tisdag 29 juni 2010

februari 2009

28.2.2009 12:35:19Och vinnaren är...
Igår kväll gick tiden för deltagandet i mitt lotteri ut och idag har lillagumman haft den äran att vara Fröken Fortuna.
Och vinnaren är...tadaa...Annlouise
Konstigt att mina utlottningar och jämna sidladdningar haft en tendens att hålla sig inom hemkommunen... förra gången tilda och gången före det lua...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
27.2.2009 09:56:01Lite över 200 och angina ännu en gång
Lite över 200 sidladdningar kvar innan lotteriet stängs. Den som vill delta ska kommentera inlägget från 18.2.2009.
Dessutom väntar jag på att läkaren ska skriva ut en ny antibiotikakur. Jag har tydligen angina igen. Hmmm, jag hann bara vara utan antibiotika i en dag innan halsen blev sjuk. Tänkte nog till först att det var ett virus och att jag skulle strunta i att ta ett halsprov, men eftersom det inte blivit bättre under veckans lopp tog jag ett ändå.
Det här blir ju som när jag var barn och hade angina gång på gång vissa vintrar...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
26.2.2009 22:08:25nästa patient...
hemma hos oss är lillagumman. Hon skulle ställa sig iordning för sängen medan jag var uppe på vinden och scrappade klart. Inte tänkte jag desto mera när jag märkte att allt blivit tyst.
Hon hade somnat bredvid gubbi i våran säng, men vaknade när hunden gnällde och skulle ut. Då var hon gråtfärdig och ville prova feber.
Nå, visst hade hon feber och dessutom klagade hon på huvudvärk... inte hade hon klagat över det tidigare idag men hon sa att hon nog hade haft det redan när vi var till Purmo idag och hälsade på kompisar.
Tårar började det nog komma i en strid ström när jag meddelade att vi nog fick inhibera morgondagens planer på en kompisträff i Jeppo... Men är man sjuk så är man...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
26.2.2009 12:34:35snödykning
Det håller stövaren på med för tillfället enligt gubbi. De är här upplands och har hittat en av de få hararna som finns här. Det finns mycket snö i skogen nu. När hunden hoppar så ser det ut som om den skulle dyka för man ser bara lite av huvudet för resten av kroppen är täckt av snö. Men hunden har skoj.
Detta blir nog troligen sista gången som stövaren har det roligt för i helgen tar det roliga slut och så får vi vänta till tjugonde august innan det blir skojigt igen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
25.2.2009 23:14:13onsdag
*fortarande sjuk hals men aningen bättre på morgonen och aningen sämre på kvällen
*tog lillagumman med och for till staden i norr för att handla. Lillagumman fick nya jeans. De gamla har blivit för korta.
*vi besökte även biblioteket
*fiberkabeln har blivit fastsvetsad i sin dosa ikväll
*lillagumman har haft besök av en kompis och hans familj
*Nu e jag trött... eller rättare sagt trött har jag väl varit hela veckan när jag inte ens orkar scrappa...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
24.2.2009 13:31:48fastlagstisdag
Fortfarande ont i halsen... men nyklippt efter att ha besökt min gamla klasskamrat.
Har surfat runt på olika ställen. I Sverige snurrar det hårt runt Victorias och Daniels förlovning. Oj oj oj vad veckotidningarna ska ha mycket att skriva om nu.
De som brukar vara på facebook och dessutom scrappar kan ju ansluta sig till en grupp jag grundat nån gång i tiden; Scrapbooking i Finland.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
23.2.2009 22:08:04igen...
Alltså, halsont... Det är bara två dagar sedan antibiotikakuren tog slut och nu har jag en het potatis i halsen igen... :-(
Trött är jag också, inte kan man vila sig när man har "sova-över främand"
Isbanan var i flitig användning och kusinerna trivdes.
Imorron hade jag tänkt göra så mycket... fastlagsskoj både vid Tolvmansgården och på jobborten... Men med detta halsont kan det nog bra hända att jag bara stannar hemma och dricker Finrexin.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
23.2.2009 12:14:29Mycket att göra...
Hos oss har sportlovet börjat med massor av program.
Igår hämtade vi lillagummans flickkusin och sedan åkte vi till Jakobstad och Fäbodavägens stall. Gissa om flickorna var lyckliga när de fick rida på hästarna och åka släde. Men det roligaste enligt lillagumman var det som inte kostade nånting alls, nämligen firrbocken.
Sedan blev flickorna hungriga och fick välja vilken hämtmat de ville ha. Kusinen ville ha kebab så vi hämtade kebab och for till fammos och åt. En liten stund hann flickorna leka innan vi for och såg på Bolt på bio.
När filmen var slut var det redan kväll och lillagumman sade att hon haft en helt underbar dag. Båda flickorna var nog trötta efter en lång dag. Väl hemma blev det bolibompa medan jag ställde i ordning madrassen i lillagummans rum. Kusinen fick äran att sova i lillagummans säng medan lillagumman sov på den extra madrassen.
Idag har vi redan hunnit med skidning på gårdplanen efter frukost. Sedan innelekar. Lite gråt och tandagnisslan tänkte det bli mellan de två, men jag fick dem att glömma sitt gnabb genom att fråga om de ville baka chokladmuffins. Dessa gräddas som bäst och kommer senare att ätas med glass innan vi styr kosan mot isbanan vid byahemmet...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
21.2.2009 20:14:26Första semesterdagen
Idag har jag och lillagumman varit på scrapträff vid Merjärv byahem. Lillagumman stortrivdes och scrappade flera sidor i sitt album. Jag hade lite mindre motivation. Trots att lillagumman uppförde sig bra var det ändå som om inspirationen saknades för mig idag. Redan det lillasmåpratandet hon hade gjorde att jag inte kopplade av och njöt på samma sätt som om jag skulle ha varit ensam.
Imorron ska vi väl söka oss mot Jakobstad och lite sportlovsskoj... tror jag. Lillagumman ser riktigt fram emot det för på vägen dit ska vi hämta hennes kusin som kommer och sover över hos oss. Lillagumman har väntat på detta sedan början av januari.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
18.2.2009 15:48:26Vem vill delta i mitt lotteri...?
Hej och hå!
Här nångång i mars kommer det troligen att stå 2 som första siffra vid mina sidladdningar. Tyckte det var så roligt att ha ett lotteri förra gången jag närmade mig ett någorlunda jämt tal så jag tror att jag har samma system igen....
Alltså, den som vill delta i mitt lotteri ska lämna en kommentar till detta inlägg (obs. endast kommentarer till detta inlägg godkänns). När jag då märker att sidladdningarna har överskridit 200 000 så sätter jag stopp för lotterideltagandet.
Som vinst blir det choklad plus något annat som jag ännu inte vet vad är. Kanske vinsten beror lite på vinnaren!?!?
Vem vill delta???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (57)
Tipsa en vän
16.2.2009 17:14:00kvällsmat
Håller som bäst på att göra kvällsmat. Lillagumman har fått bestämma vad vi ska ha till kvällsmat. Hon önskade sig stekt kål redan igår men ingen vitkål fanns. Efter inhandlandet av kål idag var det bara att ta fram stekpannan och strimla kålen.
Lillagumman kände nyss att det började dofta stekt kål i huset och kom inhoppande i köket och sa att hon skulle kunna äta en hel stekpanna med kål, så gott doftar det enligt henne.
Doften av stekt kål påminner mig också om min barndom, även jag tyckte om den kål som min mamma stekte.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (11)
Tipsa en vän
15.2.2009 18:49:15full rulle - snöscoterdrulle
Idag har vi gjort massor. Lillagumman har varit till söndagsskolan och efteråt var det barnfamiljeträff vid byahemmet. Våfflor gräddades och åts med sylt och grädde. Alla åt med god aptit. Efteråt blev det skridskoåkning för barnen.
Sedan har lillagumman hunnit med ett 7-årskalas. Under tiden besökte jag gravgården och sedan hälsade jag på min farmor.
Gubbi har varit lite i skogen tillsammas med några andra jägare och sökt fälthare. Gissa om jag blev lite chockad när han sa att han hade krockat, eller rättare sagt blivit påkörd. Tur att han hade sin egen bil som är högre, om han hade haft min personbil så skulle det nog ha blivit skador på bilen.
Han hade stått parkerad vid en skogsbilsväg och diskuterat med en annan person. De hade pratat om jakthundar och hur rädd man får vara att hundarna ska bli påkörda av snöskoterförare som kör som dårar längs med skogsbilsvägarna med enorma hastigheter.
Just som Gubbis kompis hade sagt att det är märkligt att ingen snöscoter kommit så länge de pratat så hörde de enorma vrål. En snöscoter och en motorcykel kom farande med buller och bång. De hann bara konstatera att nu smäller det... snöscotern kom med sidan före rakt i gubbis bil. Motorcykeln väjde ut på åkern.
Enligt gubbi lät det som unga Kokkolapojkar som var i farten. Tur i oturen var att det inte uppkom några allvarliga personskador även om motorcykelföraren hade lite sjukt i ena benet. Plastdelar fick nog plockas upp, inga från gubbis bil, även om kofångaren fick sig en ordentlig törn.
Ja, vad ska man säga... FARTDÅRAR... tänk om det hade varit en häst fartdrullen kört på.... De brukar nämligen köra med hästar där...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
14.2.2009 11:43:31fingervirkning till Jaana och andra intresserade
Googlade lite:
Så gjorde lillagumman.
Så här kan man också göra:
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
14.2.2009 09:24:54Från mig...
Vändagskramar
till släkt och vänner
och alla
som jag känner.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
13.2.2009 18:43:47Home alone
Ensam hemma och det känns skönt. Lillagumman ville till fammos och sedan vill hon sova över där och det gick fammo med på.
Så gubbi och lillagumman åkte iväg till Jeppis. Själv ville jag bara ta det lugnt. Så nu i min ensamhet har jag all makt över tv, all makt över datorn... LYX!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.2.2009 10:47:40EN HÄRLIG MÄNNISKA!
Kollade min hotmail e-post igår.
I inkorgen fanns ett trevligt mail av en av mina bloggläsare. Bloggläsaren ifråga ville bara skriva och berätta att han/hon läser min blogg. Personen hade även skrivit lite om sin familj så att jag skulle veta vem som är inne och läser.
VILKEN HÄRLIG MÄNNISKA!!!
Jag blir så glad. Tänk att någon tar sig tid att skriva en rad och meddela att man läser. Jag vet ju att det är många som läser min blogg. Det ser jag ju på antalet sidladdningar. Men det är inte så många som kommenterar. Jag vet, är själv alldeles för dålig på att kommentera. Jag läser och sedan går jag oftast vidare till nästa blogg. Det är väl så de allra flesta gör.
Jag tycker om att skriva blogg. Många gånger kan jag tänka att det här vill jag skriva om så att jag kommer ihåg när det hände... min dagbok alltså. Jag skriver för mig själv. Ofta har jag ett inlägg per dag, sedan kan det gå många dagar utan att jag skriver. Ibland kan jag vara riktigt trött på bloggen och då finns det ingenting jag vill skriva om...
Förr kanske jag skrev mer personligt, nuförtiden när jag till och med har foto av mig själv på bloggen så tänker jag lite mera på vad jag kan och inte kan skriva. Dessutom är jag medveten om att vem som helst kan läsa det jag skriver... fler och fler har dessutom ryckt mig i ärmen och sagt att de läser, till och med mina små jobbarkompisar har ibland haft någon kommentar om att de sett mig på internet.
Lillagumman skriver jag mycket om. Det råder delade meningar om ifall man kan skriva om sina familjemedlemmar och visa foton på dem på bloggen. Så som läget är idag så tycker lillagumman om när hon ser foton av sig själv på min blogg. Inte tror jag att hon förstår att vem som helst kan se dem... senare kanske hon vill att jag inte alls ska skriva om henne eller visa foton.
Gubbi däremot vill helst inte alls förekomma på bloggen, scrapbloggen eller facebook eller någonstans på internet där jag rör mig. Däremot har han själv blivit en läsare av olika forum och bloggen. Både gubbi och jag har nog blivit internet beroende.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
12.2.2009 22:49:16En halsduk
Ikväll har lillagumman gjort en halsduk åt sig själv. Ska man kalla det fingerstickat, stickvirkat, virkstickat...??? Vet ej vad tekniken kallas men jag har lärt mig den på jobbet av en duktig kollega.

Lillagumman satt hela kvällen och efter några timmars arbete hade hon en flera meters halsduk färdig. Imorron ska hon ha den till förskolan.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
12.2.2009 10:09:19antibiotika-väntan
Har just pratat med läkarmottagningen i Terjärv och mitt halsprov visar att jag har angina. Nu är det då bara att vänta på att läkaren ska ringa in ett antibiotikarecept till apoteket...
Igår blev jag så trött på allt det onda så jag började ta stark värkmedicin som jag hade i skåpet, och tänk, det blev mycket skönare efter det i några timmar i alla fall. Det blir nog samma igen idag tror jag. Undrar om jag blivit "meir pito" med åren för förr hade jag angina stup i kvarten och då blev jag aldrig så här sjuk...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
11.2.2009 12:56:22...
Idag satte jag mig i bilen och körde in till centrum. Läkarmottagningen besöktes och jag lämnade ett halsprov. Jag har ju haft en tendens att få angina även i vuxen ålder och jag vill utesluta att det är nåt sånt som gör att halsen bar blir sjukare för varje dag.
När jag bara är här hemma och inte behöver göra nåt märker jag inte hur orkeslös jag egentligen är, men pust vad det var jobbigt att åka till centrum och lämna halsprov. Kändes nästan som om jag inte ens skulle orka stiga ut ur bilen...
Idag gör det jätteont bara jag rör på huvudet från sida till sida, lika ont gör det om jag försiktigt trycker vid sidan av halsen...
Shit, va ja har leidon!
Så ont som det gör nu så har jag beslutat att jag inte far på jobb mera denna vecka. Har ingen lust att prata alls... och lillagumman förstår nog inte varför jag vägrar läsa godnattsaga för henne. (Vi har börjat läsa första Harry Potter boken och hon vill bara höra MERA)
Officiellt är jag sjukskriven ännu idag, så imorron blir det att ringa till läkarmottagningen i Terjärv och höra resultatet av odlingen, samt få ett fortsatt sjukintyg av läkare. Läkarmottagningen i Krombi är nämligen stängd imorron.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
10.2.2009 10:27:26mera hemmavistelse
Sitter ensam hemma och tar det lugnt. Är sjukskriven idag och imorron också. Det verkar som om jag har nåt virus i kroppen. Åtminstone trodde hälsovårdaren det. Och jag har typiska symptom som illamående, muskelvärk, sjuk hals och feber....
Vill inte alls vara sjuk...
Orkar inte ens scrappa...
Vill inte heller prata med någon för det tar ont i halsen när jag försöker kraxa fram nåt...
Igår orkade jag inte alls med lillagummans pratande... bytte rum när hon kom...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
9.2.2009 09:49:27Jag sitter hemma och tycker synd om mig själv...
Här sitter jag hemma och tycker synd om mig själv. Har mått illa sedan igår kväll... och inte var det alls nå bättre nu på morgonen... Det har gått "magafari" på jobbet så jag antar att jag har en släng av den sjukan.
Dessutom vaknade jag med ont i vänstra sidan av halsen...
Vill inte alls vara sjuk, det finns så mycket som ska göras...
Lillagumman blev jätteglad över att hon fick fara med buss till förskola, alltså, hon vart glad över att jag var sjuk :-(
Har suttit och läst lite nyheter på nätet. I Keski-Pohjanmaa kunde jag läsa en notis om att vårdpersonalen vid hvc i Kronoby endast har fått material på finska efter att Kronoby anslöt sig till Karlebys social- och hälsovårdsområde i början av året. De ledande tjänstemännen är medvetna om problemet och överväger att skaffa mera resurser till översättningsarbete...
Voj huh huh säger jag bara. Det är ju sånt som ska fungera redan från första början. Betyder då detta att personalen i Karleby bara har fått materialet på finska i alla år utan att klaga, även om det i praktiken redan borde fungera på två språk.
Är detta ännu ett exempel på hur tvåspråkigt Karleby verkligen är!?!?! Bara prat om en fungerande tvåspråkighet utan verklighetsbakgrund.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
8.2.2009 13:18:57Körsång
Idag har familjegudstjänsten i Kronoby kyrka besökts. Lillagumman började nämligen sjunga i församlingens barnkör denna termin. Hennes första körövning var i fredags. Som tur är kan hon sitta på med en av körledarna från förskolan. Sedan hinner jag från jobbet tills övningen tar slut.
Lillagumman tyckte nog att det var roligt att börja i kören. Hon tycker om att sjunga och vi har sjungit i bilen ända sedan hon var liten baby. Hon har väldigt lätt för att lära sig nya sånger, men hon tycker inte om när hon lärt sig någon ny som jag redan kan... hon vill ju lära mig nån sång ibland också.
För henne var det självklart att hon skulle sjunga i kyrkan också. Sjungandet var nog roligt men det blev lite tråkigt med allt det andra. Det är ju så svårt att sitta stilla...
Under predikan kom det igen en de där svåra stunderna... prästen pratade om tre generationer i templet... Vi var ju också tre generationer idag i kyrkan. Lillagumman, jag och min farmor. Men vi skulle ju ha kunnat vara fyra...då kändes nog saknaden stor... Jag tror nog att pappa också hade velat dela lillagummans körsång.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
4.2.2009 20:06:22Fruktbox
För andra veckan i rad har bossen på jobbet beställt en fruktbox. En fin idé som verkligen uppskattas. Frukterna beställs från Fresh Servant och vi har tagit 7 kg. Man kan välja mellan 4, 7 och 11 kg.
Enkelt och behändigt, ingen behöver ta med sig eget mellanmål utan det kan köpas direkt på jobbet. En viss frukt kostar ett visst pris har vi kommit överrens om. Även min snåltand värkte idag så det blev en frukt på eftermiddagen.
Är ni andra som beställer fruktboxen till jobbet?
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
3.2.2009 18:33:44Pappersdockor
Lillagumman gjorde för nån vecka sedan egna pappersdockor. Inspirationen kom nog från förskolan. Igår printade jag ut några pappersdockor jag hittade på nätet. Även kläder printades ut. Dessutom printade jag ut kläder som hon själv får färglägga.
Idag när hon hade pappadag hade hon tagit fram pappren och börjat måla. Där satt gubbi framför datorn och lillagumman med färgpennorna när jag kom hem från jobbet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
1.2.2009 15:15:12Skidsäsongen inledd
Lillagumman och jag begav iväg till det rekommenderade skidspåret idag på förmiddagen innan söndagsskolan. Lillagumman tyckte det var jätteroligt. Hon har skidat tre dagar i förskolan denna vecka och blivit jätteduktig.
Jag tyckte att hon skidade i alldeles lagom fart för mig, alltså sakta. Kände mig nog lite darrig i benen efteråt, vissa muskler använder jag tydligen inte i vardagen.
Inkommande vecka ska det nog också skidas. Lämnade skidorna i bilen så att vi kan ta oss en skogstur efter jobbet nån dag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)

Inga kommentarer: