tisdag 29 juni 2010

juni 2007

30.6.2007 22:12:49Äntligen i sängen
Det är lite jobbigt detta med ljusa sommarkvällar. Lillagumman drar bara mer och mer ut på kvällarna, men nu äntligen hoppas jaga att hon har somnat. Detta blir en helkväll för mig, ensam...
Gubbi har nämligen farit ut med en kompis och en släkting för att varpa, så förhoppningsvis får man stekt sik till lunch imorron.
Jag vet inte om jag skall slå med ner framför tv:n eller om jag skall dyka ner i scrapträsket eller om jag skall söka reda på en bra bok.
Valmöjligheterna känns oändliga...eller kanske det blir sängen för mig också???
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
30.6.2007 11:06:39har hyrt en karl
att klippa vår gräsmatta eftersom vår gräsklippare gick sönder i höstas.
Har nog lånat svärfars klippare hittills men nu känns gräset så långt att jag har frågat en kompis om han kan komma och klippa med sin traktorgräsklippare.
Han kom för en stund sedan och snart är han klar. Vad det går undan när man bara får köra...
Lillagumman tycker också om det eftersom hon fick två lekkompisar på köpet när han tog två av sina barn med sig.
Skönt...då behöver hon inte vara så rastlös när hon har fått leka med kompisar idag.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
30.6.2007 00:12:34grekisk paj
Här är receptet:

Grekisk paj

3 dl mjöl

1 dl havregryn

200 g margarin

3 msk vatten

Blandas och bred ut i en pajform.

Förgrädda 10 min, 200 grader.

200-400 g malet kött

1 hackad lök

3 hackade vitlöksklyftor

1 dl tomatkross

1 tsk örtsalt, oregano, svartpeppar

1 buljongtärning

Steks och kokas, bred ut över pajbotten.

Strö över oliver och fetaosttärningar,

samt paprika eller tomater.

Vispa 2 dl grädde och tre ägg och häll över.

Grädda i 200 grader cirka 30 min.

Servera med en god sallad.

Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
30.6.2007 00:09:26lyxkväll och knytkalas
har jag haft tillsammans med mina ungdomsvänner. Den här gången hade jag förmånen att få fara alldeles ensam. Gubbi och lillagumman for och simmade redan på eftermiddagen och sedan for de till fammos.
När fyra stycken damer i sin bästa ålder träffas blir det mycket barnprat, karaprat, matprat, bantasprat, reseprat, receptprat och SKVALLER...
Vi åt oss mätta på den goda maten som vi alla hade bidragit med...recepten skall skickas på e-post. Mitt bidrag till knytkalaset var en grekisk paj....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
29.6.2007 00:27:17Opasslig blöja
Hunden löper "nu igen". Förra blöjan vi köpte var för liten och den senare blöjan jag köpte är för stor. Ändå är de storlekarna efter varandra...
Kämpigt med blöja...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
29.6.2007 00:21:54SCRAPPARE EFTERLYSES
Känner bara till Greta här på bloggen som har nämnt att hon scrappar... Finns ni flera därute... Ge er tillkänna!!!! Vore roligt att veta...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
29.6.2007 00:17:36Med varmt deltagande
i er stora sorg. Så blev texten på kortet jag scrappade. Det skulle ännu rymmas en bra dikt inuti kortet...
Tål att funderas över...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
28.6.2007 22:05:29STENMÅLNING
blev det här i kväll hos oss.
Lillagumman såg målade stenar på hantverkarmarknaden igår och det ville hon också göra. Vi samlade några stenar ur stenrabatten här hemma och satte dem att torka.
På eftermiddagen bar det av till stan där vi köpte akrylfärg. Jag tänkte att det kan man använda till scrapbooking, så dem har jag nytta av även efter stenmålningen.
Det blev början till både gula och röda nyckelpigor, samt något som enligt lillagumman skulle föreställa en katt...
Har nån någon bra dikt på lager som man kan skriva på ett scrappat beklagar sorgen kort. Borde ha hittat nåt tills imorron...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
27.6.2007 12:47:34FOTBOLLSTRÄNINGAR
skall lillagumman på första gången idag. Vi ska i alla fall fara dit och se om hon skulle tycka det är roligt.
Själv vet jag inte upp och ner på en fotboll, för mig är det friidrott som är den självklara sommaridrotten.
Hantverkarmarkanden lockar i år också, får se hur vi får det passat in med fotbollen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
26.6.2007 16:01:34MÄTT OCH BELÅTEN
eller kanske inte. Mätt är jag nog men inte så belåten. Orsaken är att GI värdet på min måltid blev högt... kanske kan jag trösta mig med att nypotatis har lägre Gi-värde än gammal potatis. Jag brukar inte ha svårt att avstå från potatisen men dessa nyypäärona försätter mig i extas, att de kan vara så goda...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
25.6.2007 10:31:17scraptrött
är jag idag, inte så att jag är trött på scrappandet, utan så att scrappandet har gjort mig trött. Jag lämnade länge igårkväll med en LO där lillagumman åt glass, den blev färdig jättesent och det märker jag nu idag.
Men scrapivern håller i sig. Jag har hittat några frukostbilder som jag bara måste få scrappa idag. Lillagumman måste ju också få scrappa när hon såg att mamma scrappade, men nu kom hej hej sommar i tv så att jag fick lite andningspaus.
Ska ta och titta på lite LO:n på nätet så att jag får lite inspiration till mina frukostbilder...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
24.6.2007 22:59:00Hästöskatan
tycker lillagumman om. Idag gjorde vi en utfärd dit alldeles på tumanhand. Hon simmade och tyckte att den lilla rutschkanan var jätteskoj.
Sedan åt vi god mat och god efterrätt. Det är roligt när man får bra och glad betjäning trots att det var rusning...
Vi hade det jätteroligt.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
24.6.2007 09:17:05Sommar i munimdalen
blev det på dvd. Jag tycker att barnprogrammen på tv börjar alldeles för sent på sommarmornarna. Lillagumman är ju videofantast och vill alltid se på något när hon vaknar. Då är det enklare att bara sätta på tv:n än att söka reda på precis den film som hon vill titta på.
Nu i sommar märks det väldigt bra att hon är ensam barn och att hon inte har några lekkompisar här mitt i skogen. Igår när vi var på ett 40-årskalas fanns det barn där som hon kände och jag kan lova att jag hade ett fasligt sjå att få hem henne därifrån.
En dag närmare måndan, få se om jag orkar då...göra det jag egentligen vet att jag måste göra...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
22.6.2007 18:55:25Scrapträff
vid Djupsjöbacka skola 4.7 kl.17......
JAG LÄNGTAR REDAN...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
22.6.2007 11:04:59Rökt lax rester
tänker jag använda idag till lunchen. Till den kokta nypotatisen tar jag och blandar en kall röra med naturell yoghurt, mosad rökt lax, strimlad sommarlök och kokta hackade ägg.
Det lovar jag att är smaskens. Vill man sätta i nåt mera är det bara att prova sig fram enligt smak och tycke, kanske lite peppar, gräslök, hackade oliver eller lite majonäs skulle ge en god smakvariation. Vet inte för jag har aldrig provat.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
21.6.2007 09:16:20RÖKT LAX
vaar e ida. Gubbi ska röik tii vi heimgåln hans. He finns int na bäter röika fisk än ha gör te. Strandcampings känns i jämförels som na sekunda varona.
Mums...å lillagumman vil til fammos rei från morne. Ja ska pass å på å handil på sama gang. He e sällan ja får fa å handil heilt eismend.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
21.6.2007 00:09:39SKÖÖÖÖÖNT!!!!!
Nu är allt utrett på jobbet säger min förman, misstaget med min anställning har rättats till och jag har bara att vänta på det i skriftlig form. Trots det känns det skönt att jag har pratat med min förtroendeman vid facket för det finns mycket ruttet bland anställningsförhållandena i kommunen. Förhoppningsvis förbättras situationen i fortsättningen...
Hela dagen har gått så bra matmässigt, en riktigt bra GI-dag men nu på slutet slank det ner en massa glass. Att det ska vara så gott med glass...JAG BLIR SÅ SNÅL...
Nå, nya tag imorron...
Jag är så glad att hobbyrummet i tärja har fått in mera cardstock och annat skojigt...jag får sån lust att slå mig ner och scrappa när jag ser alla mysiga papper och dekorationer, men måste väl söka mig till sängs så att jag orkar när lillagumman vaknar tidigt. Har lovat henne att vi ska fara på en cykelutfärd...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
20.6.2007 09:09:421000!!!!
Några sidladdningar till så är jag upp i 1000, wow, på en vecka....
Lät mig gärna veta vem du är nr 1000
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
19.6.2007 18:53:05lägerliv
är tröttsamt. I synnerhet om man gör det med en fyraårig lillagumma. Vi hade jätteroligt men jag var nog glad när bussresan hem närmade sig. Det har nämligen varit en intensiv dag.
Om man skulle gå ut med hunden nu när bolibompa ska börja så att man får en lugn stund för sig själv...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
19.6.2007 18:39:04tacka vet jag fackförbunden
Idag har jag pratat med huvudförtroendemannen för mitt fack i min arbetskommun. Hon tycker inte att det har gått rätt till när jag blev anställd som vikarie nästa arbetsår. Hon skulle börja luska i det imorron och ringa sen.
Det känns skönt när man har nån som tar tar i saker och ting och inte som min förman som nog säger att ett "misstag" har begåtts men att de ska se vad de ska göra åt situationen. Enligt henne ska jag bara hålla min käft stängd och inte bråka, utan bara vara tacksam för att jag hittills har haft det så "bra". Kanske är det så att hon vill ha bort mig och få in en annan person på mitt jobb istället.
Jag tycker inte att en som skall gå i pension nästa år skulle börja intrigera så, men man vet ju aldrig. Många av de jag pratat med tycker nog att det här låter skumt...
Arbetsmotivationen är nog inte riktigt hög för tillfället, trots det måste jag en tur till jobbet och träffa några andra människor i ett annat ärende. Kanske man skulle passa på att printa ut en besvärsskrift samtidigt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
17.6.2007 16:21:12Badminton får mig att tappa tålamodet
i synnerhet när man försöker spela med lillagumman. Hon har just hittat ett gammalt set i förrådet och tyckte till att börja med att det var jätteskoj. Men eftersom hon inte fick det att bli till något så blev hon bara sur och gnällig. Men ändå skulle vi inte sluta spela...
Roligare var det då att ta en cykelutfärd till skogsbacken. Utan picknik den här gången, men det gick bra ändå. Saknade dock vattenflaskan.
Imorron ska jag till tandläkaren och fixa mitt lilla hål. Borde åka till jobbet och plocka lite bland mina saker och diskuter lite med min förman om hon har pratat med sin chef om min anställning nå. Pratade igår med en person som menade att kommunerna inte borde få anställa ett år i taget på det här sättet som jag har varit, enligt facket. Nå, i vilka andra arbeten heter det att de fast anställda är tillsvidareanställda. Det är väl nog bara nåt skitpåhitt här i norra Österbotten...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
17.6.2007 11:51:25tröitto!!!!
Nu är det då söndag igen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
16.6.2007 13:02:19jävla kommuner
Det är så att man kan bli riktigt förbannad. Hade glömt att hämta posten igår, så när gubbi kom hem från sin arbetsrunda i morse så hade han in posten. Däribland ett brev från min arbetsgivarkommun med mitt anställningsbeslut för nästa år. Jag har nu varit anställd fyra år i rad på samma ställe, ett anställningsår i taget.
Men den här jävla gången hade de satt mig på ett vikariat... vilket betyder att jag inte får lön hela året, även om jag hela tiden jag arbetat aldrig har vikarierat någon. Slängde mig direkt på telefonen till min förman och klagade. Hon skulle nog reda ut det på måndag med sin chef. Får hoppas att det blir så. Int ska väl nån annan få "min" plats, jag har ändå varit längst på stället av alla som inte är "ordinarie" anställda. Får väl ta en pratstund till facket annars...:-(
Fy fan för kommunerna som bara anställer snuttjobbare hela tiden. Hur jävla länge ska man behöva vara utan en fast anställning bara för att kommunerna utnyttjar det faktum att det finns många sökande till samma jobb, där det ändå bara är släktingars släktingar eller bekantas bekanta som får jobb. Skulle detta vara ett företag skulle vi ha enormt mycket högre lön och bättre anställningsvillkor...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
15.6.2007 23:37:48Sängen nästa
Nu har jag äntligen städat undan efter att tjocka släkten har varit på besök. Diskmaskinen snurrar för fullt och lillagumman har äntligen somnat.
Det är alltid roligt att ha främmande tycker jag.
Hunden fick komma in när alla hade åkt och det tyckte hon om. Stackaren var alldeles myggbiten.
Barnens dag på Köpmanholmen imorron men tyvärr hinner vi inte dit för lillagumman är bjuden på 4-årskalas. Undrar om det är ett sånt kalas där föräldrarna är med eller om barnen bara lämnas där. Lillagumman var på sitt första kalas i våras där inte jag var med och då blev det så verkligt att hon snart inte är nån lillagumma mer utan storagumma... konstigt.
Nej nu, sängen väntar, sov gott!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
15.6.2007 13:25:50Cheesecake med blåbär

Här kommer ett smaskigt recept på en god GI-vänlig cheesecake


Cheesecake med blåbär

Botten
200 gr mandel
90 gr smält smör
1 msk rivet citronskal

Fyllning:
400 gr färskost (t.ex. Philadelphia 5 %)
1 dl fruktsocker

2 msk maizena

3 st ägg

Rivet skal av en citron

2 dl lätt gräddfil

2 dl blåbär till garnering

Ugn 175 grader

Mal eller mixa mandeln fint. Blanda med smält smör och citronskal. Tryck ut massan i en pajform med löstagbar botten. Låt stå kallt i ca. 30minuter.
Fyllning: Rör samman färskost, fruktsocker och maizena. Rör i ett ägg i taget. Tillsätt gräddfil och citronskal. Häll fyllningen i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca. 50 minuter. Låt kakan svalna av, lägg sedan på blåbären.
Sen är det bara att njuta...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
14.6.2007 18:14:59Smörgåstårtsröro
He vart jogubba i jeppis. En riktit bra reiso fö lillagumman vila ti fammos å ho va heim å kuna sköit så ja fik ga tri tima på stan fö me sjölv å handil allt ja ska ha ti imåro tå släkti kombe på kaffi.
Nu ha ja blanda en goa röro me kalldröika lax, rääkona, rölök, gräslöksfärskost, gräslök, majonäs, vispa grädda å massvis me hacka ägg. Rör ihop å lägg i liti gelatin, in i kylen å sta i en granna formo. Ta ut i baket tre tima å vipp i upp å ner å dekorer me lax, räkona, citron å sallad, tomat å gurko.
He var som en smörgåstårto utan brö, mytsi hälsosammare å mytsi goari tå man egentligen bara tar fyllnindze...
Mums i måro mårn tå man får kalas...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
14.6.2007 09:26:48jordgubbar
i Jeppis eller kokkola, det är frågan....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
13.6.2007 17:23:10Ingefärsrabarber med citronkräm
Jag har sökt i olika kokböcker här hemma efter något rabarbrigt. Mitt favoritrabarberrecept är borta men kom just på att syrran har lånat den bakboken.
Men jag hittade ett recept i en kokbok från bibban (Sunt och gott med lågt GI) som jag går och snålas på nu.
Varsågoda (ger ej smakgaranti för jag har ej prövat ännu, och smaken är ju alltid som baken...):
4 portioner
2-3 msk klar honung
1-2 tsk malen ingefära
2 dl vatten
400 g ranarber, ansade och skurna i 5 cm stora bitar
2 dl mager färskost eller lätt creme fraiche
½ dl florsocker
1msk finrivet citronskal, plus extra strimlor att garnera med
Lägg honung, malen ingefära och vatten i en stekpanna. Värm försiktigt över medelhög värme och låt sakta koka upp. Rör om då och då. Sänk värmen och låt sjuda i 10 min. Lägg i rabarbern och låt sjuda i ytterligare 8 min, tills rabarbern är mjuk men fortfarande håller sin form. Dra stekpannan från värmen och låt svalna.
Låt rabarbern rinna av och lägg sedan upp i fyra höga glas. Låt stå i kylskåp i 1 timme. Alldeles före serveringen blandar du färskost eller creme fraiche, florsocker och citronskal i en skål. Lägg detta på rabarnbern och servera garnerat med strimlat citronskal.
Variant: Gör en snabblagad gräddig rabarberkräm genom att blanda den kokta rabarbern med creme fraiche eller färskost. Lägg upp i portionsskålar och ställ in i kylskåp. Servera garnerat med strimlat citronskal.
Låter jättegott. Dessa två rabarberrecept är från GI Viktkoll:

Rabarberdessert



Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:
6 rabarberstjälkar
1 msk vatten
1 dl kokosflingor
1 dl hasselnötskärnor
2 msk flagade pistaschnötkärnor
2 tsk malen kanel
ev 2 tsk sötningsmedel
30 g smör
Till servering:
vispad grädde eller lightglass
Så här gör du:
1.
Värm ugnen till 225°. Skala rabarbern och skär den i mindre bitar. Lägg den i en kastrull tillsammans med vattnet. Koka upp, låt sjuda någon minut och ta av från värmen.
2.
Hacka hasselnötskärnorna grovt. Smörj en ugnssäker form och häll i rabarbern. Lägg på kokosflingor, hasselnötter och pistaschnötter. Strö över kanel och eventuellt sötningsmedel. Avsluta med att hyvla över smör med hjälp av en osthyvel.
3.
Grädda rätten i 15 minuter. Servera med vispad grädde eller lightglass.
Denna har jag prövat på, lillagumman tuckte den var god. Serverade den tillsammans med turkisk yoghurt smaksatt med vaniljessens.

Rabarberpaj med smultäcke



Ingredienser:


Till 6 personer behöver du:
6 rabarberstjälkar
2 msk sötningsmedel
2 tsk kanel
olja till formen
Smultäcke:
1 ½ dl müsli
1 ½ dl sojamjöl
1 dl siktat dinkelmjöl
2 msk sötningsmedel
100 g smör
Att strö över:
2 msk hackade nötter eller frön
Till servering:
»Vaniljkesella

Så här gör du:
1.
Värm ugnen till 225°. Blanda samman müsli, sojamjöl, dinkelmjöl och sötningsmedel. Hyvla ner smöret med osthyvel och nyp snabbt ihop till en smulig massa. Ställ kallt så länge.
2.
Ansa rabarberstjälkarna och skär dem i mindre bitar. Lägg bitarna i en rostfri kastrull tillsammans med sötningsmedlet. Droppa över några teskedar vatten, inte mer. Sätt på värmen under kastrullen och hetta upp långsamt. Låt rabarbern bli mjuk i sin egen vätska på låg värme och ta sedan av från värmen.
3.
Smörj en ugnssäker form och Lägg rabarberna i bottnen. Strö över kanel, smultäcke och sist nötter eller frön. Grädda pajen på nederst falsen i ugnen i ca 20 minuter.
Må så gott!!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
13.6.2007 08:35:57Jag hatar att
städa, i synnerhet när jag måste. Huset har inte fått en grundlig rengöring på länge, bara ytrengöring. Jag borde också ta en sån här årlig tvätta väggarna genomgång.
På fredag kommer släkten hit på kaffe så tills dess borde nånting ha hänt. Egentligen borde jag skicka lillagumman och gubbi nånstans. På något sätt brukar det gå bättre då när jag får vara ensam och dessutom spela Kiss på högsta volym.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
12.6.2007 20:55:11rabarber
är väldigt gott. Nån som har något jättebra recept, har tröttnat på mina gamla recept. Helst ett recept med inte så mycket socker i.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
12.6.2007 20:41:36Glada tankar
får man när man har så härliga människor man jobbar med. Vi har ätit gott och njutit av varandras sällskap.
Egentligen borde man träffas oftare på detta informella sätt. Vissa av jobbarkompisarna kommer jag troligen inte att jobba med på ett tag eftersom de är på mammaledigt, andra däremot aldrig eftersom de blir glada pensionärer.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
12.6.2007 11:58:17Morgonens måsten förbi
Nu har jag varit på kontroll till tandläkaren, ett hål hittade de så jag måste dit på nytt nästa vecka för att fixa det.
Lillagumman tycker att det är jätteskojigt nu när vi har sommarlov. Igår packade vi picknikkorgen och cyklade iväg till skogsbacken. Tänk va roligt att få leka bland träd och stenar.
Ser fram emot eftermiddagen för då har jag träff med jobbarkompisarna. En av oss som gått i pension har bjudit in oss till villan. Ska bli skojigt att sitta och diskutera och ha roligt, att ha lite tid bara för mig själv utan att någon av hemmafolket kräver uppmärksamhet.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän

Inga kommentarer: