tisdag 29 juni 2010

maj 2009

31.5.2009 23:16:28dammsugare, biskvier och gräddtårta
Det hör väl till på examenskaffe!
Grattis kusin!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
31.5.2009 15:20:55Åren de går...
Satt och tittade på dagens ÖT på fotona av de nya studenterna. Flera kända ansikten hittade jag...
Under min andra yrkesutbildning jobbade jag nästan hela vårterminen i en liten skola i min hemkommun. Eleverna jag hade då gick på ettan och tvåan. Flera av dem jag hade på ettan fanns nu med med på foto, jag tror till och med att det var hela fem stycken, eller 50% av ettorna...
Tyder detta nu på att jag blivit medelålders???? Fast jag känner mig nog fortfarande som ca 25...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
31.5.2009 09:54:42räven raskar över över gräsmattan...
Vilket liv för en stund sedan...
Stövaren här inne reagerade på att gråhunden därute började skälla...
Denna gång blev det riktigt med rest ragg och allt...
Varför???
Nå, förklaringen fick vi när gubbi såg en mager räv slinka förbi vid vägkanten...
Gissa om hunden var tokig när den stod i vardagsrummet på soffan och såg ut genom fönstret... sedan ut i löplinan och dra in lite luft.
Hade räven månne tänkt bekanta sig med kaninerna i buren lite...???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
30.5.2009 14:00:47Semester...
Bäst att passa på att njuta nu när jag fått semester....
Nästa sommar är jag ju arbetslös, blää....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
29.5.2009 22:29:37Denna dagen...
Tankar snurrar runt i huvudet...både glädje och sorg...
Nu har jag ingen förskoleflicka längre, endast en "nästan-skolflicka"... tänk vad åren går... detta firades med Snåres grisar och röö limonad...
Sugrörsglugg skaffade sig lillagumman också i morse...
Snart tar vi semester, endast morgondagen återstår...
Olyckshändelser tar fram så många tankar... även om jag inte personligen kände den drabbade... men jag känner ju så många släktingar....
Tror nog att det rann en liten tår för många av oss... det präglade ju en stor del av våran arbetsdag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
28.5.2009 23:25:45Nostalgi-vårfest
Kvällen har jag och lillagumman tillbringat vid lillagummans blivande skola. Förskolebarnen och deras föräldrar fick en inbjudan till skolans vårfest och det uppskattades verkligen. Efter programmet blev det servering på gården och nu vet jag att sommaren har kommit, för som min granne på andra sidan ån sa, så nu är myggorna här.
Skolan ifråga är ju min barndomsskola och den skola som jag verkligen känner att är min skola. Jag tror nog att barnen fortfarande känner så, för alla leker med alla, oberoende om man går på ettan eller fyran.
Nu ska den genomgå en renovering och det är väl på tiden. Den förra stora renoveringen skedde under min tid i skolan. De två första åren fanns det ingen toalett inomhus för oss elever, utan blev vi nödiga så skulle vi söka oss till utedasset. Jag har fortfarande sparat ett tidningsfoto från när jag gick på ettan och Österbottningen hade en artikel om att skolan i fråga var den sista skolan i Kronoby kommun som inte hade wc inomhus. Nåja, trean och halva fyran var vi utlokaliserade till gamla mejeriet i centrum av Kronoby så länge vår skola renoverades till en toppenskola.
Men nog är väl det dags att få nya tapeter i klassrummen efter 27 år... men skojigt stt få se dem ännu en gång. Sist jag besökt skolan var väl under en praktikperiod från min första yrkesutbildning nån gång i början av 90-talet.
Lika skojigt var det att se alla föräldrar, flera av dem gick i skolan samtidigt som mig, dessutom var det många far- och morfäräldrar med också. Så skoj med en liten byskola där alla känner de flesta. Kunde konstatera att jag säkerligen kände över 70 % av människorna där. Vissa fick jag nog diskret ta reda på vem de var... :-)
Trots att det var med positiv anda vi deltog i festen så blev det gråt ända från skolan hem och nästan till sängen för lillagumman. Det visade sig nämligen att hon inte hade hunnit åka i slänggungan. Hon hade nog stått och väntat på sin tur, men sedan hade det kommit några större och trängt sig före... och nog är det ju ibland lite svårt att hävda sig mot större skolbarn... När man dessutom blir hämtad och ska åka hem så blev det lite för mycket. Jag försökte trösta och sa att hon kommer ju att kunna åka mycket sen när hon går i skolan, men det var ju NU som hon ville åka...
Det finns ju alltid folk som går före och det är ju bara att stå på sig... men då det är så svårt...
Nog fanns det sådana på min tid också som tog för sig på bekostnad av andra... men dessa minns man ju hela livet ut också och då inte på ett positivt sätt. Jag tror inte att någon glömmer översittarna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
23.5.2009 22:33:23222222
När??? Vem???
Idag:
-jobbdag med plask
-Pysslan i Terjärv
-Ylivieska
-pizza
-Sofie Kinsella: Mitt nya jag.
-ingen lillagumman hemma
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
22.5.2009 19:46:37Hej då
sa lillagumman och strålade som ett solsken när hon for iväg med gubbi för nån timme sedan...
Hon ska sova över hos fammo... och gissa om hon har längtat. Tycker så mycket om det att hon till och med ringde för att fråga om hon får sova två nätter.
Orsaken till denna nattvistelse är jobb. Gubbi jobbar ju alla lördagar och imorron är även jag på jobb. Så då är ingen hemma...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
21.5.2009 08:27:44sommardoften
Det finns en speciell doft som jag sammankopplar med sommaren och det är tomatdoften. När de inhemska tomaterna börjar dofta sommar, ja då är det dags att börja bära hem dem kilovis. Speciellt gubbi är riktigt förtjust i dem.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
17.5.2009 22:58:18syttende maj
Idag har det varit en händelserik dag för lillagumman och mig. Först åkte vi till Hospitalskyrkan vid Korpholmen där söndagsskolorna i Kronoby hade avslutning. Mest var vi nog från våran söndagsskola, det tyder väl på att vi har bra sammanhållning i byn.
Efter det åkte vi till Karleby. Först gick vi igenom fiskmarknaden och köpte muikkor. Sedan var det dags för dagens höjdpunkt på många sätt; Suomen Tivoli.
Åkband införskaffades till lillagumman och hon åkte av hjärtans lust i 4½ timme... mera hade hon nog åkt men då började det bli kväll så den elaka mamman bestämde att nu fick det räcka.
Den höjdrädda elaka mamman har även gjort en hjältemodig sak för sin dotter idag. En biljett införskaffades för en åkning i en sådan attraktion där lillagumman var för kort för att åka själv.
Parishjulet... högt... lillagumman funderade nog varför mamma måste hålla i sig med åtminstone den ena handen i mittbalken. Men det värsta var när hjulet stod stilla för att ta på nya passagerare, då gungade vagnen av blåsten...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
16.5.2009 22:19:57Släktfotografering och lunch
Min äldsta kusin från pappas sida hade ordnat med släktfotografering och lunch för att fira våran fammo som blivit hela 85 år.
Vi hade släktfotografering i skolparken för 5 år sedan men det blev inte bra, denna gång var vi i en fotostudio där fotografen hade ordning och reda på vilka kläder som passade bredvid varandra och på att alla personer syntes.
Trots att det inte är många år sedan vår förra familjefotografering så syns det nog tydligt hur tiden gått. Mina minsta kusiner har mitt i allt blivit unga vuxna. Två av oss finns inte mera medan två nya har kommit till. Och lillagumman är inte längre 1½ utan 6½...
Lite körande mellan orter blev det eftersom vår förstavalssfotograf fick förhinder och vi inte kunde fotograferas i vår lunchstad.
Lunchen var förhandsbeställd med sallad som förrätt och oxfile som varmrätt. Ordentligt med mat fick vi så alla blev mätta. Som avlutning på det hela så åts hallontårta. Lillagumman uppträdde med spel på lillcittran och sång.
Efter en liten vilopaus vid hemskomsten så tror jag att jag i år kommer att hålla mig vaken så länge eurovisionen håller på.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
15.5.2009 16:33:07Besöksdag
Lillagumman har berättat en massa skojiga saker om sin skola. Förskolbarnen hade besöksdag idag. Vänelever har de fått och så har de lekt bollen på sin plats.
Lillagummans byskola får till hösten 11 nya ettor... två fler än skolan i centrum!!!
Tacka vet jag de små byskolorna där de små får en trygg skolstart. Alla känner alla och alla leker tillsammans.
Jag är glad att min dotter får gå i samma trygga skola som jag gick i när jag var liten.
Dessutom är jag glad över att kommunen äntligen hade lediganslagit den ena lärartjänsten så att man vet vem som jobbar där. Lillagummans skola har jätteduktiga lärare!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.5.2009 17:54:41Gäddan kommer...
Vid moffas gäddställe satte vi igår ut en kasse (vi använder det ordet, men har nog hört även benämningen katisko och katsa).
Gissa om lillagumman blev överlycklig när det fanns en lagom stor gädda i den ena när vi vittjade idag...
Imorgon blir det stekt gäddfilé.
Som barn åt vi stekt abborre och gädda, oftast hämtade från Essi ååge...
Jag minns inte att vi skulle ha haft andra fiskar på matbordet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
13.5.2009 16:17:10betygsättning
Jag ifrågasätter Berusad.org:

Sätt betyg på dina lärare och föreläsare här.

Berusad listar de mest omtyckta och de mest hatade lärarna i svenskfinland.
Här nedan kan du recensera dina nuvarande och gamla lärare och föreläsare. Kolla först om den lärare du tänker på redan finns listad. Om inte, skriv in namn, ämne och skola. (tänk på att vara noga med stavningen så att andra också hittar namnen).

Du kan recensera i "Rättvisa", "Sakkunnighet" och "Trevlighet" på en skala från 4 till 10 stjärnor.

Rösta seriöst, försök att bedömma era lärare rättvist. Detta är inget ställe för personliga påhopp.
Röstningen handlar om läraren i sin offentliga yrkesroll, inte som privatperson.
Tror inte det funkar på rätt sätt!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
10.5.2009 09:24:02huset som blev en nåldyna och en rosa kamera
De sista veckorna har lillagumman pratat om ett hus som de gör i förskolan till morsdagspresent... nog funderade jag lite varför hon den här gången var så villig att prata om huset, till om med detaljer om att de valde husets färg.
Igår började hon fundera att hon inte vet om hon ska uppvakta mig på morsdagen alls i år, kanske hon bara skulle uppvakta fammo och gamlafammo...
Nåja, klockan sju hörde jag hur någon stod vid sängen och sa mamma, lite trött öppnade jag mina ögon...
Då stod min söta underbara lillagumman där med en bricka i handen. På brickan fanns det en morsdagspresent med morsdagskort, två teckningar, ett glas vatten och en smörgås...
-Jag lurade dig, grattis på morsdagen!!! utbrast hon... men sången fick jag höra först senare vid köksbordet när vi åt smörgåstårtan.
Konstigt... jag hade inte vaknat fastän hon gått upp... det händer inte ofta för det brukar nog vara jag som är vaken vid minsta lilla ljud.
Morsdagspresenten var inte ett hus utan en nåldyna i en målad kruka... vilken fin idé, den måste jag nog komma ihåg att använda mig av på jobbet nån gång...
Lillagumman har länge velat ha en egen kamera och hon har sparat sina slantar i Andelsbankens spargris. I början av veckan var jag och köpte en liten rosa relativt billig digikamera som hon fick igår. Gissa om hon var ivrig att ta fram den idag...
Än så länge har hon inte betalat den, men det beror nog bara på att vi inte har varit till banken och tömt hennes spargris, jag vet att det finns ganska mycket sedlar där som nog borde räcka till.
Idag ska det minsann fotas... har redan skapat en egen mapp för lillagummans foton på datorn och på den externa hårddisk där jag förvarar mina foton.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
10.5.2009 00:05:56Detta kom på e-post...
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 40-talet, 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.

Våra sängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen.
Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev inte överviktiga eftersom vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen hade mobiltelefon.

Vi hade inte Playstation, Nintendo eller X-boxar - på det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround sound, hemdatorer eller chatrooms på Internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor! Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.
Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa skolelever var inte så kvicka som andra i skolan och de fick helt enkelt gå om ett år.

Vi fick äta jordnötter.
Åkte bil utan bälte med föräldrar som rökte i bilen.
Fick aldrig skjuts utan fick ta oss dit vi skulle själva, gående eller per cykel.
Ritade med tuschpennor med ämnen som är förbjudna idag.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösarna och investerarna någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och ansvar och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Eftersom du är en av dem. Grattis!!!

Sänd detta vidare till andra som upplevde den stora lycka att växa upp som barn...

Det goda livet är vårt!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
10.5.2009 00:01:52Några dagar äldre än min mamma... tankar och funderingar inför morsdag...
Tankar och funderingar dyker upp i mitt huvud så här mot lördagsnatten...
I söndags, den tredje maj, hade jag levt lika länge som min mamma levde... Nu lever jag alltså längre än henne... mitt liv innehåller mera dagar än hon fick... Hon fick inte uppleva sin 38-årsdag, ännu återstår att se om jag får uppleva min...
Ingen här på jorden vet vad som händer här i livet. Det är uppåt och det är neråt mellan varven, men jag tror att jag har genomgått så mycket i mitt liv som egentligen gjort mig mycket stark. Jag tror att jag har blivit så pass stark att jag nuförtiden även klarar av att vara svag och även visa mina känslor... Det är väl först ett starkhetstecken att man kan visa sina känslor.
När jag var liten så tyckte jag nog att min mamma var gammal, men hon var ju bara 21 när jag föddes. Själv var jag 31 när lillagumman föddes. Undrar om min dotter tycker att jag är jättegammal...
Men på nåt sätt tror jag att det inte spelar någon roll hur gammal ens mamma är för på något tidlöst sätt så är mamma alltid lika gammal oberoende ålder...
Min farmor fyller 85 år nästa vecka och jag har svårt att se hur gammal hon är. På något sätt tycker jag att hon alltid har sett likadan ut. Klart att jag ser skillnaderna när jag tittar på foton från olika årtionden, men i mina ögon har hon inte förändrats ett dugg trots att håret grånat mer och mer och ansiktet blivit skrynkligare.
Kanske kommer även lillagumman att se på mig med samma ögon... kanske kommer jag alltid att vara lika gammal i hennes ögon... förhoppningsvis får jag uppleva hennes glittrande ögon under många kommande morsdagar... förhoppningsvis kommer även hon att få uppleva det sköna i att få fira morsdag...
En av hennes frågor idag handlade om varför vi firar morsdag...
Vår morsdag kommer att firas både hemma, hos svärmor och hos faster där min farmor kommer att vara...
Min mamma har redan fått en morsdagsros på sin grav. Under alla dessa 20 år som gått efter hennes död har hon alltid fått en miniros vid graven till morsdag. I år fick hennes röda ros även sällskap av en gul miniros som lillagumman hade till moffa...
På canvastavlan som jag scrappde till min farmor stämplade jag
LIVE-LAUGH-LOVE
the GOOD stuff
Det är väl egenligen det som hela livet handlar om, åtminstone ikväll...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
9.5.2009 20:10:59inträdesavgift...
Jumpafest har jag och lillagumman deltagit i idag. Första gången för mig eftersom sånt egentligen inte har förekommit i mitt liv. Det var friidrott som gällde för hela familjen när jag var ung, inte gymnastik.
Lillagumman har deltagit i 6-årsjumpan och idag uppträdde de som bananer i pyjamas.
Saftigt inträde var det också enligt min mening.
Jag är av den åsikten att serveringen inte ska ingå i inträdesavgiften. Jag dricker inte kaffe och te blir det också rätt så sällan...
Och den torra bulle som oftast serveras vid sådana tillfällen är nog inte heller mycket att hänga i julgranen... dessutom mår jag bäst av att inte äta sånt.
Den dag som serveringen innehåller utbud för alla tycker jag att serveringen kan ingå i inträdespriset, men fram till dess föredrar jag skilda avgifter.
Mycket hellre understöder jag föreningsverksamhet genom att delta i deras lotterier...
Lillagumman lät sig dock väl smaka av saften och bullen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
8.5.2009 22:08:02Ny cykel...
Idag styrde vi kosan mot Åkes cykelservice för att titta på en flickcykel 20" Den hon haft hittills har varit 16". Men cykeln hon provade var nog på gränsen till för liten. Som tur var hittades även en Helkama 22" som var precis lagom.
Lite struligt var det nog först att få lillagumman att pröva den större cykeln. Men efter en stund gick det nog ganska bra. Efter avslutad affär blev det även en avstickare till andra ändan av huset för att handla hem kvällsmaten.
Medan grillen värmdes så blev det nog mycket cyklande med den nya treväxlade cykeln...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
7.5.2009 20:13:56Våran gråa
Sötnos...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
7.5.2009 20:09:09dagens foton - kväll
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
7.5.2009 20:05:57dagens foton - morgon
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
6.5.2009 15:43:39Länk...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
5.5.2009 16:04:52Jag vet...
... jag har världens BÄSTA jobbarkompisar...

vi skrattar tillsammans
vi gråter tillsammans
vi diskuterar tillsammans
vi bekymrar oss tillsammans
vi stöder varandra
vi har humor
VI TRIVS TILLSAMMANS!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
4.5.2009 17:30:52Hmmm...
Idag har jag känt mig arg hela dagen, eller rättare sagt skitförbannad... vet nog förstås också varför. Men det känns ändå bättre att vara arg än att vara ledsen... Många tröstande ord från har jag också fått...
Men jag tror inte att ilskan har märkts utåt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
2.5.2009 19:03:24Andra maj tjugohundranio
Idag avslutades lillagummans simkurs. Hon har nog lärt sig mycket och flyter riktigt bra på rygg, det hade hon aldrig vågat tidigare...
Efter simkursen tillbringade vi många timmar i Karleby. När hungern tog oss beställde vi pizza vid Rosso. Det vi alltid vill ha på våra pizzor är blåmögelost...mums filibabba...
Inget speciellt söktes men en hulahularing införskaffades samt alldeles underbara glittriga scrappapper från Suomalainen kirjakauppa.
Innan avfärden mot Kronoby sökte vi oss även till glasskiosken för att äta säsongens första lösglass. Sias nya jordgubbsglass var jättegod. Som vanligt hamnade hälften av lillagummans glass i sanden... än har hon inte lärt sig hur man ska äta lösglass utan att den ramlar... nästa gång vill hon ha den i en burk.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)

Inga kommentarer: