tisdag 29 juni 2010

juli 2008

31.7.2008 10:51:32arbete pågår
"Föusi" är under behandling med början denna vecka. Gubbi håller för tredje dagen irad på med Lasses rödfärg, igår hade han även talkoarbetare på plats.

Jag har anställt folk att slipa och måla taket... dyrt men måste göras eftersom det är så rostigt, annars förstörs det och då har vi ingenstans att förvara allt möjligt... avdrag lär jag i alla fall ska få i beskattningen...
Själv står jag mest för markservicen... ingen får mig upp på nån stege...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
30.7.2008 13:33:15Nu tycker jag!!!!
att alla bloggare ska anmäla sig till Bloggens 2-årsjubileum med det samma!!!
ps.googlad bild
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
29.7.2008 22:53:07en glad lillagumma
blev det idag när vi åkte till Power Park. Sex timmar har hon fått göra nästan vad hon ville. En sak hade hon blivit alldeles för stor för medan andra fick hon göra för första gången. 120-gränsen är alltså passerad...
Det var så roligt att pröva på spöktunneln och music express och bläckfisken för första gången. Men fortsättningsvis är lilla berg- och dalbanan den stora favoriten.
Lillagumman fick flera gånger under dagen bra kontakt med en finskspråkig flicka vid berg- och dalbanan och de sprang snabbt tillsammans för att åka ännu fler gånger tillsammans, nån gång till och med hand i hand... Även om de inte hade ett gemensamt språk hade de roligt.
Flera kända råkade vi på, kompisens syrra, en bysbo med familj, en av mina små arbetskompisar var också där men jag såg bara mamman och några syskon... Ite alltför långa köer och efter femtiden blev det riktigt bra...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
28.7.2008 16:04:06hövovärk
ha ja hadd i tid å otid nu mest heila tiin. He värker i pannu... Va en sväng ti Tärja ida å visa upp me, läkarn hitta no na svullna i bihålona!!! så nu ska ja ga på pensilin en viko, ha int e vari na bäter så ska ja fa ti en privat ögånlääkar sa a. Sjölv fik a int skriv na remiss ti na toki läkar bara basera på hövovärk.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
27.7.2008 11:09:34Götapetter...
man kan lära sig mycket genom att se på video.
Teskedsgumman har varit i farten de senaste dagarna, därav Götapetter...
Vid 3-årsåldern var det Dumma kaa krehjuling som gällde när lillagumman blev arg. Då var det Lotta på Bråkmakargatan som var förebild när hon var arg på sin dumma gamla trehjuling... men orden i lillagummans mun blev inte riktigt lika...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
27.7.2008 00:15:50Saknad
I går på förmiddagen var vår gullakatt in en sväng och mumsade i sig Latz, sedan skulle han ut... han var inte nånstans när vi kom hem från stan igår, han var inte hemma i morse, han var inte hemma när vi kom hem ikväll...
Alltså hade han varit borta i över ett dygn... men då slog mig tanken...tänk om katten är i källaren...i den del som jag går igenom när jag hänger ut kläder på tork...dit han aldrig annars slipper...och därifrån vi inte kan höra om han jamar...
Och tänk, det var han...en liten matbit smakade gott men sedan skulle nog kissekatten ut igen...men för en liten stund sedan krafsade det på källardörren. Till en del av källaren slipper katten nämligen genom en kattlucka...Så nu sitter han här i famnen och bloggar tillsammans med mig...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
26.7.2008 22:48:44Hemma
Hemma efter en dag i Jeppis. Gubbi rökte åländsk forell åt 7 personer. Finns ingen bättre rökt fisk än den de gör i den egenhändigt tillverkade rökugnen.
En liten stund på gammaldags torg hann jag också med... kom strax efter halv fyra och då hade förstås vissa redan packat ihop och farit hem. Men det var ett nöje att strosa runt och se på de som hade saker att sälja.
En smörkniv till lillagumman inhandlades också. Jag tror att jag ska gravera den och ge den till födelsedagspresent. hon älskar nämligen träsmörkniven vid fammos och vill inte breda med någon annan kniv...
Efter fisken och en liten promenad återvände jag en stund till stan på kvällen. Lillagumman ville vara med fammo och se på Bolibompa, gubbi ville bada bastu och inte alls gå på stan. Så då var det bara att fara själv...
Några timmar gick som vanligt alldeles för snabbt, men jag hade ju lovat att vara tillbaka vid fammos vid 9-tiden...
Kan nog bara konstarera att jag gäna skulle ha varit en stund till, men inte ensam. Kanske man borde anordna en tjejkväll nån av Jakobsdagarna nästa år så att jag får tillfredsställt mitt sociala behov...
Visst TJEJER!!!
Men många vänner och bekanta hann jag ändå träffa på bara några timmar... Själv tycker jag nog att programmet och dansen kunde börja redan vid åttatiden så att alla barnfamiljer och såna som inte vill vara ute så länge också kunde få njuta lite av musik och sånt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
25.7.2008 23:15:42Jakobs dagar - men bara lite
En liten promenad med lillagumman som ville lyssna på musik. Men hon tyckte det var alldeles för mycket ljud och lade händerna för öronen. Cykelkarusellen var bättre då...och alldeles gratis. Men det bästa var ändå att köpa vårrullar. Hon köpte två och båda var snabbt uppätna.
Får se hur mycket det blir imorron. Gubbi e inte alls intresserad och jag tycker det är tråkigt att fara ensam... åtminstone blir det rökt fisk vid fammos...
Jakobs dagar 1998, påpuffad av kompis P... tänk att det gått så länge sen gubbi kom in i mitt liv... 10 år...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
23.7.2008 23:18:11Det blev...
... en dag på sjön...
med:
-vattenstänk
-grillning
-blåst
-röda kinder
-simning för vissa
Alltså, en ganska uttröttande dag. Gonatt!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
22.7.2008 14:34:03NU ska jag...
fara till jobbet. Mycket som kan göras där en regnig dag. Bättre att göra det nu när det är ganska folktomt... tyvärr kan jag inte göra allt jag vill för inventarierna på jobbet brukar vara på plats först dagen innan jobbet börjar på allvar.

Det är nog nånting som stör mig. Jag kan ju inte förbereda mig ordentligt... Jag tycker nog att allting borde vara på plats redan en vecka på förhand... annars kan jag ju inte göra mitt jobb... Kansker de tänker att man ska vara där halva natten och flytta och ställa iordning som man vill ha det... Ifjol var jag nog där sent...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
20.7.2008 23:22:06Har du någon gång...
...scrappat på filt???
NU har jag gjort det.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
20.7.2008 10:25:233 veckor kvar...
...sedan börjar jobbet igen...
Jag tycker att jag har haft det riktigt bra hittills. Men kanske det där eftermiddagsregnandet skulle kunna sluta nu. Jag tycker ju inte om när det är varmt på sommaren, men nu skulle nog solen kunna lysa lite...
vi har ännu inte varit på nån utfärd med båten... det skulle jag nog vilja hinna med ännu i sommar...
Den där ordentliga Härmäresan är också ogjord.
Men Kelviå har vi hunnit med...
Ja, och idag börjar Jakobs dagar... barnens dag ska besökas så Tanterna G&B&G i Hopsala får inget besök av oss idag, synd att det ska kollidera.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
17.7.2008 23:34:31mera roligt idag...
vad är detta???
Nyckelord: scrapbooking
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
17.7.2008 19:58:33TACK
alla mina vänner för en trevlig eftermiddag tillsammans med er...
Lillagumman tyckte också det var roligt, i synnerhet Salin som inte hette Salin när vi kom hem men som nog ändå heter Salin...
Nyckelord: bloggträff
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
17.7.2008 11:30:59Tål att funderas på....
Eller hur...
Nyckelord: lchf, gi, lågkolhydratkost,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
16.7.2008 16:35:21He funka int
Tänkte skriva ett nytt inlägg på min scrapblogg, men jag fick inte in nåt foto dit nu så jag sätter det här istället.
Nå, nu funkar visst den också...
LO:n är gjord efter Pencil lines sketch 93
Nyckelord: lo, scrapbooking,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
16.7.2008 14:18:20Hästöskatan är träffpunkten
för oss bloggare imorron torsdag klockan 13.
Pratade med Richard idag och han lovade att platser reserveras för oss inomhus där det finns långbord.
För den som vill äta kan jag lova att det serveras riktigt god mat (och hälsosam om man lämnar bort potatisen enligt min mening). Eftersom vi inte har förhandsbeställt så får vi ta det som det är sen imorron. Det kan ju vara mycket gäster och då kan det hända att det tar en stund innan maten kommer. Men nog får vi tiden att gå, roligt som det brukar på våra bloggträffar.
Vill man bara äta något smått finns det även alternativ. Glassen är också god.
Menyn hittar du här:
Anmäl detta inläggKommentera (4)
Tipsa en vän
15.7.2008 21:39:04hej då, kanske vi ses nån gång!
Hej då stora bilen som vi fått ta hand om en stund!
Denna vecka har du blivit riktigt ompysslad. I söndags kom det några som gärna ville se närmare på dig och sedan kom de fram till att de gärna vill ta hand om dig. I måndags var du på din årliga "läkargranskning" som du klarade med bravur. Lillagumman tyckte nog om att resa till Karleby med dig, helst skulle hon förstås ha umgåtts ännu längre.
Idag var det då avskedets dag... Trots att jag velat att du skulle få ett nytt hem var det nog med tårar i ögonen som jag såg dig i bakspegeln när vi förde dig till dina nya ägare. Vad jag önskar att jag även denna sommar skulle ha sett dig komma in på vår gårdsplan och hälsa på... det var ju inte bara dig jag tog ännu ett avsked av...
Men du kommer nog att få det riktigt bra där i nyykaabi. Kanske jag möter dig någon gång, du är ju ännu relativt ung och har inte rullat så många kilometer... Jag hoppas du får se mycket av världen och får många underbara minnen med dina nya ägare.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
13.7.2008 21:25:59He funkar
Vad roligt att nyaste och hetaste bloggarna funkar nu igen...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
13.7.2008 15:50:22En trevlig lördagkväll
i goda vänners sällskap hade jag igår. Även om kontakten varit skral de senaste åren så flyter pratet lika bra som alltid...
Å he va int alls na mörkt!!!!
Nu ska vi fara och köpa lite födelsedagsblommor åt moffa...
Red. Lillagumman valde en bukett med gula rosor...
Nyckelord: vänner, födelsedag, rosor,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
11.7.2008 11:18:48Har hetaste bloggarna just nu hakat upp sig på nåt sätt...
Listan på paradsidan överrensstämmer ju aldrig med listan på hundra hetaste bloggarna... Hur Kan detta förklaras???
Edit. Även nyaste bloggarna har ju hakat upp sig...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
10.7.2008 12:12:48Ni minns väl....!!!!
Om precis en vecka och nästan 50 minuter är det bloggträff vid Hästöskatan.
Du kommer väl!!!!
(Du som ännu inte meddelat intresse men vill delta; skriv en kommentar eller kontakta mig via e-post, så att jag vet hur många bord vi behöver reservera)
Nyckelord: bloggträff
Anmäl detta inlägg
Kommentera (11)
Tipsa en vän
9.7.2008 22:41:05blev utmanad av Maria på min scrapblogg men jag skriver svaren här...
och här är mina svar:

Fem saker som finns på min Att göra-lista idag:
1. Ordna upp min ascrapsaker efter gårdagens scrapträff.
2. Paketera in presenten som lillagumman ska ha med sig på ett kalas i Jeppis imorron.
3. Hitta någon som kan måla fähustaket billigt.
4. Ta itu med den stora korgen med färdigtvättade kläder som borde hitta till rätt skåp och rätt hylla.
5. NJUTA av mina nya scrapsaker i väntan på den elfte inspiroidu-utmaningen.
Vad gjorde du för tio år sedan?
I början av året var det syrran, jag och en kompis som gjorde Jeppis osäker... singlar allihopa....sedan stadgade syrran sig på midsommaren, kompisen mitt emellan midsommar och Jakobs dagar, och jag på Jakobs dagar....
Så det var mycket tjejsnack mellan mina pass som sommarjobbande hemvårdare under min andra yrkesutbildning, där jag dock arbetat under våren med mitt blivande yrke...
Ställen jag bott på:
Kronoby, Åbo, Jakobstad, Akureyri (Island) en sommar, samt Vasa.
Fem saker jag skulle göra om jag var biljonär:
1. Renovera mitt barndomhem från topp till tå och ha folk anställda som gör det.
2. Strunta i att arbeta nåt år och istället gå på hantverkarlinjen vid Kronoby Folkhögskola.
3. RESA med familjen
4. Bygga en uppvärmd swimmingpool för både sommar och vinterbruk
5. Välja ut olika välgörenhetsorganisationer som jag skulle understöda, t.ex Kvinnojouren...
Jag i min tur utmanar:
Regler:
- Svara på alla frågor.
- Välj ut sex personer och utmana dem i deras bloggar.
- Meddela personen du blev utmanad av när du genomfört utmaningen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
9.7.2008 20:01:06idag har jag shoppat
Var med farbrors fru till Heinikka på shoppingresa... mycket nytt som just blivit satt in i webbshoppen eller som väntar på att bli insatt.
Själv köpte jag inte få mycket. Bara lite papper, men papper med mönstrade kanter, några journaling notebooks och så en pappersväska kan jag väl kalla den...
Nyckelord: scrapbooking, lo,
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
8.7.2008 23:29:08Glädjen att skapa
kan få en att bli på toppenhumör...
att få samla fina minnen och händelser med papper...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
8.7.2008 14:48:51... tråkiga känslor dyker upp igen...
Nu har det dragits upp tråkiga känslor hos mig igen av allt möjligt som skrivs på bloggen...vissa kommentarer får mig att må riktigt illa...
Samma typ av kommentar har jag raderat från ett av mina inlägg i vintras (en kommentar som gjorde att jag fick hjärtklappning och knappt fick nån sömn den natten)
...grundlösa anklagelser som det tog över en vecka att reda ut med hjälp av HSS media innan jag fick en ödmjuk ursäkt i ett litet kommentarssvar på ifrågavarande anklagande bloggares blogg.
Jag hade även själv skrivit ett inlägg om saken dagen efter att anklagelsen kom, men jag tog bort inlägget efter några timmar för det påminde mig om hur dåligt anklagelsen fick mig att må.
Samma kväll när polisen ringde för att berätta att pappa var död så trodde jag först att det var denna bloggare som hade gjort den utredningsbegäran till polisen som han kommenterat om på min blogg.
Varför skulle polisen annars ringa mig... trots att det var en söndag...
Inte funkar ju hjärnan riktigt normalt när nån ringer från polisen... åtminstone inte för mig. Kanske det är vardagsmat för andra...???
Nå, jag mådde nog fruktansvärt dåligt innan jag fick ursäkten och dessa skriverier och prat om polisutredningar hit och dit för mig tillbaka till den första fruktansvärda veckan detta år.
På nåt sätt var det verkligare att vara upprörd och ledsen över det som skrevs på bloggen och att uppröras över att ens eget riktiga namn förekom på en viss blogg... mera verkligt än att acceptera att pappa var död...
Allt detta med bloggen och pappas död kommer för alltid att kopplas samman och samma hjärtklappning återkommer...
Kanske jag inte borde skriva av mig nu om mina egna känslor och låta det vara det som redan blivit utrett, men sanningen är att jag fortfarande känner mig kränkt... varför skulle jag annars få hjärtklappning...
Kommer man nånsin över kränkningar som man tagit riktigt illa upp av...
Kanske inte, kränkningar och mobbning...
...åtminstone jag minns...en del i alla fall...visst finns det händelser ur livet som sårat mig och som finns nånstans där i mig och som kan dyka upp ibland....
...det där födesedagskalaset som jag inte fick inbjudan till när jag gick i trean
...det där öknamnet "nån" gav mig på femman eller sexan...
...som spred sig till en massa obekanta...
...vissa blickar och kommentarer...av både gammal och ung...
...när man bara duger ibland...
Kanske jag borde ta fram videon igen, den som jag tog till i ungdomsåren och även senare, när jag var ledsen...som alltid hjälpte...som jag alltid blev glad av....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (16)
Tipsa en vän
7.7.2008 10:10:49Det bästa med semester: böcker
Sträckläsning blev det för min del igår kväll. Ia hade passat på att sätta en bok i min postlåda och efter att fotona hade beställts och Hästmannen hade kommit på tv så var det dags att ta tag i Marianne Käckos bok.
Efter några timmars läsning så var slutet nära och klockan var tolv. Jag hade passat på att sätta mig i vår långa kvist med bra belysning. Gubbi for och sova och jag njöt av det sista kapitlet när stövaren kom fram till mig och gnällde lite och sedan satte tassarna i min famn.
Jaså, dags för löplinan igen med naturliga behov tänkte jag och steg upp. Men, nehej, stövaren gick inte mot dörren utan mot sovrummet, med pauser ibland för att se att jag säkert följde efter...
Ja, ibland är hon nog för skojig våran Elza...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
6.7.2008 20:49:33240 foton
har nu beställts från ifolor. Deras billigare priser gäller fram till imorron så det är bäst att passa på när man får lite billigare. Jag framkallar mycket av de foton jag tar och en bråkdel av dem ska scrappas...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
5.7.2008 23:13:22SCRAPTRÄFF på tisdag...
8.7.2008 vid Merjärv byahem från klockan 18. VÄLKOMMEN!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
4.7.2008 23:14:20barnuppfostran och gränser
Hittat på SnellmammaNs blogg tänkvärda ord om barn uppfostran och gränser som hon hittat på familjeliv:
Gränserna kan ses som räcket på en balkong. Sätter man ett antal barn på en balkong utan räcke kommer följande att hända: En del springer huvudstupa rakt över kanten, en del balanserar på kanten hela tiden med risk för att ramla ner, en del kommer sakta och försiktigt ut och en del är så försiktiga och rädda att de inte ens vågar sig ut på balkongen.
Med ett högt och stabilt räcke på balkongen ramlar ingen ner. Visst finns det såna som försöker klättra över kanten, en del hänger och dinglar, och någon tar sig så långt över räcket att den helt enkelt ramlar i alla fall. Men de flesta hålls kvar på balkongen. Och de som var så försiktiga och rädda vågar sig nu ut på balkongen då de vet att räcket finns där och skyddar dem från att ramla ner!
Jag måste bara låna det till min blogg också!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
4.7.2008 15:02:29Jag hade tänkt
att vi skulle fara ut med båten nu på eftermiddagen efter att den starkaste solen försvunnit... hade nästan lyckats övertala gubbi till det när vi märkte att det hade börjat blåsa mycket.
Vid närmare kontroll med meterologiska institutets vädersida så visade det att det blåste 10 m/s vid Tankar och det tycker jag är mycket med vår lilla båt. Vi får väl hitta på nånting annat. En liten regnsvätt kommer det också som bäst...
Är barnlös fortfarande för lillagumman ringde och sa att hon vill sova en natt till vid fammos. Det får hon så gärna för min del...
En liten stund till ska jag hålla på med LO:n till inspiroidu 10 och sedan ska jag slita gubbi från robsoft så att vi får fara ut och lufta på oss...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
4.7.2008 07:25:14Typiskt...
här skulle jag kunna ha världens skönaste sovmorgon utan barn som jag är denna vackra morgon. Men vad gör jag... sitter här vid det öppna fönstret med datorn i famnen.... Måste väl njuta nu sä länge det inte är för varmt....
Kanske jag ändå borde ta en av biblioteksböckerna i handen och slänga mig i sängen och njuta av ensamheten... nå, hunden och katten har jag nog med mig men gubbi jobbar...
Tyvärr är Fearless Fourteen utläst, det känns som om det skulle vara skönt med lite Janet Evanovich humor... Undrar hur länge jag måste vänta innan hon kommer ut med nästa bok.
I detta nu så har jag alla henner böcker om Stephanie Plum och Alex Barnaby i bokhyllan, antingen på svenska eller engelska. Kanske det vore dags att besöka AdLibris och beställa lite av de andra böckerna som hon skrivit tillsammans med nån annan författare... hoppas de är lika bra i så fall...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
3.7.2008 20:46:41Mina snabba fingrar
klickar på datorn och godkänner en massa. Igår var det punchinella från USA och idag en massa disney- och prinsesspapper från Craftica (som hade toimituskulutta för tillfället...)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
3.7.2008 18:27:36utan barn
återvände jag från dagens Jeppisresa...
Lillagumman ska njuta av sin fammo som har semester. Fammo tog henne med till Fantasea så jag tror att hon haft en underbar dag.
Själv fick jag ta en loppistur. Några småsaker inhandlades, bl.a en snurrande CD-ställning för 3 euro. Via Tiimari hann jag också. Massor av miniscrapbookingabum inskaffades för det ynkliga priset av 80 cent styck. Även några papper som jag inte tidigare sett hamnade i min köpkorg. Dessutom fick jag en trevlig pratstund med en bloggare. TACK!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
1.7.2008 12:50:19130 tusen
far väl denna vecka...
130 tusen på ett år och några veckor...många minnen när jag bläddrar tillbaka och ser på mina tidigare inlägg. Glädje och sorg i en salig blandning blandat med recept och vardagshändelser... det ät väl det som är min blogg... min egen dagbok... Ibland skriver jag mera, ibland mindre men nog blir det oftast ett inlägg varje dag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)

Inga kommentarer: