torsdag 26 augusti 2010

Bor jag i en barnvänlig kommun???

Det hoppas jag verkligen. Vi får se ikväll….

Då har nämligen bildningsnämnden möte och där ska det enligt föredragningslistan behandlas initiativet om morgonverksamhet för skolbarn i kommunen.

Jag tycker att det är helt förkastligt att Kronoby kommun inte automatiskt har morris, för det behövs precis som eftis. Det är inte alla föräldrar som är i den lyckliga situationen att en förälder kan vara hemma med barnen på morgonen. Kanske båda föräldrarna börjar jobba tidigt, kanske man är en ensamstående förälder som verkligen behöver sitt jobb… Det finns så många behov…

Jag minns hur länge jag oroade mig över lillagummans skolstart… flera år före det egentligen hände. Som förälder vill man ju att allt ska vara klart redan våren före i samband med skolinskrivningen så att det inte finns oklarheter. Våren före lillagumman skulle börja skolan så var det ännu helt öppet var hon skulle vara på morgonen innan skolan började.

Eftersom jag visste att nåt barn dök upp vid förskolan visa dagar i veckan innan barnet åkte till skolan så tog jag kontakt med de ansvariga inom kommunen. De hänvisade till flera olika personer men det tog EN OCH EN HALV månad innan jag fick beskedet att jag kan föra lillagumman till förskolan vid behov och att hon sedan kan åka till skolan därifrån. Det tycker jag att var en väldigt lång tid. För en morgon vid förskolan skulle det ha kostat 5€ med morgonmål och 4€ utan.

Lite magstarkt om lillagumman skullle ha varit varje dag. Behovet av vård på mogonen skulle ha varit ca en timme. Då jag jämför med min jobbarkommun som anordnar morris så tycker jag att de har ett bättre system. Där kostar det 50 € oberoende av hur många dagar man är i morris.

Nå, när svaret på min förfrågan kom efter en och en halv månad så hade jag fått det ordnat för lillagummans kompis mamma erbjöd att lillagumman får komma dit de dagar hon behöver. Det visade sig vara två dagar i veckan. Även detta år är det två dagar i veckan som lillagumman åker till sin kompis.

Det är alltså tre dagar i veckan som jag är hemma tills lillagumman far med bussen eller så åker hon med mig när jag kör förbi på väg till jobbet. Denna vecka är det bussen som gäller för lillagumman har en annan flicka med sig. En annan flicka vars mamma inte har en aning om hur hon ska göra, för själv måste hon till jobbet som hon just har börjat på med prövotid dessutom. Då är det nog ganska lätt att säga att kommunen inte är barnvänlig när man hamnar i den situationen.

Jag har sagt att flickan får komma hit till oss de dagar vi är hemma för hjälpa till det måste man när kommunen inte gör det. Jag hoppas att flickan klarar av att vara hos oss för hon är pälsdjurallergiker. Den timme som hon är här hos oss tillbringar hon i lillagummans rum för där brukar inga djur hålla till. Hunden för att den äter upp alla mjukisdjur och katten för att lillagumman inte vill ha fästingar i sitt rum som katten kan dra med sig.

Ikväll hoppas jag att kommunen beslutar sig för att bli en barnvänlig kommun med morgonverksamhet som erbjuds i kommunens alla tre delar.

Inga kommentarer: