
29.3.2009 08:18:31Good Morning
Dora utforskaren på tv och snön som vräker ner utanför fönstret. Skulle det vara oktober så skulle det kännas jätteskoj, men nu känns det inte lika roligt. Jag tycker om solen på våren och hösten, för då är det inte så varmt utan mest bara lagom...
Det får nog bli en scrappande dag denna snövädersdag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
28.3.2009 19:57:02korsryggsproblemen fortsätter...
Kunde på jobbet igår konstatera att vi var många som hade värk i korsryggen...
Idag har det även tagit gubbi. Förutom korsryggen så fanns där även förkylningssymptom.
Lillagumman blev megaolycklig när vi avbokade kvällens gäster.
Men vem orkar ha födelsedagskaffe när man är sjuk...
Dock har vi ätit gott och njutit...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
27.3.2009 21:06:21snälla snälla...
Lillagumman sjunger för sig själv som bäst under kvällsbestyren...
Hon sjunger snälla, snälla, snälla...
Det låter inte som ugglans låt, men jag vet inte varifrån orden annars skulle komma...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
26.3.2009 15:40:43Kolla in...
Scrapbookingtips från Kelviå:
Nyckelord: scrapbooking
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
23.3.2009 19:58:54I spåret
Lillagumman och jag tog oss en liten skidtur idag så länge köttfärslimpan var i ugnen. Vi använde oss av spåret bakom byahemmet, ett riktigt lyxspår för sådana som mig... alltså inga backar. Lillagumman har blivit riktigt duktig på det här med skidning...bättre än sin mor...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
22.3.2009 07:34:11Gomorron...
Minus nio grader och solsken i Merjärv för tillfället.
Idag ska det skidas och grillas korv med barnen i byn.
Morgonmålet blev restmat, eller rättare sagt kalvdans...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
21.3.2009 19:20:57Denna dag...
har inneburit:
-lillagummans första simskolegång
-scrapträff
-kalvdans
googlad bild
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
19.3.2009 22:00:19Första gången
Lillagumman och jag shoppade loss i Jeppis idag. Ett eftermiddagsmellanmål hann vi också med vid Little Brown Bakery. Lillagumman stortrivdes när hon fick välja ut två ätbara saker av utbudet. Hennes första "konditori"besök var skoj tyckte hon. Men nästa gång vill hon besöka restaurangen med draken på fönstret.
Två par sandaler för den blygsamma summan av 4,50 blev det vid HH, och lite scrapmaterial från Tiimari.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
18.3.2009 22:50:33De två senaste
med hundarna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
18.3.2009 17:14:48Vårvägar
Det märks minsann att det är våren som kommer emot på de vägar jag använder när jag åker till och från jobbet.
Den slingrigaste vägen håller på att smälta fram riktigt bra. Idag när jag mötte en långtradare kom det ett ordentligt sandmoln emot mig...
På Flygfältsvägen efter flygfältet så märks det också att det börjar bli vår... Under vinterhalvåret med snö och is har jag helt glömt bort var alla de djupa hålen i asfalten finns. Jag har ännu inte blivit bekant med de rätta slalomsvängarna så ibland kommer det en grop som jag kör rakt över...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
16.3.2009 21:47:47Mina svar
4 TV.program jag brukar se:
-Så ska det låta
-CSI
-Spårlöst försvunnen
-Medium
4 saker jag gjort idag:
-köpt tandkräm
-plockat i diskmaskinen
-gjort sekreterarjobb för byahemsföreningen
-kokat blomkål
4 saker jag längtar efter:
-semester
-choklad
-nya böcker
-mera scrapmaterial
4 saker på min önskelista:
-fast anställning
-ny bil
-städhjälp
-gå ett år på hantverkarlinjen vid Kronoby Folkhögskola
4 saker jag avskyr:
-segt kött
-internet som inte funkar
-bobbor
-att inte få sova ordenligt på nätterna
4 saker som jag tycker om att göra:
-scrappa
-läsa böcker
-umgås med familj och vänner
-blogga
4 saker jag ätit idag.
-kokt ägg
-blomkål
-turkisk yoghurt
-surskorpor
4 bloggare som jag utmanar:
-Maya
-Min plats
-Ias bravader
-jolly
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
15.3.2009 21:14:26jobbsök...
blir det att göra den kommande veckan...
Men det fanns inte mycket på ostrobotniajob.
Nån gång ska det väl bli min tur också...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (9)
Tipsa en vän
15.3.2009 00:14:10...
ska det vara så svårt att bli frisk...
lillagumman sover och gråter och sover... är dessutom riktigt ilsken...
jag tror hon har ont i halsen nu...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
12.3.2009 18:49:33Samjouren
Liten lillagumma har ordentligt med feber idag trots att hon är på sin sista pencillindag. Ängslig mamma som jag är vill jag ha vård. Klockan var fem så då var det bara att ringa till samjouren.
Först var det tyst i telefon när jag började prata, märkväl inte dialekt utan standardsvenska. Det första personen sa var på bruten svenska: -Pratar du finska, sedan kom det; -Förstår du finska...
Nä-ä, jag vill inte att det första nån säger till mig ska vara de orden.
Nå, nog kunde vi kommunicera ändå. Personen gjorde sitt bästa på finska och knagglig svenska så tydligen hade de ingen som kunde svenska ordentligt på plats för tillfället.Som för det mesta när jag ringt dit...
Snart blir det att väcka lillagumman från hennes andra tupplur idag för tio i åtta ska vi vara vid samjouren...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
12.3.2009 16:07:56torsdag
Det märks att det närmar sig vår. På morgonen när jag går till bilen får jag njuta av vacker fågelsång...likadant när jag kommer hem. Skulle jag blunda så skulle det lika bra kunna vara sommar.
Lillagumman vilar middag, det är nog länge sedan sist. Hon fick vara hemma med gubbi idag för hon klagade på ont i magen. Hon vaknade före halv fem i morse och somnade inte på över 1½ timme så det kan ju nog hända att hon är trött på grund av detta, det är jag i alla fall för jag sov ju inte heller när hon var vaken och låg och vred sig i vår säng.
Hoppas bara att hon inte blir sjuk igen... det skulle hon nog inte tycka om för hennes simkurs börjar på lördag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
8.3.2009 17:05:03Helgen
Igår soligt, idag mulet...
Hundarna tyckte om att få vara ute igår och hela familjen njöt av solen. Idag är det däremot mulet hemma hos oss. Lillagumman är rätt så rastlös när hon har varit hemma i två veckor, först sportlov och sedan sjuk. Vi får se om hon får feber till kvällen, det fick hon åtmionstone igår, i så fall får hon nog inte åka till förskolan imorron.
Förresten, ifolor har billigare foton ännu till imorron. Härifrån for det just 400 stycken till framkallning.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
6.3.2009 12:53:39läkarbesök
blev det för lillagumman och mig idag. Efter onsdagens provtagning ombads vi återkomma på fredag om det inte blivit bättre. Det har det ju inte och därför ringde jag läkarmottagningen. Lillgumman klagade dessutom igår på att det kliade i örat och började gråta. Då måste jag nog medge att jag var snabbt framme med värktabletter, så efter en halv timme försvann besvären.
BINGO sa läkaren från hembyn idag när han tittade i hennes öra. I måndags fanns där ingenting men idag hade hon öroninflammation. Så nu intar vi båda två Kefexin, fast min kur tar slut på söndag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
5.3.2009 22:40:56Dagens mat
Lillagumman blev riktigt inspirerad när jag ställde iordning dagens mat. Jag rensade fiskar när jag fick rensningshjälp.
Lillagumman älskade dagens middag; stekt siklöja med potatis mos och rivna morötter...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
4.3.2009 21:28:30Nu har jag sett Vimpeli
Dagen tiibringades i Vimpeli, alla på jobbet åkte dit. Roligt hade vi. Lillagumman var hemma med gubbi och efter lite många om och men åkte de iväg och tog ett crp. Inget alarmerande men förhöjt... nåja 39 grader hade hon när hon somnade ikväll. JA HAR LEIDON ÅV BOBBONA!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
2.3.2009 09:30:18Hemma
Hemma med dottern som tittar på Madicken på junibacken. På eftermiddagen ska vi till läkaren och kolla upp henne. Sköterskan tyckte nog det var bäst att vi fick en läkartid, så på eftermiddagen får vi söka oss mot Nedervetil hvc.
Imorron får gubbi vara hemma med henne...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
1.3.2009 08:25:41soligt men kallt än så länge
Hos oss skiner solen så vackert ner vid trädtopparna. Temperaturen har krypit under -23, men enligt foreca ska det nog bli betydligt varmare idag.
Trots detta vackra väder misstänker jag att det blir en innedag. Lillagumman har sovit oroligt i natt...feber och ögoninflammation...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)

Inga kommentarer: