tisdag 29 juni 2010

november 2009

Adventstid kom till mitt ensamma hus, jag sätter i staken ett sparat ljus…
November 29, 2009 | | Lämna en kommentar
…något skall ske bortom frostig advent, jag väntar en gåva som herren sänt. Den gåvan är av ett helt annat slag, än gåvor vi ger till varann var dag. Öppna din tillstängda dörr i ditt hus, så lyser i mörkret ett litet ljus.
Så kan vi börja sjunga nu… Vilken härlig glädje det ger när man får höra sången sjungas av en massa klara barnröster…
Lite trötter sitter jag tillsammans med lillagumman och ser på Ture Sventons julkalender… lillajultomten hade nämligen packat ner den i sin påse. Idag blir det en sväng till Jeppis för att hälsa på fammo, får se om hon bjuder på mat. I morse åt vi risgrynsgröt för tredje dagen på rad… så det börjar bli dags för nåt annat gott nu…
Gårdagens risgrynsgröt åts vid lillagummans skola där Hem och Skola föreningen ställde till med gröt och lotteri. Själv sålde jag snabblotter och det blev svettigt värre när massor av folk köpte lotter och lotteribordet var en aning i oordning… men det ordnade sig till slut även om vi fick leta länge efter vissa vinster. Lillagumman älskar att köpa lotter. ”Sprakanstikkona” och ett fint häfte vanns på snabblotteriet och till min stora glädje vann hon en vacker lingonriskrans som redan pryder vår ytterdörr.

Lillajultomten kom till oss i år igen… denna gång hade den kommit utan att lillagumman märkte det. Hon tittade redan på morgonen om det kommit nän säck i vår stora kvist, men det hade det förstås inte… före middagen tittade hon igen…och då hade det nog kommit en säck dit. Hon var nog lite fundersam hur säcken hittat dit, för som hon sa, mamma hade ju inte varit in i kvisten och inte ut heller…
Alldeles för mycket saker i säcken var det igen… men då ”tomten” har en tendens att samla på sig för mycket saker så är det lätt hänt… förutom att prydnadstomten som införskaffats i början av november var totalt försvunnen… alltså blev det ingen sån i år utan istället blev det en prydnadsjulängel. Ända sedan hon var bara några månader har lillajultomten kommit med julprydnader, mest tomtar men även en lucia finns med i samlingen… och nu då också en ängel.

En som också hade lillajulskoj igår var Putti… två minuter efter att han blivit utsläppt ur bilen blev det närkontakt med älg… Gissa om han orkade hålla på länge då han inte hade behövt söka reda på dem. Älgarna var bara någon kilometer hemifrån så det var lätt  att hålla koll från hemmet. Inga springare heller. Grannhundarna har också skällt mycket idag… säkerligen lite oroligt när man måste lyssna på en skällande gråhund hela dagen, för det var nog bara att gå ut på brotrappan om man ville höra hundens skall. När gubbi försökte få fast hunden på eftermiddagen flyttade älgarna bara en liten bit… men hunden ville inte hem. Inte ville den hem sent på kvällen heller när vi försökte…
Nå, tvåtiden på natten efter 16 timmars ståndskall tyckte han äntligen att han fått ha sitt lilla roliga och började söka sig ut mot vägen. GPS:n alarmerade när hunden kom ut ur det inringade området så då hoppade jag i bilen och for och mötte honom. Hungrig var han och nöjd med sig själv… inte brydde han sig om att han inte hade lystrat då vi kallat på honom tidigare. Idag  har han nog en vilodag för han har inte synts till utan sovit i kojan. Men jag är däremot desto tröttare… det går ju inte så bra att sova när inte alla familjemedlemmar är hemma… och automatväckning a la lillagumman sker ju nog lika tidigt varje morgon.
Annat jag funderat…
Till Kronoby kommun angående morrisverksamheten
Vitt och vackert igen…
Från Lisbet
Jag har fått en strandtomt
Skönt
1547
Livet går sin stilla gång…
nostalgifoto
Smygavgifter

Söt
kalas
askonsdagen
idag
Godaste LCHF-brödet?
1.Arkiv
4 kommuners dag
November 25, 2009 | | Lämna en kommentar
Vaknat i en kommun. Jobbat i en kommun. Fört byahemsföreningens tidning till tryckning i en kommun. Firat fadderbarnets 6-årsdag i en kommun. Det blev fyra kommuner det.
Idag blev det jobbigt värre på jobbet… kännns nog att jag varit hemma denna vecka och flera dagar förra veckan med en febrig lillagumman. Men nu har vi fått instruktioner av läkaren att inte prova feber mera… för lillagumman är ju pigg och kry och äter bra… då ska vi inte se hur många streck över 37 grader termometern stiger…  Samma som ifjol alltså.
http://www.fliptext.org/
November 22, 2009 | | 2 kommentarer
…ɹäɥ ås bbä1uı ʇbuå1 ʇʇǝ ɐsä1 ʇʇɐ ʇɹåʌs ǝʇı1 ɐɹɐʌ ǝ11nʞs bou ʇǝp ǝʞsuɐʞ
 …ɐpıs-qɟ uıs åd ǝpɐɥ ǝuuoʌʎ ɥɔo ɐså ʞuä1 bıظoʞs uǝʞ1ıʌ

Comments

2 Comments so far
1.   irene on November 22, 2009 13:12
Ja, det gäller ju att stå på huvudet och läsa baklänges. Nu har jag vänt mig åt rätt håll igen.
_________________

2.   mumsen on November 22, 2009 14:09
Hej på dej Malena . Tycker du har så upp-och-ner på dagens inlägg men solen skiner då från rätt håll i alla fall . Ha det gott Kram
_______________
Lite skojig text tyckt jag när några andra hade använt den på facebook, så jag måste bara pröva själv.
Nov
22
sköna söndag, eller…
November 22, 2009 | Lämna en kommentar
Söndag med söndagsskola, styrelsemöte och barnfamiljeträff… Skoj så länge…
Men sen… tyckte dottern hade så glansiga ögon att jag tog fram febertermometern… å visst… den visade 38,6… mera än hon hade förra helgen när hon blev sjuk…
Jag får SPUNK….
Nov
Lång lördag…
November 21, 2009 | 1 kommentar
… känns som en evighet sedan jag bloggar fastän det bara är nån dag sen sist…
Idag har jag varit på scrapträff i byahemmet, sedan blev det  Jeppis med lite shoppande och sedan bastubad.
För några dagar sedan hittade jag en länk HIT på en bloggen.fi-blogg, tyvärr minns jag inte namnet på den bloggen. På länken fick man instruktioner [...]
Stick-stickona framtagna : Malena Molin
18 nov 2009 ... Lillagumman börjar bli rastlös… hon är lika pigg som vanligt, men ändå har hon lite feber på dagarna vilket gör att jag inte tillåter henne ...
bloggen.fi/malenamolin/2009/11/18/stick-stickona-framtagna/
alla hemma…
November 13, 2009 | Lämna en kommentar
…både djur och människor…
Lillagumman och jag hade tänkt styra bilen mot Nykarleby kommun för att kalasa hos faster med familj… av detta blev intet för lillagummans snuva har nu också utvecklat sig till feber… men med en ny digibox installerad (jag gjorde det själv) så går det an att vara hemma när man fått se på [...]
Nov
13
fredag
November 13, 2009 | 1 kommentar
Gårdagen blev lång. Först jobb, sedan stadsresa med införskaffande av ny digibox eftersom den gamla som var knappt två år behagade ge upp. Dagen avslutades med scrapkurs innan jag begav mig hemåt.
Lillagumman har blivit snuvig… men det verkade lite bättre idag än igår… men det kan ju vara lugnet före stormen. 
Imorse sökte en älg närkontakt [...]
bu bu bu bu bu buu-klubbssång… : Malena Molin
11 nov 2009 ... En sväng till Jeppis blev det ikväll. Buu-klubben har julturné och eftersom skolflickor inte kan delta i sånt på skoltid så blev det att ...
bloggen.fi/malenamolin/2009/11/11/bu-bu-bu-bu-bu-buu-klubbssang/
 

November 2009
M
Ti
O
To
F
L
S
« Okt
 
Dec »
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Målarbilder

Listor

Nov
7
VINTERVITT
November 7, 2009 | | 5 kommentarer
VINTERVITT
 
 
 
 
 
 
 
En morgon när vi vaknar,
är hela världen vit,
och vi förstår att vintern
har kommit hit.  
 Då går vi ut och rullar
oss runt i mjuka snön
Då far vi på vår kälke
rätt ut mot sjön 
En snögubbe vi murar.
Han liknar mest ett troll.
Vi sätter dit som näsa
- en bandyboll 
Så bygger vi en lykta
på gården till vårt hus
och tänder sen om kvällen
ett litet ljus.
Lennart Hellsing

Comments

5 Comments so far
1.   mumsen on November 7, 2009 16:53
Hej på dej , ser att ni har snö-kul . Trevlig helg . Kram
2.   Nina on November 7, 2009 16:55
Åh, den sången såg&hörde jag nyligen på den egna datorn… det var en bortglömd video där 4-åriga dottern satt och sjöng den. Myyyys
3.   Malena Molin on November 7, 2009 17:42
Första ordentliga snön som gjorde att det gick att göra en snögubbe… Vintervitt sjöng vi i bilen i torsdags när det också snöade lite.
4.   mamm on November 8, 2009 9:41
Vilken fin dikt! Kvart före åtta i går morse åkte ena grabben ut för att leka i snön. Hela dan spenderades ute, resultatet blev två snögubbar, fyra snölyktor och en jättestor snöboll på grannens lindo. så härligt med mycket snö.
Hoppas det är okej om jag sätter dej på min vänlista, jag följer ju med vad du skriver….Ha en fin farsdag!
5.   Malena Molin on November 8, 2009 10:23
Det är nog helt ok. Det där med vänlista har jag inte kommit underfund med ännu.
Det tar tid, suck, pust och stön vad det är jobbigt… : Malena Molin
Jag sitter timme ut och timme in vid denna dator och försöker anpassa bloggen till det som jag tycker om… Men jag är nog inte nöjd med något av teman. ...
bloggen.fi/malenamolin/2009/11/06/det-tar-tid...ar.../comment-page-1/
Du har tagit bort resultat från den här sökningen. Dölj dem
Läser in...

http://malenamolin.blogspot.com
November 4, 2009 | | 2 kommentarer
Kanske… om det inte blir bättre…
 
http://malenamolin.blogspot.com
Adventstid kom till mitt ensamma hus, jag sätter i staken ett sparat ljus…
November 29, 2009 | | Lämna en kommentar
…något skall ske bortom frostig advent, jag väntar en gåva som herren sänt. Den gåvan är av ett helt annat slag, än gåvor vi ger till varann var dag. Öppna din tillstängda dörr i ditt hus, så lyser i mörkret ett litet ljus.
Så kan vi börja sjunga nu… Vilken härlig glädje det ger när man får höra sången sjungas av en massa klara barnröster…
Lite trötter sitter jag tillsammans med lillagumman och ser på Ture Sventons julkalender… lillajultomten hade nämligen packat ner den i sin påse. Idag blir det en sväng till Jeppis för att hälsa på fammo, får se om hon bjuder på mat. I morse åt vi risgrynsgröt för tredje dagen på rad… så det börjar bli dags för nåt annat gott nu…
Gårdagens risgrynsgröt åts vid lillagummans skola där Hem och Skola föreningen ställde till med gröt och lotteri. Själv sålde jag snabblotter och det blev svettigt värre när massor av folk köpte lotter och lotteribordet var en aning i oordning… men det ordnade sig till slut även om vi fick leta länge efter vissa vinster. Lillagumman älskar att köpa lotter. ”Sprakanstikkona” och ett fint häfte vanns på snabblotteriet och till min stora glädje vann hon en vacker lingonriskrans som redan pryder vår ytterdörr.

Lillajultomten kom till oss i år igen… denna gång hade den kommit utan att lillagumman märkte det. Hon tittade redan på morgonen om det kommit nän säck i vår stora kvist, men det hade det förstås inte… före middagen tittade hon igen…och då hade det nog kommit en säck dit. Hon var nog lite fundersam hur säcken hittat dit, för som hon sa, mamma hade ju inte varit in i kvisten och inte ut heller…
Alldeles för mycket saker i säcken var det igen… men då ”tomten” har en tendens att samla på sig för mycket saker så är det lätt hänt… förutom att prydnadstomten som införskaffats i början av november var totalt försvunnen… alltså blev det ingen sån i år utan istället blev det en prydnadsjulängel. Ända sedan hon var bara några månader har lillajultomten kommit med julprydnader, mest tomtar men även en lucia finns med i samlingen… och nu då också en ängel.

En som också hade lillajulskoj igår var Putti… två minuter efter att han blivit utsläppt ur bilen blev det närkontakt med älg… Gissa om han orkade hålla på länge då han inte hade behövt söka reda på dem. Älgarna var bara någon kilometer hemifrån så det var lätt  att hålla koll från hemmet. Inga springare heller. Grannhundarna har också skällt mycket idag… säkerligen lite oroligt när man måste lyssna på en skällande gråhund hela dagen, för det var nog bara att gå ut på brotrappan om man ville höra hundens skall. När gubbi försökte få fast hunden på eftermiddagen flyttade älgarna bara en liten bit… men hunden ville inte hem. Inte ville den hem sent på kvällen heller när vi försökte…
Nå, tvåtiden på natten efter 16 timmars ståndskall tyckte han äntligen att han fått ha sitt lilla roliga och började söka sig ut mot vägen. GPS:n alarmerade när hunden kom ut ur det inringade området så då hoppade jag i bilen och for och mötte honom. Hungrig var han och nöjd med sig själv… inte brydde han sig om att han inte hade lystrat då vi kallat på honom tidigare. Idag  har han nog en vilodag för han har inte synts till utan sovit i kojan. Men jag är däremot desto tröttare… det går ju inte så bra att sova när inte alla familjemedlemmar är hemma… och automatväckning a la lillagumman sker ju nog lika tidigt varje morgon.

Comments

2 Comments so far
1.   lua on November 5, 2009 8:20
God morgon! Överge oss inte! Det blir nog bra till slut! Lena B
2.   malenamolin on November 5, 2009 14:51
Nåja… får se. Blogspot är så mycket enklare att använda och de wordpressbloggare jag tidigare läst har har inte alltid funkat.
första november : Malena Molin
Igår blev det teater. Min teaterintresserade kusin lockade lillagumman och mig till samlingshuset för att se på Krombi tiaters Spökhotellet. ...
bloggen.fi/malenamolin/2009/11/01/farsta-november/
bu bu bu bu bu buu-klubbssång…
November 11, 2009 | | Lämna en kommentar

 
 
 
 
 
 
 
En sväng till Jeppis blev det ikväll. Buu-klubben har julturné och eftersom skolflickor inte kan delta i sånt på skoltid så blev det att söka sig till annan ort. Julkalender fick vi båda. Lillagumman har sin uppklistrad på dörren redan, medan min ska jag ta med mig till jobbet.
På vägen hem hamnade vi att ganska kraftigt bromsa in för två älgar som korsade vägen. Som tur är körde jag rätt så sakta… kanske 6o km/h… så bilen stannade några metrar före de passerande älgarna. Lite snö hade kommit så vid vägen så älgarna syntes lite bättre när de kom upp ur diket än de skulla ha gjort vid bar mark.
Till kvällens program hörde också mi-kurs vid byahemmet och jag kan nu med ett leende meddela att min ljusrya är färdig sydd. För tillfället befinner den sig i Nedervetil där kursledarens man ska ge den en passande ram. Kanske får jag hem den nästa vecka.
Jag blir frustrerad…
November 17, 2009 | | 7 kommentarer
… när jag ser på 100 senaste inläggen och märker att fem första inläggen är gjorda av samma person under kvällens lopp… När många andra skrivit inlägg under senare tidpunkt än dessa…
Andra inlägg som jag tycker att är mycket roligare att läsa…
Nu borde nog HSS Media få gjort nåt åt detta… Det borde funka NU. Dessutom saknar jag listan med inloggade bloggar och nån sorts lista på mest kommenterade…
Nån räknare som Pada menade att de installerat funkar nog inte i mitt tema… men om de sätter in sånt borde det ju funka för alla… men inget svar ännu på hans blogg…
Jag saknar Josefin på den gamla info-bloggen för där fick man svar fort när man kommenterade…
Sedan dyker det upp en massa nya bloggar på listan… men varje gång jag klickar på nån av dem så finns där inget skrivet. Kan de inte börja synas först när de skrivit sitt första inlägg…
Mycket som stör mig med nya bloggen nu… känner mig fortfarande inte hemma här… saknar den gamla gemenskapen…

Comments

7 Comments so far
1.   BlackMagic on November 17, 2009 22:45
Stämmer in i din klagosång som den ickekunninga sångaren i ‘blandakörn’ Verkar lite som om alla gamla listor nu fungerar i senaste inlägglistan. Och jag saknar gemenskapen nå grymt.
_________________
Gemenskapen är väl nog det som har lidit mest med den här nya bloggen… Inte alls lika roligt att blogga mera…
2.   livsnjutarn on November 18, 2009 9:37
Vi kämpar på och ser vart det bär Ha en bra dag!
_________________
Tack! Kan väl inget annat…
3.   adina on November 18, 2009 9:40
Håller med om detta! Känner mig som på en främmande planet numera…
________________
… där man inte vet hur man ska bete sig…
4.   gilla on November 19, 2009 22:06
ja inte är det alltid som nya förändringar leder till nåt bättre, snarare nog tvärtom gamla bloggen var mysigare.
__________________
MYSIGARE är precis det rätta ordet.
5.   zafira on November 20, 2009 0:19
Instämmer med de föregående skribenterna, saknar gamla bloggen och gemenskapen där… Annars,sedan jag svarat på mina kommentarer måste jag logga ut för att slippa till startsidan och söka andras inlägg, har inte hittat annat sätt än…
_________________
Har du prövat att länka till bloggens startsida på din blogg. Det har jag, men om jag bloggar från datorn här hemma så har jag bloggens startsida bland fältet favoriter där jag enklast klickar fram den.
6.   stumppen on November 20, 2009 0:44
Jag var nog lika skeptisk till allt detta i början jag också, och i allra högsta grad aggressiv med min penna, men måste nog så här i efterskott konstatera att den gamla bloggen, hur nostalgisk eller gemenskapsalstrande den än var, endast och enbart kunde förse en liten bestämd skara folk med läsbart innehåll, det var den lilla finlandssvenska ankdammen där bara en liten minoritet av det finländska folket uppehöll sig och inte dess mera brydde sig i att låta den breda allmänheten få ta del av allt det skrivna, nu har man chansen att bli sedd av så många fler på bloggen då den berikats med möjligheten att välja synbarheten själv, man når ut till en större publik och det om någonting är bara positivt. Inte sant. Att den har så många olika varianter och typer av teman eller layouter är bara ett uttryck för friheten att själv kunna välja formen för sin blogg, en del folk gillar smör på bröd åter andra inte, den möjligheten fans aldrig på den gamla bloggen, tyvärr, därför flyttade jag en gång i tiden min blogg till ett annat forum, men tänker nog återvända hit tillbaka.
Misströsta inte !
________________
Klart att valmöjligheterna har ökat, men som gilla skrev så har mysigheten minskat. Dessutom tycker jag att alla funktioner borde finnas på alla teman. Den räknare som Pada menar att de installerat borde alla kunna använda och jag tycker att den automatiskt kunde finnas på alla bloggar och att man därifrån kunde få sidladdningslistor.
Det som bloggen nog tappat många läsare med är att inte listorna på mest lästa tre timmar och ett dygn finns med. Flera personer har personligen sagt till mig att de inget hittar på bloggen nuförtiden eftersom listorna saknas, därför läser de inte bloggen mera heller… Får hoppas att listorna kommer tillbaka.
7.   hanna on November 23, 2009 20:58
Hej! Jag skrev ett e-mail till supporten och vips fick jag räknare på min blogg. Men jag föredrar att inte ha den synlig ännu, nöjer mig med egen flaggräknare och sidräknare. Jag fick också SmartYouTube och kan lägga in videor som inte funkade förr. Skriv till supporten så hjälper de nog.
Annars håller jag med en del andra här, mysigheten försvann och det är svårt att hitta varandra.
__________________–
Jag borde väl skicka ett mail.

Lång lördag…
November 21, 2009 | | 1 kommentar
… känns som en evighet sedan jag bloggar fastän det bara är nån dag sen sist…
Idag har jag varit på scrapträff i byahemmet, sedan blev det  Jeppis med lite shoppande och sedan bastubad.
För några dagar sedan hittade jag en länk HIT på en bloggen.fi-blogg, tyvärr minns jag inte namnet på den bloggen. På länken fick man instruktioner om hur man utan att få en inbjudan kunde ta del av Spotify… testade förstås och det funkade… så nu behöver jag inte vara avundsjuk på min kusin som ofta skrivit om Spotify på FB.
Jag har börjat få små gulliga handskrivna lappar från lillagumman. Ibland står det att jag är snäll, ibland är det precis tvärtom… En dag när vi hade ett litet argumenterande så fick jag en teckning där en elak mamma hade en väligt ful min och en flicka stod bredvid och grät. Sedan kom det en lapp där det stod;  Du jorde så jag blev lessen och sedan var det ritat en flicka som hade stora tårar rullande nerför kinderna. Den sista lappen jag fick en liten stund senare visade en glad mun och så stod det;  Nu är jag glad.
Hon är så stolt över sitt skrivande… idag på väg till Jeppis hade hon med sig något som hon kallade sin hemliga dagbok där hon skrev att vi skulle till fammos. Fastän det var en hemlig bok fick vi nog läsa vad hon skrivit….
1 Comment so far
1.   altorpet on November 21, 2009 23:53
Oj, så gulligt Tur att hon blev glad sen… Mellangrabben brukar hänga upp lappar på sin dörr, med varningar att inga vuxna får komma in för då…sen ritar han dödskallar och kanoner, heheheee. Hittills har jag inte fått nån kanonkula i skallen!
______________
Jag Stick-stickona framtagna
2.November 18, 2009 | | 6 kommentarer
3.Lillagumman börjar bli rastlös… hon är lika pigg som vanligt, men ändå har hon lite feber på dagarna vilket gör att jag inte tillåter henne att åka till skolan.
4.För att lite varition i vardagen sökte jag på eftermiddagen fram ”stick-stickona” och lade upp 30 maskor och stickade några varv. Sedan blev det hennes tur att försöka och som vanligt hade vi ”korta nerver” med varandra… men efter en stund gick det nog någorlunda. Hon har säkert stickat ca 4 cm själv ikväll. Det ser riktigt fint ut, endast några tappade maskor har jag fått fiska upp och fixa till.
5.6 Comments so far
6.   gretaj on November 18, 2009 21:05
DUKTIGT Lillgumman! Vi stickar vidare:)
___________

7.   BlackMagic on November 18, 2009 22:36
Lite samma här när jag håller på med mina rutor. SundanceKid vill så gärna lära sig virka men våra nerver synkar så dålit och är såååå korta.
__________________
Som tur är så lär sig lillagumman snabbt och är duktig att pyssla med händerna, annars tror jag nog inte att det skulle gå…
8.   B V on November 19, 2009 6:57
God morgon! Min dotterdotter som är sex år, snart sju, håller också på och lär sig sticka och virka. För det mesta går det bra, men ibland krånglar det till sig och då blir hon sur på ”virkstickorna och sticknålarna” och slänger dem i väggen. All vår början bliver svår…
__________________
Jag undrar hur många 6-7 åringar som lär sig virka och sticka nuförtiden… har en skrämmande känsla av att det inte är så stor procent…
Dessutom vet jag att hon tycker om det… det första hon sa i morse var:
-under, över, emellan… och direkt gick hon efter stickningen…
Nu har hon utvecklat sin egen stickstil och jag får inte gå in och försöka ändra på den för då blir det ramaskri… Hon kan själv…
Lite enklare när de ska sticka och virka i skolan kommer hon ju nog att ha när hon redan kan…
9.   decemberbarn on November 19, 2009 20:20
Hej! Jag lärde mig sticka innan jag började skolan. Det var farmor som hade en ängels tålamod. Vantarna jag stickade då finns kvar ännu…48 år senare…
_________________
Jag tror lillagummans stickande ska bli en pannlapp… om hon inte ändrar sig…
10.   gilla on November 19, 2009 22:10
beprövningarna kan vara svåra stundom, men så roligt att hon vill lära sej, det är ju en ädel konst att kunna handarbeta. här var det mest broderier o krångel med nålar o trådar, t.o.m. äldre gossen skulle brodera då han var 5-6 år, och i skolan var han duktig på det sen, men numera handarbetar han inte, nångongång kan äldre dottern virka något o äldre dottern har broderat ett o annat smått o gott, men virka o sticka gillar hon inte.
___________________
Lillagumman tycker att allt handarbete är skoj, speciellt när det är nytt.
11.   B V on November 21, 2009 22:56
De är SÅÅÅÅ duktiga, våra små barn och barnbarn!
12._____________
JAVISST!!!tog nog tillvara lapparna… fina minnen
gårdagskvällen
November 8, 2009 | | 4 kommentarer
 Gårdagskvällen tillbringades i gott sällskap med män, kvinnor och barn…
Menyn bestod av sallad, batong och rökt rådjur. Underbart gott tror jag att alla tyckte. Själv tycker jag ju om välrökt så det yttre köttet smakade bra. Gubbi tycker om mera lättrökt så ha tyckte det inre köttet var bäst. Lite sött efteråt var också gott.
Barnen stortrivdes och lekte massvis… trött blir man förstås om man kommer hem efter midnatt… tur att det är söndag och sovmorgon idag.
4 Comments so far
1.   B V on November 8, 2009 12:08
Ta en titt på min dotters blogg, http://www.skelettmuffins.se Du kommer aldrig mer att äta rådjur!
______________
Länken fungerar inte… men nog tror jag att det blir rådjur i fortsättningen också. Det är ju mat…som älg, eller hare eller nöt eller gris…
2.   B V on November 8, 2009 19:31
Hej igen! Det skulle vara http://www.skelettmuffins.blogg.se
Ha en bra kväll, med eller utan rådjur på menyn!
_____________
Tack detsamma! SOm dotter till en bonde och jägare är jag uppväxt med kött och det är nog något jag fortsättningsvis sätter på tallriken. Men var och en väljer det man själv vill…
Din dotter hade många fina pysselideér på sin blogg så tack för tipset!!!
3.   tindrasmamma on November 8, 2009 20:04
Hej! Rökt rådjur är gott…valt ritti snål
Ha en bra början på veckan.
Tack!
4.   klarabella on November 9, 2009 14:00
Hej! Övar mig att använda nya bloggen, ser att du är kvar! Kul!
En dag i taget, men nog är det råddigt det här…
VINTERVITT
November 7, 2009 | | 5 kommentarer
VINTERVITT
 En morgon när vi vaknar,
är hela världen vit,
och vi förstår att vintern
har kommit hit.  
 Då går vi ut och rullar
oss runt i mjuka snön
Då far vi på vår kälke
rätt ut mot sjön 
En snögubbe vi murar.
Han liknar mest ett troll.
Vi sätter dit som näsa
- en bandyboll 
Så bygger vi en lykta
på gården till vårt hus
och tänder sen om kvällen
ett litet ljus.
Lennart Hellsing
5 Comments so far
1.   mumsen on November 7, 2009 16:53
Hej på dej , ser att ni har snö-kul . Trevlig helg . Kram
2.   Nina on November 7, 2009 16:55
Åh, den sången såg&hörde jag nyligen på den egna datorn… det var en bortglömd video där 4-åriga dottern satt och sjöng den. Myyyys
3.   Malena Molin on November 7, 2009 17:42
Första ordentliga snön som gjorde att det gick att göra en snögubbe… Vintervitt sjöng vi i bilen i torsdags när det också snöade lite.
4.   mamm on November 8, 2009 9:41
Vilken fin dikt! Kvart före åtta i går morse åkte ena grabben ut för att leka i snön. Hela dan spenderades ute, resultatet blev två snögubbar, fyra snölyktor och en jättestor snöboll på grannens lindo. så härligt med mycket snö.
Hoppas det är okej om jag sätter dej på min vänlista, jag följer ju med vad du skriver….Ha en fin farsdag!
5.   Malena Molin on November 8, 2009 10:23
Det är nog helt ok. Det där med vänlista har jag inte kommit underfund med ännu.

2.11.2009 19:26:02He sir betär ut nu...
He ha viri en kråtoan daa...
Tröitt e ja baket ja ha viri upp å släppt ut hundn hela natte me ein ti en halv tiims millanryym... Gubbi ha släppt ut e ännu täätari idaa... men nu verkar he ti vara lugnari... midicin ha o fått som Tapio ringd in ti apteetsi...
Så ha regionline kråta ida. Ja sko ring å jöra en feilanmälan men tilifonlinje va stocka... så tii slapp man int fram na...
Men, men.... nu ha ja kåpla bort regionline å kör me KNT-net iställi. Ti aader jer i byiji ha hadd fiber rei na viko... men he va na kabel som int va svetsa hi mot oss, men ida ha di fixa e... Så nu tycker ja no allt gar så fort :-)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
1.11.2009 13:17:30första november
Paus i matteboksrättande...
Alltså bloggen och fb på gång
Igår blev det teater. Min teaterintresserade kusin lockade lillagumman och mig till samlingshuset för att se på Krombi tiaters Spökhotellet. Jag skrattade nog men lillagumman blev lite besviken. Såklart förstår hon inte vuxenskämten... Men hon får se på barnteater på tisdag när hela hennes skola ska till centrum på biblioteksbesök och teater i idrottshallen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän

Inga kommentarer: