tisdag 29 juni 2010

juni 2008

30.6.2008 19:32:13Zucchiniplättar med fetaost

Prövade idag att göra plättar. Hittade ett recept i S-kedjans matbilaga som jag anpassade:
500 g zucchini (jag hade nog mindre)
100 g fetaost (jag hade nog mer)
3 msk hackad gräslök
2 ägg (jag hade 3)
(i ursprungsreceptet fanns det även 1 dl vetemjöl med)
½ tsk salt
lite svartpeppar
½ tsk timjan

Riv zucchini och fetaost grovt. Blanda i gräslöken, äggen och kryddorna. Stek plättar av blandningen i en plättlägg.
Jag stekte dem i ordentligt med smör, nästa gång ska jag lämna bort saltet eftersom jag stekte i normalsaltat smör och det då blev lit i saltaste laget för mig. Plättarna smakade ganska starkt av timjan och jag fick nog steka dem ganska länge i medelgod värme för att få dem riktigt bra. Servers som sådana eller som tilltugg till en kött-eller fiskrätt. Mina fick sällskap av en kasslerbiff och lite sås av turkisk yoghurt, senap, gräslök, peppar och citronsaft.

Helt ok, men jag tycker nog bättre om grynostplättar med skinka och senap.

Nyckelord: gi, lchf, lågkolhydrat,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
29.6.2008 21:40:47tantskoj
Idag har lillagumman och jag haft förmånen att träffa Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Söndagsskolan hade sin utfärd till Tolvmansgården i Hopsala där det bjöds in till Tant Gröns dag. Midsommarstången skulle kläs och alla ivriga deltagande barn hämtade glatt blommor till kransarna.
En midsommar matta gjordes även till ett av rummen. Det är en åländsk tradition kunde pigan i huset berätta. Mattan gjordes i salmiakmönster med rönnblad och rosor.
Tant Brun hade kokat kaffe och bakat bullar och vi lät oss alla väl smaka.
Sedan blev det dans kring midsommarstången och det var många grodor som hoppade runt. Tillställningen avslutades med en sagostund.
Tanterna bjuder ännu in folk till Tolvmansgården två gånger i sommar, söndag 20.7 och söndag 24.8. båda gångerna kl.13-15. Nästa gång är det Tant Brun som ordnar träffen, kanske det då innebär något stök i köket.
Ta för all del tillfället iakt och kom med era barn nästa gång tanterna är i farten. Rekommenderas!!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
29.6.2008 20:50:30Kalas i åtta timmar
blev det för vår del igår. God mat och gott sällskap gjorde att tiden gick fort.
Det är så roligt att träffa släkt och vänner vid roliga tillställningar.
Lillagumman orkade så bra vara med hela tiden.
Mot slutet så upptäckte hon grann-teatern och hade fasters man att hämta en stol åt henne så att hon kunde sitta på andra sidan diket och titta på.
Och jag som inte hade vågat beställa biljetter eftersom jag tänkte att det orkar lillagumman aldrig med efter ett långt kalas. Men tji fick jag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
28.6.2008 12:21:26Kalasdags igen
Kalas blir det igen om nån timme. Den lilla grabben på det inscannade fotot vid ett tidigare inlägg har nämligen fyllt hela 60 år igår och idag bjuds släkten in till laxsoppa och råmjölkspannakaka.
Presenter har han undanbett, men jag kunde inte håll mig. Ett litet minialbum med 24 sidor har gjorts de senaste dagarna. Foton från alla hans årtionden är med. Ett litet tomt utrymme lämnade jag för en bild från dagens fest.
Lillagumman är färdigt klädd i sin rosa prinsessklänning och röda loppissandaler som hon aldrig använt så de känns som nya för henne. Håret är blött och flätat. Hennes hår brukar inte flätas så ofta så det känns väl även som en festfrisyr. (En annan orsak är väl att jag är väldigt dålig på att fläta, det blir så snett och osymmetriskt).
Nu är det bara jag själv som inte är färdig... måste väl sluta hänga här vid datorn och gå och ställa mig iordning...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
28.6.2008 00:28:21Björn-auktion
Ikväll har jag även hunnit vara med på en auktion. Det var björnen i Lepplax som såldes.
En snabb auktion där köttet såldes för 800 euro och skinnet för 500 euro. Kraniet blev väl 15 euro och penisbenet 20 euro. Inte var det många som bjöd, men det var säkerligen överrenskommet sedan tidigare... och inga okända spekulanter dök heller upp.
Slakthusgrannen sa att han tror inte att det varit så mycket folk vid slakthuset nån gån. Åtminstone hade ortsbefolkningen, Jeppis-, Larsmo- och Krombibor hittat dit...
Ryktet går att det ska bli björnsoppa vid Lepplax samlingshus sen nån gång...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.6.2008 23:56:38En härlig promenad...
en lugn början
någon åker hemifrån
tittut...
de dundrande övningsplanen
en stilla stund
Kronoby å
f.d. boningshus för mina föräldrar...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.6.2008 22:36:47Hjärtat bara började klappa...
...slutresultatet blev att jag blev x antal euro fattigare...
Men hjälp vad jag blev rädd och fick hjärtklappning innan jag fick sammanhanget klart för mig.
Mitt i en trevlig samvaro med två bloggare och en bloggläsare vid Hästöskatan (på tal om annat så var det jättegod mat) så ringde telefonen. Gick lite undan och svarade på det okända numret...
-Det här är från räddninghelikoptern Pete, Känner du NN...
Hjärtat började bulta och jag hann redan börja fundera vem som nu har förolyckats innan mannen som ringde kom med sin förklaring om att han fått mitt namn av en kompis som deltagit i en kampanj för att finansiera helikoptern och nu funderade han om jag ville delta i insamlingskampanjen...
Deltog gjorde jag nog, men det tog en bra stund efter samtaletsavslutande innan hjärtklappningen hade lugnat ner sig... det är nog en stund sedan jag blivit så här förskräckt. Mina kompisar som även fått liknande samtal hade nog inte upplevt att samtalet börjat på detta sätt. Dessutom ville mannen i fråga ha namn på personer som jag rekommenderar att de ska ringa till... så faster, du vet vem som är skyldig sen....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
25.6.2008 00:00:16Jag gjorde det...
jag är ju dålig på detta med datorer och sånt och varje gång datorn behöver service så ropar jag högt på gubbis brorsa att komma och hjälpa mig.
Men idag, efter att den kombinerade printern och scannern stått i sin låda i över ett halvt år så gjorde jag det. Jag fick den kopplad till datorn och installerat den så nu känner jag mig mycket glad. Skulle nog ha ropat på hjälp men gubbis brorsa kunde inte komma pga jobbet.
Skulle nog inte ha gjort det om jag inte varit i panikbehov av en scanner...
Och nu funkar det...har varit och hämtat en bunt med gamla fotoalbum av min farmor så halva kvällen har gått åt till att scanna in gamla foton...
Här ska det skannas mycket nu de närmaste veckorna...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
23.6.2008 22:51:20Vart tar tiden vägen
Nu har jag suttit sedan klockan sex i mitt hobbyrum och scrappat, sett på JIM-TV, samt läst lite bloggar mellan varven. Har just påbörjat kvällens andra LO men har svårt att fatta att klockan redan närmar sig 11. Håller på med pencil lines sketch 90. Får se om jag gör den klar eller om boken jag skulle läsa klar ikväll får övertaget...
Lillagumman har hållit sig med gubbi ikväll och sett på video. Det har varit så skönt att få sitta alldeles själv. För en stund sedan när jag kollade så hade hon somnat i vår säng... men jag flyttade nog henne till egen säng...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
22.6.2008 12:48:20Min midsommarflicka
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
21.6.2008 09:23:02morgonsysslor
Nu ska jag sitta uppe på vinden och blogga och scrappa och se om det kommer nåt annat än fotboll på TV:n.
Det ska bli så skönt att få sitta här alldeles allena, tidigare under semestern har det inte blivit att jag fått sitta i lugn och ro eftersom en liten lillagumma hela tiden har hittat mig även om jag försökt smyga mig undan när hon hållit på med annat.
Nu ska här scrappas enligt inspiroidu 8... samtidigt som fåglarna sjunger så vackert utanför fönstret och det fläktar så skönt genom det öppna fönstret. Oj vad jag tycker att vi har haft bra temperatur hittills i sommar, jag som inte tycker om värme....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
20.6.2008 22:51:50En skön midsommarafton
Lillagumman och jag för ner till ån och plockade liljekonvaljer medan gubbi luftade hunden, även blommor vid dikeskanten ville lillagumman plocka. Efter blomplockande gick vi längs med en stilla skogsväg innan vi mötte gubbi och for hemåt.
Blommorna förde vi till mammas och pappas grav. Även nån annan hade fört dit liljekonvaljer. Minnen, minnen...
Sedan till Jeppis och fammos och ett dukat bord. Vilken lyx att bara sätta sig ner vid ett dukat bord med god marinerad file och en sallad på tallriken. När vi skulle åka mistade vi lillagumman. Hon ville så gärna stanna kvar hos fammo och faffa. Kändes nog lite konstigt att hon inte kom hem med oss...
Nå, gubbi och jag fick ju lite tid för oss själva. For en sväng mer till Hästöskatan och där köpte jag månadens första glass. Tänkte att jag kunde unna mig en nu när det är midsommar.
Jag önskar er alla en riktigt trevlig midsommar med era nära och kära!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
19.6.2008 18:01:58En liten farlig grop
förorsakar mig smärta idag. Gropen finns vid gravgården i Kronoby och är vid kanten av gräsmattan invid grusgångenoch säkerligen över 10 cm djup.
Glad i hågen efter att äntligen ha kunnat planera blommor på mammas och pappas grav (en av de få som hunnit bli iordningställd inför midsommaren) gick jag runt till olika gravar med den person jag planerat blommorna med. På vägen tillbaka till bilen gick jag och pratade utan att titta var mina fötter kom.
Mitt i allt trampade jag snett ner i gropen och trillade pladask. Resultatet är att vänstra knäet värker lite, högra benets vrist värker som sjutusan, vänstra arbågen har ett skrubbsår och högra lillfingret är blått. Jämn fördelning åtminstone mellan kroppdelarna.
Just nu tröstar jag mig med en skål svenska jordgubbar med gräddskum på.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (14)
Tipsa en vän
18.6.2008 23:52:33Ett för litet hus
kändes det nästan som om vi hade ikväll. Kvällens tema var plastparty och elva vuxna och elva barn blev våra gäster. Med lillagumman och mig blev vi alltså 24 personer.
Dessutom blev det en liten bloggträff med 6 bloggare och en före detta bloggare.
Skoj att träffa alla!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
17.6.2008 19:41:34läger och lättlagad favorit och sånt
Idag har jag varit med lillagumman på församlingens läger. För de allra yngsta är det bara en dag. Bussen körde lämpligt förbi vårt hus, med samma busschaufför jag hade förr när jag åkte till skolan.
Så lillagumman har simmat, lekt, pysslat, ätit grillad korv, glass....
Jag frågade om hon ville delta nästa år också och det ville hon nog. När jag frågade av henne omm jag ska komma med då så sa hon att det ska jag nog. Får se om hon tänker samma nästa sommar. Antagligen eftersom hon kan vara rätt så blyg i vissa situationer.
Efter en dag i friska luften, även om jag inte gjort nåt speciellt, så hade jag inte riktigt lust att börja kocka nån middagsmat. Så jag tog till ett av mina modifierade recept som är en blandning mellan omelett och grynostplättar.
Jag blandar på högt ett till två ägg med valbar mängd grynost, ca ½ dl per ägg. Mosa och blanda ihop. Salta ytterst lite och sätt en liten klick dijonsenap med. Smält en stor klick smör i en stekpanna och tillsätt smeten. Strö på finhackad skinka och stek den gyllenbrun.
Supergod snabbmat!
Nyckelord: lchf, gi, recept, läger, ,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
16.6.2008 11:08:22Tack
för alla fina gratulationer både här på bloggen, facebook och irl.
Dagen blev turbulent men det är alltid så roligt att träffa min stora fina familj!!! äta tårta, prata, skratta, fundera, titta på foton, prata gamla minnen........
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
14.6.2008 23:26:07många födelsedagar
Ikväll har vi firat lillagummans kusin som blev hela tre år. Tänka att det gått så länge sedan jag tog hand om hans storasyster hela dagen, sedan åkte hem för att en timme senare få åka igen för att nu skulle lillebror ut...
Ikväll har jag också gjort en LCHF-smörgåstårta. Får se hur den smakar imorron när vi ska äta den till morgonmål. Jag använde Airams botten med en äggstanning i ugnen. Sedan blandade jag vilt enligt egen smak en salig röra av turkisk yoghurt, creme fraiche, majonäs, räkor, dill, kaviar, kallrökt lax och kokta ägg. Bredde mellan lagren och sedan mycket dekoration på. Den ser nog riktigt smaskig ut där den står i kylskåpet... Ja, det är den på bilden...
Anmäl detta inläggKommentera (43)
Tipsa en vän
14.6.2008 12:49:03Hipp hurra för Ia idag!!!!
Grattis på födelsedagen Ia!!!!
Här kan du gratta:
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.6.2008 22:18:05TRAPPER - en finlandssvensk jakttidning
Gubbi visade mig en webbsida idag gällande en nystartad tidning som börjar komma ut från hösten. Förhoppningsvis med mycket material så att jaktintresserade kan tänka sig att prenumerera på den.
Ganska skojig ide tycker jag...
här finns mera info:
Nyckelord: trapper, tidning, jakt,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
13.6.2008 11:48:27BLOGGTRÄFF vid Hästöskatan bokad
Alla som vill komma på en bloggträff till Hästöskatan är hjärtligt välkomna torsdagen den 17 juli klockan 13. Meddela mig gärna du som kommer antingen genom en kommentar eller via e-post; kvanbacka@hotmail.com
så att jag vet hur många bord vi ska reservera. Maria vid Hästöskatan vill också gärna veta hur många som har tänkt äta så att det inte blir så stor rusning i köket och lång väntetid.
Den härliga menyn hittas här:
Anmälda (eller visat intresse):
Malena Molin och Lillagumman
Mollalena
Ein lagom gambäl Essebo
Greta i pepparkakshuset
Pärlemorsan
Lismari
Fifi
Majapii
LisaS
Jolly +?
Yvonne???
Anmäl detta inläggKommentera (4)
Tipsa en vän
11.6.2008 23:58:11Blogg TRÄFF förfrågan angående HÄSTÖSKATAN!!!!
Jag och en annan bloggare har hållit på och e-postat gällande en bloggträff vid Hästöskatan. Vi har kommit fram till att torsdagen den 17.7 och fredagen den 18.7 skulle passa för oss. Vi hade tänkt oss en dagsträff, sådär 13-14 tiden.
Nu undrar jag som så
Vilken dag tycker DU att skulle vara bättre att träffas??? tordag eller fredag??
Och vilken tidpunkt på dagen är bättre, 13 eller 14?
Kommentera så vi får bestämma vilken dag vi tar det! Det gäller ju att börja pricka in det i almanackan för det brukar ju kunna vara ganska fullt i juli!
God mat och gott sällskap tror vi på, för mat se följande
Anmäl detta inläggKommentera (16)
Tipsa en vän
11.6.2008 22:13:43Vad är det jag hittat????
Undrar när vi får nåt sånt hit till oss???
Läs själv:
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
11.6.2008 00:30:041-årsdag som bloggare!!!!
Tisdag har blivit onsdag och nu är det den 11 juni. Den 11 juni 2007 registrerade jag min blogg. Det första inlägget skedde dock först därpå följande dag, den tolfte.
Under detta år har det hänt mycket i mitt liv, mycket som jag gärna skulle vara utan men även många roliga saker. Många nya vänner har jag fått, några kära har jag mistat. Men sånt är livet. Det är tur att man inte vet vad det för med sig utan man är tvungen att ta en dag i taget. Det är väl på det sättet som man även orkar med motgångar.
Jag vill skicka en häldning till DIG, just du som kommenterar eller som rycker mig i ärmen irl och berättar att du läser. Det är roligt att veta vem som tar del av ens tankar och funderingar. Ibland blir det mest trams, ibland recept, ibland vardagliga beskrivningar, ibland skriver jag av mig....
Detta är ju ändå min dagbok. Har redan haft nytta av att gå tillbaka till tidigare inlägg och se när vissa saker verkligen ägde rum och vad jag tänkte då (bra när jag scrappar).
Att mötas och skiljas är livets gång
att skiljas och mötas är hoppets sång.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (25)
Tipsa en vän
9.6.2008 23:27:29Är det nån som vet
var man kan hitta vaniljpulver, alltså inte vaniljsocker....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
9.6.2008 13:49:08Här har det vispats
Först en rulltårta som lillagumman får som muta (till efterrätt) för att rummet blivit städat ordentligt. Det är ju roligt för en femåring att hålla i vispeln även om man har en hönsmamma som oroligt kollar att fingrarna inte sätts på fel ställe. Roligt var det också att använda ett recept från Bamses receptbok.
Efter rulltårtsbakandet tvättades visplarna och sedan var det dags för lunchvispandet. Lunchen består idag av köttfärslimpa och jag gjorde den på högt med malet kött, salt, lökpulver (på något konstigt sätt fanns det ingen lök i hushållet idag), vitlökspulver, gräslök, flera ägg och en stor klick creme fraiche.
Sedan var det dags för elvispen, jag tycker att det blandas så bra med den. Jag använder den ofta när jag gör köttfärssmet. Altt i en ugnsform, tomatskivor i massor på och sedan riven ost. Jag var lite lat idag för många gånger brukar jag lägga även ett lager av toppningen också som fyllning. Märkväl inget skorpmjöl eller potatis i denna köttfärslimpa. Serveras med en grekisk sallad och för resten av familjen kokt nypotatis.
På nåt vis så har lunchen och middagen i detta hushåll fått sig en tidsförskjutning på plus två timmar nu under semestern. Först nu är lunchmaten för idag snart färdig.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
8.6.2008 19:12:20Inspiroidu 6 SCRAPPARE OCH NYBÖRJARE SE HIT!!!!!
Nu utmanar jag alla scrappare att delta i inspiroidus sjätte utmaning, den finska scraputmaningsbloggen. Det kommer en ny utamaning varje vecka. Denna vecka utlottas en Fiskars skärmatta bland de som deltar.
Utmaningen består av att samla foton i en tät grupp och på något sätt rama in dem. Var och en gör på sitt sätt. Ta gärna en titt och sedan kanske det är dags att börja scrappa!!!! Såhär blev mitt bidrag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
8.6.2008 10:00:05SCRAPTRÄFF
på tisdag 10.6 klockan 18 framåt i Merjärv byahem. Välkommen med!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
8.6.2008 08:16:15En timme och sjutton minuter kvar av den uppskattade tiden
Det är vad som återstår av överföringen av mina bilder till ifolor. Då borde över 300 foton ha förflyttat sig. Får hoppas att inget strular. Sedan har jag nya foton att scrappa från april-maj. Lite billigare foton fram till imorron tror jag att det var. Passa på om du har foton som ska framkallas!!!
Nyckelord: ifolor
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
7.6.2008 21:26:17Härliga papper
Härliga papper har jag inhandlat från Heinikka idag. Jag tycker inte riktigt om att köpa papper på webben för då syns det inte riktigt hur de ser ut.
Många av pappren jag köpte idag var lite bling-bling, men det syns inte på fotot. Lillagumman var också med och bradsen är hennes. Köpte 19 papper för de var 1 euro styck, skulle säkert ha köpt ännu mera om inte lilla damen hade varit med (för hennes tålamod tröt). Allt som allt blev det 36 euro för det var minus tio procent idag på allt man köpte.... LYX!!! Sällan jag får så mycket för den summan.
Nyckelord: scrapbooking, heinikka,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
7.6.2008 10:59:25Shoppingresa blir det idag
Jag ska inhandla mina fördelsedagspresenter. Lika bra att köpa dem själv så får jag vad jag vill ha.
Shoppingresan bär av till Kelviå av alla ställen
Heinikka har nämligen öppet hus och öppnar sin butik idag. Skoj, skoj, skoj.
Ska bli roligt att se varorna i verkligheten och inte bara på internet. Vissa papper kan vara så fina i verkligheten fastän man inte alls tycker om dem på nätet.
Nyckelord: heinikka, scrapbooking,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
6.6.2008 23:08:31Andra sommaren

Detta blir andra sommaren vi hittar fästingar här hos oss. Hittills har det nog endast varit hunden och katten som varit drabbade. Idag fick vi plocka bort sommarens första fästing av katten. Ifjol fick jag vara och köpa en fästingpincett så nu hade jag en när fästingen skulle utdragas. Den var nog helt uppsvullen men jag fick den med alla ben och allt sånt. Gubbi satte den på ett papper för att undersöka om allt kom med och då dåg vi flera gånger hur fästigen sprutade ut nån vätska som blötte ner pappret.

Nyckelord: fästing
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
6.6.2008 12:48:08Slut ti blogg
Nu ska ja slut ti blogg för en stånd å fa å göra na rolit. Inspiroidus sjätt utmaning ha komi å he lockar meir. See you om na tiima....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
6.6.2008 11:21:54Strömavbrott och tekniskt strul
Bara en enda sekund, det hördes på plinget i mikron. Strömavbrott. Satt och skrev ett långt inlägg och fortsatte att skriva utan att tänkla närmare på plinget.
Nåja, när jag skulle spara bloggen så var det kört, website kan not be found, alltså adsl lampan på modemet blinkade bara och ingen kontakt togs. När jag väntat en halv timme ringde jag nog till regionline som lovade att titta på det så fort som möjligt. Nå, en halv timme till så funkart det nog igen.
Tänk vad beroende jag blivit av internet och all denna moderna teknik.
Så fort det inte fungerar så blir jag arg, konstiga jag.
Vi hade ju strul med digiboxen och Svea-TV uppdateingar igår igen. Men denna gång var det trean, fyran och barnkanalen som hade ei käyttöoikeutta, tidigare har det varit ettan och tvåan. Nå, efter många samtal till VLT (där de bara hänvisade till en enda snubbe som inte ville ta emot samtal) och helpdesk (där de artigt betjänade mina önskningar om nya signaler som tidigare funkat) så hade det fortfarande inte kommit igång.
Sedan kom digiboxleverantören och bytte ut den mot en annan. Det tog väl en timme innan den hittade trean och fyran. Vi ska hoppas att det inte strular mer, annars får vi väl söka efter nån ännu bättre digibox även om leverantören sa att min är enda som bråkat.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
5.6.2008 22:45:01snål...
har försökt hålla min bort från bröd och sånt nu när semestern börjat. Tyckte det var dags för lite nystart igen. Men det goda brödet... ikväll räckte det inte med surskorpa med smör på, nej....
Bestämde mig för att göra nötbröd enligt ett recept vid kolhydrater i fokus. Har nog gjort det förr med blandade nötter. Denna gång blev det hasselnötter.
Åt halva så nu har jag en halva till imorron också. Det var nog gott med smör och ost på.
Receptet:
1 rågad dl nötmjöl
1 ägg
nästan ett krm bakpulver
Blanda nötmjöl och bakpulver i en djup tallrik, vispa upp ägget och häll i tallriken. Gegga ihop och platta ut. 2 minuter i mikro, sedan är det färdigt.
Nyckelord: lchf, lågkolhydratkost, gi,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
5.6.2008 15:26:24posten kom
exakt nu. Kanske det är mycket post så här under sommaren eller också är det nya postiljoner...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
5.6.2008 14:58:49?????
Hörde en kort snutt finlandssvenska i ett reklaminslag i Sveriges tv 3!!!!! gällande grillning och sånt, missade det mesta. Måste nog få se denna reklamfilm en gång till, tyckte bara att ansiktet såg så bekant ut...möjligen en krombiflicko med initialerna S.L... nån som vet?????
grillade tomater för hemköp-reklam såg jag nu lite senare under Oprah-programmets reklam
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
4.6.2008 18:03:26HJÄLP....
ska det vara så här svårt att slippa en förbaskad husbil. Billig är den i förhållande till motsvariga objekt på marknaden. Nu har jag suttit och bjudit ut den på olika ställen.... Finns det verkligen inte nån som vill köpa en husbil som har gått 67500 km och är av årsmodell 2001?????
Förresten, när man ringer till Rinta-Jouppi i Tervajoki så säger de att man ska komma och visa upp bilen (inget besked per telefon trots att man kan e-posta bilder) och när man kommer dit säger de att de fått order av högsta chefen att inte köpa in begagnade husbilar... Vad är det för sätt...kunde de inte meddela det i telefon så att jag hade sluppit att köra 240 km i onödan (opålitliga bilförsäljare). Rinta-Jouppi bojkottar jag nog i fortsättningen för denna dåliga behandling!!!!
Nyckelord: husbil
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
3.6.2008 11:36:20hemmatelefon
Nu har jag en ny telefonnummer, eller rättare sagt det telefonnummer som hör hemma här i huset har återvänt efter fem år i exil. Detta "nya" nummer är det nummer som sitter som gjutet i min hjärna när jag skall säga min hemtelefon nummer, det som jag lärde mig som barn...
Det nummer jag haft de senaste åren har även det återvänt till sin rätta adress även om det inte är i användning för tillfället.
Igår hände det för ovanlighetens skull att det ringde i hemmatelefonen. Personen i fråga ringde inte egentligen till mig men vi fick ett mycket givande samtal i alla fall.
Egentligen tycker jag att de som ringer åt mig först kunde pröva med hemmatelefonen för efter att ha prövat olika GSM-bolag kan jag konstatera att ingen anslutning funkar som de ska. Signalen försvinner här på backen och när man pratar ska man välja i vilket rum man är och dessutom ska man vara förberedd på att samtalet kan brytas när som helst. Så är det när signalen pendlar mellan full och ingen.
Nyckelord: telefon, gsm,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
1.6.2008 19:41:18idag har jag njutit
Jag har:
scrappat
läst en bra bok
varit och gått med stövaren
ätit gott
bloggat i massor
gosat med katten
Nyckelord: lo
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
1.6.2008 16:53:56LCHF-smörgåstårta
enligt Airam.
Ser verkligen smaskig ut!!!!
Nyckelord: lchf, lågkolhydratkost, gi,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
1.6.2008 08:31:03Första semestermorgonen
Igår kväll när lillagumman for och sova rätt så sent sa jag att hon inte ska stiga upp förrän jag kommer och väcker henne. Vet att hon annars kan komma inrusande och tjatande om nån video hon vill se.
I morse sådär kvart före sju hörde jag att hon vaknade. Sakta stängde hon dörren till vårt sovrum så att vi inte skulle höra henne och sedan började hon leka i sitt rum. Det tog till 8-tiden innan hon tyckte att nu är det dags för någon annan att stiga upp. Då kom hon sakta smygande in i vårt rum och när jag tittade på henne kom hon fram och gav mig en kram medan hon frågade varför jag inte stigit upp första gången väckaklockan ringde.
Hon är nog för söt, och jag fick ju i alla fall stiga upp en bra tid. Gubbi får sova ännu för det är ju hans enda lediga morgon. Snart ska vi göra en rikigt god LCHF-frukost som lillagumman älskar; nämligen ägg och bacon såhär en söndagmorgon i juni.
Nyckelord: semester
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)

Inga kommentarer: