tisdag 29 juni 2010

juni 2009

29.6.2009 08:00:18Vilken härlig morgon...
Har varit uppe många timmar redan...
Hunden min fick sig en härligt skön morgonlänk i detta underbara friska väder. Nog för att de säger att det ska bli varmt idag... men jag njuter så länge det varar.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
28.6.2009 13:56:06Så kan det gå...
... när man lämnar bilen i skuggan med ett fönster öppet...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
28.6.2009 13:43:46Snyggaste snygga kökskåp
Bongade de snyggaste köksskåpsdörrar jag sett under födelsedagskaffet igår i Larsmo. Tillverkade vid Sunwood förstås.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
27.6.2009 23:25:30Fjällmor
Nu har jag lärt mig nåt nytt... :-)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
27.6.2009 00:02:15tyvärr...
Nu har det varit varmt allt för länge... inomhusluften visar 25+ och fortfarande är det alltför varmt på utsidan... vilket betyder att vårat hus inte kyls ner som det borde.
Dessa dagar avundas jag de som har luftkonditionering... jag klarar mig på dagen, men när det blir kväll och jag borde gå och lägga mig så "lider" jag. Jag vrider och vänder mig och svettas och tänker "ilskna tankar".
Just på grund av det här så tycker jag inte om sommarvärme...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
24.6.2009 23:37:25"Motte" Lena
.. fick stora kramen av sina syskonbarn idag vid avhämtningen från deras dagis.
Många härliga timmar fick barnen leka tillsammans...
Och ÄKTA mjölk hade vi med oss hem.
Poolen har fått vatten. Den står på lite ojämnt underlag, men den får göra det då... vi har ingen jämn plats för den vid gårdsplanen.... får se när vattnet blivit så varmt att vi vågar oss i.
Nu kliar det på ryggen... bästa lindringen får jag när jag skrubbar ryggen mot spikmattan när jag sitter i en fåtölj.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (2)
Tipsa en vän
24.6.2009 10:11:20onsdag 24.6
Lillagumman åkte iväg i morse efter lite tvekan... hon har inte alls sett på video de senaste dagarna och nu verkar hon ha videoabstinens...
Hon vet dessutom att hon inte hinner se idag för på eftermiddagen ska vi hälsa på moster vid Bennäsmarknaden och sedan ska vi hämta kusinerna från dagis och ha skoj med dem...
Igår köpte jag en liten pool så den ska gubbi få göra iordning idag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
23.6.2009 22:58:19Semester på riktigt...
... kändes det som i morse när lillagumman åkte iväg med bussen. Ensam hemma, vilken lyx, det kallar jag riktig semester. Ingen som ville prata utan det rådde riktig tystnad.
Med en bra bok i handen njöt jag av min förmiddag. Jag ser riktigt fram emot lugna förmiddagar i två veckor framåt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
22.6.2009 15:09:13Idag har jag varit i simskolan...
Lillagumman har för fösta gången börjat i simskola vid Hästöskatan. Lite var det väl nog så att det var jag som "tvingade" dit henne. Men jag måste följa med första dagen i bussen och sen var hon inte helt säker på att hon skulle fortsätta delta...
Men... i matpausen sade hon att det här var den roligaste dagen i hennes liv... så imorron åker hon själv med bussen.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
21.6.2009 23:59:19Daggmaskar sökes
Endast fyra stycken hittades vid vårt vanliga daggmaskställe... kanske nån har att donera...
I alla fall fick lillagumman meta en stund. Vi tog det enklaste alternativet och åkte ner till en båthamn. Visst nappade det och alla våra fyra daggmaskar gick åt. Tre minimala skräpfiskar drogs upp och kastades tillbaka. En abborre behagade också nappa och den tog vi hem.
Den största fisken (troligen en mört) som nappade, tappades vid uppdragningen eftersom lillagumman blev lite rädd för att dra upp metspöet när det nappade ordentligt.
Abborren snoddes och stektes i smör... till min stora lycka och även förvåning så tyckte inte lillagumman om den vilket innebar att jag fick äta upp den. :-)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
20.6.2009 21:46:23Egentligen...
tycker jag bäst om vardagar när allt lunkar på i sakta mak....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
19.6.2009 22:04:03Nyheter på webben... på gott och ont...
Nyheter kommer fort upp på webben.
Roligt att läsa ibland men otroligt tråkigt ibland.
En nyhet som kommit på ÖT:s sida fick mig att ta upp telefonluren. Gubbis brorsa befinner sig för närvarande i Larsmos skärgård, det vet jag eftersom jag var den som skjutsade honom till en hamn....
Han lever åtminstone... svarade i telefonen...
men nån man i Larsmo har drunknat... funderar fortfarande på om det är nån jag känner...
Lika mycket oro i kroppen som i måndags när jag läste om dödsolyckan i Nykarleby. För ororar mig, det gör jag. Funderar på om det är nån i min närhet... om det är nån jag känner...

red. Enligt Iltalehti: iäkäs mies
Men den värsta gången jag känt sådan oro i kroppen var nog en sommar i 17-årsåldern. Jag sommarjobbade åt kommunen och städade det gamla mejeriet i Kronoby där brandstationen finns i första våningen och där kommunen hade en del kansliutrymmen på andra våningen.
Hade städat klart på andra våningen och skulle ta vessan där nere när det kom ett larm i nån radio där i nåt rum. Bilolycka i Merjärv... hjärtat bara bultade för det var precis just då som min pappa borde vara på väg och hämta mig...
En lång väntan innan han äntligen dök upp och jag fick se att det inte var han det gällde... Den gången var det en av mina kompisars pappa som fått en sjukdomattack och kört av vägen... han dog...
Desto äldre jag blir desto värre tycker jag det är när jag ororar mig för nåt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
19.6.2009 10:00:12Till Dig!
Jag önskar dig en riktigt trevlig och skön midsommarhelg med nära och kära.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (11)
Tipsa en vän
18.6.2009 22:54:24För inspiration!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
17.6.2009 23:52:57Blommor, lax och rabarber
Idag var jag in med en bukett blommor till vår kurskamrats föräldrar. Buketten var från alla hennes kurskamrater vid BLI.

Midsommarlaxen är hämtad idag från Larsmo. På fredag ska den rökas och ätas i Jeppis.

Rabarber har jag hämtat från Kovjoki så nu går saftmajan för fullt... och lillagumman ser fram emot rabarbersaft imorron.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
16.6.2009 17:35:13Tisdag- roligt och sorgligt...
Dagen har tillbringats på församlingens lägerdag vid Sommarhemmet. Lillagumman ville nog att jag skulle komma med i år också. En bra bok hade jag i väskan och den fick jag läsa ganska mycket i.
Gårdagskvällen innebar tråkig läsning på ÖT:s hemsida och tankarna for nog till Nkby. Jag sa till och med åt gubbi att jag känner två 37-åringar med barn i två-årsåldern som bor ditåt...
Idag fick jag då reda på att det var den ena av dem som omkommit.
Tankarna går till hennes familj och till hennes två små barn...
Hon och jag har känt varandra länge... Hon gick året efter mig i min första skola vilket innebär att vi två gånger var i samma klassrum eftersom vi hade sammansatta klasser. Dessutom var vi i samma grupp under min första yrkesutbildning...
En av de snällaste och hjälpsammaste människor jag träffat under mitt liv...

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag

och någonting alldeles oväntat sker.

Världen förändrar sig varje dag

men ibland blir den aldrig densamma mer.

(Alf Henriksson)

Anmäl detta inlägg
Kommentera (8)
Tipsa en vän
15.6.2009 22:31:23Tack!
Tack för alla underbara gratulationer jag fått idag!
En underbar regnig dag har jag haft. Smörgåstårtan var "blöt" och god, precis som jag vill ha den.
Lillagumman gjorde en tårta åt mig. Jag vispade bara grädden och lämnade henne med tårtbotten och andra tillbehör. Det blev en maffig gräddtårta med fint mönster på toppen.
Till kvällsmat valde vi pizza i Karleby... lillagumman orkade igen äta en hel vuxenpizza... men mätt blev hon nog.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
15.6.2009 01:12:39Måndagens morgonmål...
Det man en gång börjar med blir snabbt en tradition.
Lillagumman är van med smörgåstårta vid födelsedagar och smörgåstårta ska det alltså bli om x antal timmar... satte den just i kylen. Allt enligt lillagummans order.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (34)
Tipsa en vän
14.6.2009 15:01:19Nu kommer jag ihåg varför jag inte tycker om att vara utomhus om sommaren
Varmt är det hos oss idag. Vilken tur att det är lite molnigt också så att solen inte slipper och gassa. Skönt är det också att det är blåsigt.
Alltså borde det vara en helt bra dag att sitta utomhus för en sån som mig som inte tycker om gassande sol.
Men... jag prövade faktist på att sitta ute en stund men det gick inte... fullt med myggor som surrade runt mig och sög i sig mitt blod.
Lillagumman njöt istället för fulla muggar i lilla poolen...
Nu njuter jag istället av det fina vädret här inne vid mitt öppna föster med myggnät. En bok är just färdigläst så nu väntar nästa. Har nog läst en bok per dag denna månad. Det kallar jag semester...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
13.6.2009 13:28:03Mögelakaka
Imorron kväll ska vi ha gemensamt kalas i Purmo. Till det behövs även kakor. Det jag ska ha med mig finns än så länge i frysboxen, men en kaka till behövdes. Jag beslöt mig för att göra en långpannekaka som jag just fick recept på.
Lillagummans fadder i Såka bjöd på denna förra veckan och den var helt ok och enkel att göra så jag bad om receptet. Den hade ett skojigt namn; Mögelkaka.
Blanda 5 dl vetemjöl, 3 dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver. Tillsätt 125 gr smält smör, 2 ägg och 2 dl mjölk. Blanda. Bred ut i långpanna. Jag har 50 cm ugn så jag gjorde 1 sats som blev rätt så tunn. Lillagummans fadder gjorde 1½ sats för 60 cm ugn och den var definitivt tjockare. Strö vetemjöl över innan du gräddar i 200 grader ca 20-30 min.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
12.6.2009 11:32:16fredag förmiddag
Dagens program inhiberat. Lillagumman skulle ha sin sista fotbollsskoldag idag men ville vara hemma. Jag tror att hon är ganska trött i kroppen.
I morse hade hon dessutom lite stegring, det har hon inte haft de andra mornarna. Jag har provat feber lite sporadiskt efter förra veckans feberattack.
Vi har haft mycket program denna vecka och även kommit hem sent så inatt har hon sovit klockan runt. Jag brukar ju stiga upp efter henne men idag var det nog tvärtom...
För tillfället njuter hon av nya dvd:n som jag beställt från cdon.
Själv ska jag kolla bloggar och vänta på att klockan ska bli 12 så att jag får se vad den nya Inspiroidu-utmaningen går ut på. Borde även inhandla mjölk...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
11.6.2009 13:10:30Skoj
...det hade jag i går kväll i glada kollegers sällskap. Visst var maten underbart god och sällskapet ännu bättre...
Försökte förklara för gubbi hur bra jag trivs på mitt jobb, hur skojigt vi har det med varandra...
Därför dök det också upp sorg i glädjen vid vår träff. Arbetsplatsen ska ju genomgå en renovering och en utbyggnad... som är både bra och dålig... Tyvärr långa korridorer och inget öppet landskap... Inget modernt byggande här inte... Mycket diskussion igår kring ritningar... då slog den till... den där klumpen i magen... den där hemska känskan...
Visst ville jag delta i diskussionen och visst har jag mina åsikter... men... min arbetsplats... jovisst... men för hur länge????
Då kändes det hemskt och ögonen tårades...
Jag har ändå jobbat där i sex år och det är ju min arbetsplats... men usch vad jag igen mår dåligt över att jag inte kan säga att det är MIN arbetsplats...
Jag vill ju vara kvar hela arbetslivet...........................
Ja sko int ork byri på nytt tå ja har e så bra.......
Vissa kanske säger att det är ju bara ett arbete... men det är ju min andra familj... som jag delat glädje och mycket sorg med under årens lopp.... Vi har det så bra, vi kan prata med varandra, vi förstår varandra... Jag vill ju inte mista min familj...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
11.6.2009 01:11:40Kvällens middag...
förrätt...
varmrätt...
efterrätt...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
10.6.2009 14:04:35onsdag
Lillagumman är på fotbollsskola. Idag fick jag nog åka därifrån direkt när det började. Igår måste jag vara med hela tiden. Hon är nog så självständig men ända år det en trygghet att ha mamma med när man prövar på något alldeles nytt.
De två yngsta grupperna var nog flickdominerade. I den yngsta gruppen var det nio barn och av dessa var sju flickor. I lillagummans grupp var det fem barn och fyra flickor... var är alla jämnåriga pojkar???
Jag ser fram emot kvällen som skall tillbringas med glada kolleger. Vi ska till ett ställe i Risö där vi lär ska få tre rätters middag till ett humant pris. Maten lär dessutom vara väldigt god och portionerna stora.
Kameran ska med i handväskan för man vet aldrig vilka härliga foton som kan tas när hela gänget förlänger livet genom en massa skrattande!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
8.6.2009 15:18:58måndag och nostalgikakor
Ny vecka igen och nya tag...
Hostar nog fortfarande ibland... å he rosslar i bryysti tå...
Lillagumman är också lite "snoro" fortfarande. För tillfället är hon hos en kompis. Jag fick absolut inte stanna kvar och prata med kompisens mamma utan jag blev ivägföst på direkten.
Passade på att baka lite. Jag borde baka nu när jag har semester och fylla frysen inför kommande kalas och partyn. Kolakakor blev det. Jag har nog ännu en sats Kakor i herremans smak i kylen, men de får stå och vänta för middagsmaten puttrar i ugn som bäst. Det har blivit ganska mycket kålgryta på senaste tiden. Bara stekt kål och malet kött som får puttra nån timme i ugn... det tycker vi alla är gott.
På förmiddagen rörde jag ihop myror eller cornflakes-kakor som vi också kallar det. Dessa brukade min mamma göra när jag var liten och lillagumman tycker också om dem. Så värst hälsosamma är de ju inte med med massor av sött...
För den som är lite godissugen så passar de bra:
Smält 250 gr kokosfett. Blanda ner 250 gr sikat pudersocker och 3/4 dl kakao. Sedan tillsätts 10 kkp cornflakes (jag föredrar riscrisp). Om man vill kan man även sätta 2 tsk vaniljsocker. Klicka ut på smörpapper. Jag brukar sätta dem i muffinsformar. Idag blev det dessutom lite färgglada nonpareller på toppen. Låt sedan stelna på kallt ställe 2-3 timmar.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
7.6.2009 14:57:52Nu far ja...
å rööst ti Snåri.
Dootro e på 7-årskalas.
He blåser ida me... fast sole stsinar imillanåt.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
4.6.2009 13:14:23Sjuklingar
Ont i halsen, muskelvärk, hosta, stegring. Det är mina symptom.
Lillagumman har rätt så hög feber och slem i halsen...
Men vi lär inte vara de enda som är förkylda nu.
Idag laddade jag upp med filmer och böcker från bibban, kanske vi klarar oss i några dagar...
Blåser hela tiden gör det också. Tur att vi inte bor på slätten vid Flygfältsvägen för där blåser det upp massvis med jord från åkrarna.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (9)
Tipsa en vän
3.6.2009 22:07:06Chipssnål
Ensam vaken. Lillagumman sover och gubbi på språng...
Vad gör man då när man blir chipssnål?!?
Jo, sätter på ugnen och placerar ut salamiskivor i en långpanna. När ugnen är varm så sätts salamin i ugnen och där får den hållas tills den är knaprig.
GOTT!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
3.6.2009 00:00:17Sju timmar i Härma
Dagens nöjesparkssaldo blev sju timmar. Så många timmar spenderade vi vid Power Park. Jag och gubbi betalade bara in oss medan lillagumman tog ett armband. Som tur är kunde gubbis brorsa åka med där lillagumman behövde sällskap.
Lillagumman hade så skoj med sin kompis.
Hon är nog väldigt modig som vågar sig på alla möjliga hemskheter som hon har längden in för... Ibland vågade jag inte ens titta.
Idag var det perfekt väder för nöjeaparken. Inte så mycket sol och inte för varmt. Dessutom var det inte så mycket folk och man behövde inte köa för att åka på de olika attraktionerna.
Skojigt tyckte lillaggumman också det var att vi åkte dit med kompisens moffas husbil.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
1.6.2009 20:27:06Måndag - sportdag
Ikväll var första fotbollsträningen för i sommar för lillagumman. Som hon trivdes. Massor av kompisar och roliga lekar som drogs av bra ledare.
Sedan skulle det vara dags för friidrottsträningar...
Men...
En icke pedagogisk samt utpekande kommentar av en vuxen gjorde lillagumman så ledsen så hon ville inte delta mera denna kväll.... :-(
Får se om hon vill delta alls nästa måndag...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)

Inga kommentarer: