tisdag 29 juni 2010

december 2008

31.12.2008 19:35:39Från oss alla till er alla
Ett riktigt skönt och avslappnat 2009 önskar vi allihopa!
Hos oss tar vi det bara lugnt ikväll. Vissa mer än andra, det kan man förstå av det nytagna fotot!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (17)
Tipsa en vän
31.12.2008 00:17:28Äntligen är det en ny dag
Den trettionde i tolfte tjugohundraåtta är över nu. En lång dag... Ett långt år har det varit trots att det ändå gått så fort...
Lillagumman sa nog idag vid graven; -Ja saknar moffa...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (14)
Tipsa en vän
30.12.2008 18:24:57Inga skidor
Jag har inga skidor som går att skida med. De bindningar jag har är av den gamla breda sorten med tre taggar som skorna fastnar i. Skorna är dessutom sönder. Jag kan alltså inte bege mig i något färdigt skidspår eftersom bindningarna är för breda. Och med trasiga skor kommer jag ju troligen bara ett varv runt gårdsplanen (för att dra upp ett spår åt lillagumman, det gjorde jag ifjol).
Men... jag visste att pappa hade köpt nya skidor. Inte sådana där vanliga som finns på hyllan utan de var riktigt specialbeställda vid Haka-Sport. Jag har ju hela tiden antagit att de finns i uthuset tillsammans med pappas andra saker. Idag när kusin C bjöd på julgröt tänkte jag att jag skulle söka reda på dem för att börja använda dem i ett riktigt skidspår tillsammans med lillagumman.
Men tji fick jag, inga skidor hittades. De var totalt borta. Nå, efter ett telefonsamtal fick jag ju reda på vem som snott dem... :-(
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
29.12.2008 22:38:29Nya skidor
Det är vad lillagumman fick idag. Hade bara tänkt söka efter begagnade skidskor för de hon haft är för små. Men inga begagade hittades så då sa jag åt försäljaren att han ska plocka ihop ett barnpaket åt henne.
Hmm... nu ska det väl bli lite skidande här på gårdsplanen, på plattlandet. Lillagumman har inte varit skidande av sig de tidigare åren men jag hoppas att det blir ändring på det nu när hon har splitterny skidutrustning. Den gamla utrustningen hade hon ärvt av mina kusiner, den får nu fortsätta till lillagummans kusiner.
Ikväll var vi och fick smörjningsservice till Djytihagan. Det är väl nog dit alla i vårt släkte far och smörjer sina skidor, åtminstone vet jag att jag har gjort det tidigare och det brukade även min pappa göra. Bra med släktingar som kan det här med skidåkning. Jag försökte nog föreslå för lillagumman att hon skulle ta min kusin eller min farbror som skidlärare men det förslaget föll inte alls i god jord.
Men hon är nog stolt över sina nya skidor.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
28.12.2008 22:15:50Denna dag - söndag
-har jag besökt Nykarleby och varit på min kusins 30-årskalas
-hittat vinterkläder åt lillagumman i Jeppis
-halsen verkar bli sjukare igen...hmm...stön...
-ätit choklad och lasagne
-kokat ägg för imorron börjar den smala vägen igen
-scrappat 2 LO:n hittills
-somnat på spikmattan vilket innebär att jag är alldeles för pigg nu ikväll
-läst om UPM explosionen på bloggen
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
28.12.2008 19:27:28skojig skärmrengörare
Borde man skaffa en sån...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
27.12.2008 17:54:32En ensam stund i folkmassan
Jag brukar inte vara på mellandagsrea. Men idag kände jag att jag vill ha en stund för mig själv utan familjen, och eftersom familjen inte visade några tecken på att fara nånstans så beslöt jag mig för att fara till stan.
Tanken var att jag kanske skulle hitta vinterkläder till lillagumman. Men något sådant hittades minsann inte. Utbudet var inte bra och jag orkar inte trängas med en massa människor i butikerna.
Bäst var det vid de stora marketarna, där kunde man åtminstone gå omkring med en kärra. H&M gick jag bara igenom, där var folk alldeles galna. Jag har nog aldrig tidigare varit i en butik med så folk så tätt packade.
När jag kom hem var det nog skönt att lägga sig på spikmattan och bara slappna av...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
26.12.2008 21:44:11Dagens fråga
Lillagummans sista fråga vid läggdags: -Mamma, ho kan man hitt en pojk???
Vilka tankar... Det verkar ha blivit mer och mer romantiska tankar i huvudet på lillagumman i vinter. Det kommer en massa underliga frågor hela tiden.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
26.12.2008 17:16:10Jultomtens vara eller inte vara
När jag laddade upp julaftonens foton till datorn så kollade också jag och lillagumman igenom dem. Då berättade hon för mig att den som var jultomte var han som for ut och röka med hennes moster...
Alltså kusin, du är avslöjad...
Men lillagumman tror nog fortarande på tomten, det märktes tydligt när vi såg på Polarexpressen igår.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.12.2008 11:38:42Jul-ljusen slocknar...
... eller rättare sagt, lillagumman släcker dem alla. För nån timme sedan ville jag ut på en promenad men då hade hon inte tid, bolibompa var viktigare.
Nyss gick hon och släckte all belysning och jag underade förstås vad hon håller på med. Hennes självklara svar var att vi ska fara ut med hunden och sparkstöttingen precis som igår.
Fotona från dagens utfärd. Lillagumman gillar speciellt mycket den där Putti står på henne, hon tycker den är häftig.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.12.2008 10:59:44Granen
När lillagumman var riktigt liten klädde gubbi och jag alltid julgranen när hon somnat. Då tindrade nog hennnes ögon mycket när hon steg upp morgonen därpå.
De senaste jularna har lillagumman själv varit med och klätt granen. Helst ska hon göra allting själv, då tindrar hennes ögon som mest. Lite hjälp får hon nog med ljusen och stjärnan.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
26.12.2008 10:49:43Blir det månne...
... en härlig och vacker dag idag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
24.12.2008 09:55:24Jag önskar
ALLA
EN
RIKTIGT
GOD
JUL!
Kram, Lena
Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
23.12.2008 23:51:05Snart dopparedan 2008
-gjort kålrotslåda, morotslåda och dansk sillsallad
-skottat hela gårdsplanen fri från snö (och gårdsplanen är stor, stön)
-tänt röda oljeljus i lyktorna
-tagit fram de röda trasmattorna som mamma vävt och som alltid har funnits i köket så länge jag kan komma ihåg
-paketerat de sista julklapparna med lillagumman
-svarat undvikande på frågan om jultomten finns...
Nu är det då dags att sätta skinkan i ugnen och önska alla en God Natt!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
23.12.2008 11:43:35Besviken...
Idag kom Kronoby medborgarinstituts katalog hem i postlådan. Jag som hade hoppats så att det skulle finnas någon hobbykurs för mig och i synnerhet en hobbykurs här i byn vid byahemmet.

Men tji fick jag. Ganska dåligt utbud på hobbykurser och ingen kurs alls här i byn. Forhoppningsvis förbättras kursutbudet till nästa år. Mera hobbykurser till folket!!! Jag skulle dessutom gärna se att det fanna hobbykurser för barn och vuxna tillsammans. För nåt år sedan var det kortkuser i jul- och påskpyssel för hela familjen. De var roliga.
Men... inför varje termin får man ju önska kurser och det gör jag varje år, men inte har jag sett skymten av de flesta kurser jag har önskat. Idag har jag dessutom per e-post gett mina åsikter och förslag direkt till medborgarinstitutet. Hoppas det ger resultat...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
21.12.2008 17:55:31Upphittad julgran
Idag har hela familjen varit och luftat båda hundarna längs med en massa olika skogsvägar. Gubbi hade nog tänkt fara ut med stövaren men när det kom snö i natt så avstod han från det.
Idag hade vi också tänkt hämta hem en julgran. Jag hade sett ut en gran färdigt här i hemknutarna...
Men... mitt i allt när vi luftade Putti så hittade vi en gran mitt på en skogsbilsväg. Den var inte så stor som jag vill att en julgran ska vara, men ändå rätt så fin.
Jag lyfte upp den på biltaket och så tog vi med dem hem. Inte ville vi låta en så fin gran gå till spillo. Det här var nog den snabbaste julgranshämtning jag någonsin varit med om. Undrar vem som kan ha tappat den. Vi såg nog inte till nån heller som sökte sin gran. Nog brukar man väl märka om man tappar sin julgran... åtminstone gjorde vi det ifjol när granen ramlade när vi var på väg hem.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
20.12.2008 11:56:17Den tredje...
Den tredje tanden drogs ut igår. Den har länge varit lös och den sista veckan bara fast i en liten tapp. På uppmuntran har det dragits i tanden för att den skulle lossna. Och igår drog lillagumman äntligen tillräckligt mycket så att den lossnade...
Så nu gapar det tomt på framsidan...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
18.12.2008 22:14:45Min åsikt
Ska man förbjuda snus så ska man även förbjuda tobak och sprit. Rättvist ska det vara...

Bloggaren Stefan i A-talk gjorde bra ifrån sig och fick sista ordet! Och Ulla-Majs åsikt om att man ska få välja själv utnämner jag till dagens bästa åsikt.

Så här på kvällskvisten har jag även uttryckt min åsikt till minister Risikko och en massa andra riksdagsledamöter. Roligt att se att några redan har besvarat min e-post.

Vill du ge respons mot snusförbudet kan man göra det till den ansvariga ministern:

paula.risikko@riksdagen.fi



Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
18.12.2008 10:27:59Jag ger upp...
Nu orkar jag inte mera med min sjuka hals, snuva, trötthet och yrsel. Nu är även jag sjukskriven resten av veckan.

Denna vecka har nog varit ordentligt turbulent. Trots att lillagumman fortfarande har feber och hosta så börjar hon vara väldigt rastlös. Och det orkar inte en sjuk mamma och en ännu sjukare pappa riktigt med.
Åtminstone jag själv märker att jag börjar var lite "halv amper".
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
17.12.2008 10:40:45Influensan har anlänt
I Terjärv har man konstaterat influensa, ännu inga konstaterade i Krombi. Men jag antar att det är influensan som däckat gubbi för så här hög feber och så här sjuk har han inte varit på de tio år som vi känt varandra...
Mitt halsprov visade inget, men nog har jag sandpapper i halsen ännu, samt snuva och allmän yrsel.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
16.12.2008 18:15:26Vård av sjukt barn blev till sjukt barn vårdar en ännu sjukare förälder
Gubbi var hemma med lillagumman idag när jag for på jobb. Lillagumman sov då jag åkte iväg, då hade hon redan sovit 12 timmar. Det var nog nödvändigt för igår kväll hade hon över 40 graders feber.
Men... nog har lillagumman feber idag också, 38.6, men det märks inte. Hon är relativt pigg och äter bra. Men... gubbi däremot har över 39 graders feber. Då blev det nog lillagumman som var den friskare. Fina hundteckningar hade gubbi fått så länge jag var på jobb.
Själv är jag inte heller 100%ig. Halsen känns som sandpapper. Var och tog ett halsprov så vi får se imorron om det visar något. Försöker kurera mig så att jag ska klara mig undan detta. Är ledig imorron på dan för vi har kvällsjobb. Får väl försöka hitta någon skötare åt min familj till imorron kväll om det inte blir bättre.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
15.12.2008 13:30:43Halva dagen avverkad
Morgonen började tidig. Lillagumman hade efter halva natten kommit i vår säng och när när gubbi for på jobb ville hon inte somna om. Då krävde hon sångstund. Hon hämtade silvriga barnkammarboken och jag satt mellan sex och sju och sjöng ur den. Sedan tog hon en vilkopaus på min begäran.
Själv satte jag mig vid datorn och skickade iväg en massa foton till Ifolor igen. Jag vill ju ha det mesta framkallat och nu har det varit många speciella tillfällen den sista månaden där kameran varit extra mycket framme.
Dagens mest traumatiska är också avklarat. Blodprovet ur armen på lillagumman är en pärs, men det gick relativt bra den här gången. Nog för att jag fick sitta och hålla fast henne ordentligt och en extra sköterska höll i armen medan laboratoriesköterskan tog provet.
Kanske det var mutorna som gjorde susen. Efteråt for vi till den lokala butiken och hon fick välja vad hon ville från leksakshyllan... det blev en svart pudel.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
14.12.2008 17:39:32Hemma med sjukt barn
Det blir en hemmadag imorron för min del. I morse när vi provade febern på lillagumman så visade det ingenting, men när vi var på julfesten så kom den med en smäll.
Så nu visar termometern 39.4 grader. En stund har hon sovit så länge jag styrde kosan mot närmaste bybutik för att inhandla mera C-vitamin. Som bäst håller hon på och ser på en ny Kalle Anka dvd. Jag har några extra dvd:n som jag skaffat enkom för sådana här tillfällen.
Men på tisdag far jag nog på jobb, gubbi får vara hemma med henne då. Det är en ANING stressigt på jobbet för tillfället... mycket som ska göras.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
14.12.2008 10:52:29Julfest och hundar
Julfest vid byahemmet ska det bli om nån timme. Lillagummans ögon är nog mycket bättre idag och rinner inte alls.
Enligt hennes mening var julfesten ifjol mycket bättre för då fick hon vara lucia. I år ska alla barnen i hennes ålder vara herdar och det tycker hon INTE om. Hon skulle självklart vara Maria om hon fick välja. Men de stora rollerna sköter de äldre barnen om. Lite surande över detta har nog förekommit.
Även gubbi kommer med för det blir ingen resa med nån hund idag. Nu när det blivit köld så har snön blivit så skarp så att den skär som knivar på hundens tassar och ben. Putti har ju bara någon vecka på sig att ha roligt i skogen innan det blir förbjudet...
Ibland tycker jag nog att det är jobbigt med jakthundar, jag blir bara så orolig att det ska hända dem nåt. Det finns inte många djur att jaga (harar), fastän Kronobys jaktmarker är stora finns det inte många områden som känns säkra, här går massor av stora vägar, ån, järnvägen....
Jag måste nog medge att jag är nervös varje gång tills hunden är hemma igen...
Jag vet ju hur det gick för vår första stövare...
...och för en hund på älghundsprovet igår...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
13.12.2008 19:32:34Ljuvliga ljuvliga Maja-papper
Finns nu hos HobbyRummet;
Se själva så underbara de är. Det riktigt klia i fingrarna av att börja scrappa med dem. Jag lämnade just in en stor beställning.
Kolla:
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.12.2008 18:28:27lite sjuk och luciabesök
Det blev ingen Jeppisresa och joulupuu-insamling för vår del idag. Vi får väl föra dem till församlingscentret nästa vecka istället.
Efter att vi lussat för lillagummans faddrar i Såka så begav vi oss till samjouren där lillagumman fick ögondroppar utskrivna. Enligt läkaren är det samma som orsakade anginan som nu har angripit ögonen. De rinner och rinner...
Gamlafammo fick också ett kort luciabesök på hemvägen. Men dit for vi inte in utan stod bara i trappuppgången och sjöng.
Även gubbi och jag har fått se ett litet luciaprogram här hemma ikväll. Lucian sjöng så vackert och hade med sig en bricka med vatten att dricka och småbröd som tilltugg.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
12.12.2008 22:14:29joulupuu-paketen inpackade
Imorron har jag tänkt ta lillagumman med mig och föra en julklapp till Joulupuu-insamlingen.
Först föreslog jag att vi skulle ta en Baby Bratz docka från förrådet, men det tyckte inte lillagumman. Då hämtade jag en annan docka med älvvingar som hon nog ville ge bort åt en flicka som inga julklappar får.
När vi väl hade paketerat den första dockan så hade lillagumman kommit på att det säkert finns en flicka nånstans som skulle bli jätteglad för en Baby Bratz. Alltså paketerade vi in den också.
Läs mera om Joulupuu här;
Förhoppningsvis är vi så friska imorgon att vi kan föra paketen till gågatan i Jakobstad där de imorron samlar in julpaketen. Lillagumman börjar nämligen vara ganska så snuvig och täppt i näsan. Men hittills ingen ordentlig feber.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
11.12.2008 20:42:36Luciafest
vid Samlingshuset för Slottebo daghem.
Fina flickor och pojkar i luciatåget.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
11.12.2008 06:14:42Svårt att sova
...har jag igen en gång. Det gick bra ända till klockan tre inatt, sedan skulle hunden ut en sväng, en stund senare kom lillagumman krypande mitt i sängen... Sedan ville katten vara lite gullig... sedan skulle gubbi upp...
Så här sitter jag nu och är trött men kan inte sova. Nå, jag får väl ta och jobba lite, det finns minsann mycket att fundera kring vid jobbet denna vecka.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
10.12.2008 18:37:09Ett år igen
får jag köra med min bil. Besiktningen klarades av galant idag, inget annat än ett trasigt parkeringsljus fanns det att anmärka på. Denna gång kom jag även ihåg att besikta den inom utsatt tid.
Lillagumman är på sin sista jumpagång för denna termin och ryktet hade gått att jultomten kanske också skulle komma dit... så det var nog allt lite spännande.
Själv hade jag tänkt hälsa på min kusin så länge men ingen var hemma. Vad gör jag då, jo, i stället för att ta mig en liten promenad så styr jag stegen mot den allmänna datorn vid biblioteket för att blogga en stund.
Vadå bloggberoende!?!?!?
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
9.12.2008 06:43:15snö...
Kommer det att komma mera snö idag?
Åtminstone lite enligt Foreca.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
7.12.2008 18:05:37Följande doft sprider sig...
denna gång är det pepparkakor.
Lata jag låter den som tycker mest om pepparkaksbakning göra det största jobbet. Jag bara kavlar ut och gräddar.
Dessutom har jag för fösta gången köpt pepparkaksdegen. Jag tycker nog inte att det känns riktigt som det ska, men kanske jag gör en sats "ordentliga" pepparkakor senare i december.
Det recept jag brukar använda är Hedenlunda pepparkakor, ett recept som min mamma alltid använde.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
6.12.2008 17:48:22Skrämt älgar...
Det har jag gjort idag mitt i Skrattlas-skogen.
Gubbi släppte Putti vid Röbacka men där hölls han inte länge innan han målmedvetet hade sökt fram älgarna på andra sidan Åsbackavägen. Denna dag var väl nog som julafton för honom när det gått flera veckor sedan sist.
I Skrattlasskogarna blev älgarna först ivägskrämd en gång av en annan jagande hund. En bit bort mitt ute i skogen tyckte älgarna att det var dags att stanna. Tyvärr över en halv kilometer från närmaste skogsväg.
Men jag ville ju ha hem min hund så jag tog gps-delen i handen och började bege mig in i skogen i en väldigt eländig terräng. Surt kändes det nog när jag kom 40 meter ifrån och hunden ändå inte ville komma utan började på nytt förfölja älgarna. Någon ögonkontakt trots att det bara var 40 meter emellan hade jag nog inte. Det var bra om jag såg fem till tio meter framför mig i den täta, steniga och backiga terrängen.
Då var det bara att traska tillbaka i egna spår för lillagumman och gubbi väntade ju vid bilen och mörkret började komma. Det blev nog säkerligen flera kilometer i eländig terräng, så en ordentlig motionsrunda fick jag ju idag.
När jag väl återvänt till bilen hade hunden och älgarna begett sig till egna jaktmarker så vi for förbi Kulon en bit och där fick fick vi efter lite lockande hunden att komma. Gubbi tror att hunden tyckte det var dags att ge upp när han inte fick älgarna att stanna på nytt.
Min och moffas brukschampion är nog en väldigt duktig jakthund, men tyvärr har han ju ingen jaktkompis mera som är hans "jaktledare". Jag tror nog att han skulle ha blivit en superduktig älghund om han hade fått fortsätta jaga med moffa. Moffa hade ju sin speciella vissling när han kallade på Putti. Men... för att man ska få en bra jakthund som lyder så krävs det nog mycket samvaro och mycket tid tillsammans i skogen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
5.12.2008 06:26:12gomorron bloggisar!
Här sitter jag och kan inte annat, eller rättare sagt jag skulle ju få sova en stund till men efter att jag luftat hunden för en timme sedan så återkom inte sömnen. Kanske det är för mycket tankar som snurrar i huvudet, mycket på gång både privat och på jobbet för tillfället, har redan hunnit arbeta en stund.
Denna vecka har jag hjälpt lillagumman med hennes present til fammo. Vi har gjort en canvastavla; målat och limmat fingervirkningar. Svärmor fyller nämligen jämna år idag men firar endast med den närmsta familjen. Tidigare hade jag planerat att göra en Ifolor-fotobok åt henne men den blir nog klar tidigast till morsdag. Det får bli en annan present denna gång.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
4.12.2008 18:13:35GI-vänligt pepparkaksrecept hittat på bloggen hos RitvaJulia
Detta hittade jag på länklistan till bloggen Ritva Julian ajatuksia (laatuaika)
Borde jag månne pröva...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
3.12.2008 19:25:15antibiotika
går lillagummanpå från och med idag.
Halsprovet som vi tog visade sig vara positivt, vilket jag inte trodde. Det trodde nog inte labbsköterskan heller när hon tittade i lillagummans hals för att väjla om hon skulle ta snabbprov eller odla. Det blev odling.
Gubbi hämtade lillagumman från förskola så idag har hon haft en pappadag.
Ingen feber, inga andra symptom än att halsen har varit lite sjuk i en veckas tid.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
2.12.2008 20:09:21Doften sprider sig i huset...
Här så görs det två satser med leverpastej inför julbordet. Lillajul 1984 fick jag det jag mest av allt önskade mig; Stora Julboken.
Därifrån brukar jag göra två olika sorters leverpastej. Jag tittar alltid på recepten och ingredienserna... men vilka mängder jag sedan sätter i det varierar från år till år.
De senaste åren har jag dock inte alls satt mjöl i smeten, men desto mera grädde...
Lillagumman och hunden och katten är jättesnåla, men det är nog bara lillagumman som fått provsmaka. Det som är så bra är att det kommer massor av pastejer, bara att frysa in och sedan njuta av när man känner för det.
Men jag tror nog att snabbt borde frysa in dem för annars föräter jag väl mig på dessa godsaker...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)

Inga kommentarer: