tisdag 29 juni 2010

november 2008

29.11.2008 22:27:37Lillajul 29.11.2008
Idag har jag talkoarbetat med lite bredbandsdragning... Inte för att jag kude göra så mycket utan var nog mest springhjälp de timmar jag deltog. Men nu är kabeln i alla fall dragen till stugväggen.
Talkoarbetandet gjorde att jag inte hann med det som jag hade tänkt, nämligen grötätande vid lillagummans blivande skola. Jag har ju själv gått i samma skola där hon ska gå, så det skulle ha varit roligt att se huir det ser ut nuförtiden. När jag gick på ettan och tvåan var våran skola den sista skolan i Kronoby kommun som hade utedass för sina elever. Jag minns att till och med Österbottningen skrivit om det, jag och de andra flickorna fick posera i dassdörren.
För tillfället brinner det i tre snölyktor på gårdplanen, lillagumman var produktiv idag. Putti har också fått springa ordentligt en bra stund. Roligt tyckte han nog att det var, men om han fick välja så skulle han nog hellre ha sprungit i skogen.
Ja, lillajultomten kom nog i år också, men denna gång hördes det inget knackande på fönstret. Två spel hade han åt lillagumman. Båda med bokstavsmemory... hmm... lillgumman tyckte att det var lite tråkiga spel, men det beror ju på att hon inte kan bokstäverna (och det vill ju hennes mamma att hon ska lära sig innan skolan börjar). Men humöret blev bättre när hon vann båda spelomgångarna.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
29.11.2008 00:49:22Lillajultomten kan komma
Kalendern är iordningställd. Detta år kommer det små leksakshundrelaterade saker i påsarna. Lillajulklapparna är nu inpaketerade så imorron kväll, eller när det blivit mörkt så är det nog bara för lillajultomten att komma och knacka på fönstret och slänga in en påse med paket i vår långa kvist mot vägen.
Så gjorde lillajultomten när jag var liten och så gör den fortfarande!!!
Lillagumman har inte skrivit någon önskelista ännu, men nog pratat om att skriva en. Säkerligen blir det att ta fram en bit syrafritt papper på morgonen så att hon får skriva och rita på det. Så gjorde jag ifjol också (och på något underligt sätt har den listan hamnat bland mina scrapsaker även om jag ännu inte scrappat fjolårets lillajulfoton)
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
25.11.2008 23:17:13program hela veckan
Här går dagarna snabbt fram, med extra program varje dag.
Igår var det knytkalas i glada vänners sällskap, idag igen var det dags för systerdotterns femårskalas.
Idag har jag även fått bekanta mig med dinosaurier. Lillagummans förskola har pratat dinosaurier och gjort dinosaurier i flera veckor. Roligt var det även att se lillagummans förskolefoton.
Imorron får jag hämta min spikmatta från posten!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
21.11.2008 19:53:19fredag
Slutade jobbet tidigare och for på begravning. Sorgset, men roligt att se många släktingar.
Lillagumman har med gubbi besökt biblioteket i Krombi och beskådat BUU-klubbsledaran och fått en julkalender.
Sedan dagens glädjeämne som är foton på e-post från lillagummans första dagmamma. Kan ej förstå hur snabbt åren rusat iväg när jag ser på vissa foton...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (4)
Tipsa en vän
19.11.2008 23:15:49kompisfoto

Kompisfotot kom idag. Därav den uppdaterade profilbilden.

Anmäl detta inlägg
Kommentera (13)
Tipsa en vän
19.11.2008 15:59:11Shakti beställd
från joogakauppa Astanga. Med postavgift blev den att kosta 65,90.
Nu får jag då bara vänta på att bankerna ska skicka transaktionen sinsemellan så att butiken kan posta min matta...'
Lillagumman blev lite sur för hon hade velat ha den andra som hon legat på vid köpmannamässan. Men nog tror jag att den indiska duger lika bra när hon får pröva den.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)
Tipsa en vän
17.11.2008 17:38:18Det har hänt...
...julen har kommit.
Inte till mig, men till andra...
Här i nejden har jag redan sett adventsljusstakar, utejulgranar och till och med tro, hopp och kärlek...
För min del får det nog vänta med sånt till lillajul. Då vill jag ha allt sånt framme, så att jag får njuta hela december.
Det som har hänt idag orkar jag inte ens skriva nåt om...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (9)
Tipsa en vän
16.11.2008 20:13:21Spikmattor - hjälp - fördelar och nackdelar!!!
Jag funderar på att köpa en spikmatta åt mig till julklapp...
Men. det finns ju flera stycken... Prospettum med sin, Ann Bäck med sin indiska....
FÖRDELAR??? NACKDELAR???
Dela med er av era erfarenheter och hjälp mig i mitt val...!!!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
16.11.2008 18:56:42150 foton till
är nu skickade till Ifolor för framkallning.
Bland dem detta...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
16.11.2008 16:36:09Kalla tår
det är precis vad jag har för tillfället. Men ullsockorna är på så småningom ska väl mina tår bli varma de också. Hela familjen har varit ute i flera timmar och gjort olika saker.
Först var vi och hämtade Putti från skogen där han hade närkontakt av första graden med Esse älgjägare. Lillagumman travade glatt på och tittade runt omkring sig i skogen. Lite eländig terräng bara, men det var enklare när vi fick gå i spåren efter mönkaren.
Sedan har vi fyllt på lite grus vid postlådan eftersom det blivit så nerkört av postens bilar under årens lopp... så nu ska väl morgontidningen förhoppningsvis hitta in ordentligt i postlådan imorron...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
13.11.2008 22:23:44yes :-) and no :-(
Idag var vi äntligen och hämtade hem en ny diskmaskin, den gamla har varit obrukbar över en vecka... För tillfället ligger gubbi på golvet och skruvar fast slangarna. :-)
Men... dagens dåliga nyhet var att min dator nog är helt kaputt. Fy för HP som inte ens håller i två år... Ingen mera HP i detta hus... :-(
Som tur är har jag allt det viktiga sparat på en extern hårddisk. Det enda jag räknar som viktigt är foton och videon...
Nu får vi alltså samsas om den dator som gubbi brukar använda. Den är ett år gammal och hittills har den inte alls bråkat. Tyvärr blir det ingen skatteåterbäring i år, i så fall skulle jag ha skyndat och köpt en egen ny dator.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
12.11.2008 22:46:47Ännu en dag lider mot sitt slut...
Ljuspartajet är färdigt och det blev flera änglar som kommer att landa hos mig. Jag köpte två och en tog jag som tackgåva. Roligt med vänner som vill komma och prata en stund!!! Tack allihopa!!!!
Dagens dåliga nyhet var ett dödsfall som ändå inte var oväntat. Den sista av min farfars syskon somnade bort igår, nu är det bara deras makar som lever.
Detta betyder att nu är det tre som inte mera finns i livet av de om var med på släktfotot som min kusin arrangerade sommaren 2004...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
11.11.2008 23:14:59ljus
Ljus ska lysa imorron kväll hos oss. Alltid lika spännande att se hur många som vill delta. I motsats till hur det brukar vara så vet jag denna gång vad jag ska köpa. Det ska bli en ängel. Tyvärr är lillagumman och jag lite osams om vem som köper ängeln, hon eller jag...
Kanske vi får samsas, eller också får jag hålla till godo med den ängel jag redan har.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (3)
Tipsa en vän
9.11.2008 21:49:00Nu smälter den...
Hela veckan har vi haft snö och is kvar på vår gårdsplan, men med dagens ihållande regn så smälter det nog snabbt. Den lilla snögubben som lillagumman gjorde efter våran promenad med Putti hade nästan smält bort nu när vi kom hem ikväll.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (0)
Tipsa en vän
8.11.2008 20:55:52Pysseltips!
På min scrapblogg har jag redan gjort reklam för denna suveräna blogg, men jag måste ju bara nämna den här också:
Underbara biljetter, ramar, papper osv osv... Bara att printa ut!
Anmäl detta inlägg
Kommentera (1)
Tipsa en vän
7.11.2008 21:48:22skratt och smärta
Gårdagskvällen tillbringades i glada kollegers sällskap. Våran boss som haft äran att fylla jämna år blev överraskad med ett "litet" knytkalas. Tror nog inte att jag skrattat så mycket på år och dar. Har säkert förlängt mitt liv med många år. Sallader med GODA nötter, pajer, salt och sött avnjöts även av alla i stora mängder.
Denna dag däremot innehöll något som aldrig hänt tidigare. Mitt i allt i en korridor på jobbet så rutschade foten framåt och jag föll på rumpan, så gissa om jag känner mig styv och stel och sjuk i höften för tillfället...
Anmäl detta inlägg
Kommentera (7)
Tipsa en vän
2.11.2008 09:21:09Vi gjorde det
Vi har också gjort det.
Alltså, inspirerats av snön och ljusen.
Vi sjunger julsånger för fulla muggar när vi åker bil.
Nog för att jag och lillágumman oftast sjunger tillsammans i bilen, men nu är det jul som gäller...
Sankta Lucia, Bjällerklang, Raska fötter springa tripp tripp tripp....
Anmäl detta inlägg
Kommentera (5)
Tipsa en vän
1.11.2008 08:20:46snö, snö, strålande snö...
har lillagumman sjungit sedan igår. Gissa om glädjen är stor när det fortsättningsvis snöar idag också.
Hon har stora planer för vad hon ska bygga av snö idag. Men först blir det frukost och sedan till kyrkan för att höra när de läser upp moffas namn.
Anmäl detta inlägg
Kommentera (6)

Inga kommentarer: